Heb je slimme meters? Dan kun je via de meeste energieleveranciers zien welke uren je het meeste gebruikt en ook in categoriëen hoeveel procent waar naartoe gaat, dat geeft ook nog wel wat inzicht. Bij ons klopt dat niet helemaal omdat de loods van mijn man op dezelfde meterkast zit en die verbruikt veel stroom maar dat schrijfite allemaal weg onder random categoriëen want dat snapt de app natuurlijk niet. Maar bij onze vorige woning (waar mijn man niet aan huis werkte) gaf dat dus wel redelijk goed inzicht aan waar het verbruik zat (bij ons oa oudere vriezer).
Anders zijn er ook apps/websites die je kunt koppelen aan je slimme meter, geloof dat hier in dit topic of het besparingstopic wel eens zo’n site is gedeeld?
Oh en als je ziggo hebt, vraag zo’n nieuwe mediabox aan (mini) als je die nog niet hebt. Die verbruikt in standby stand 200kwh minder per jaar. Tip: zeg dat je problemen hebt met de huidige anders betaal je vervangingskosten. Ik belde dat onze regelmatig op maximaal volume stond en het dan paar minuten duurde voor je dat omlaag kon zetten (was ook oprecht irritant) en kreeg toen een nieuwe.
Enne dit zijn echt de duurste maanden he. In de zomer verbruik je veeeel minder qua gas. Het gemiddeld verbruik voor een 5 persoonshuishouden ligt volgens Nibud op zo’n 11kwh per dag, maar logischerwijs gebruik je ook in de wintermaanden meer elektra (want vroeger donker).