Inflatie en energiecrisis

Staat er inderdaad bij. We zijn dit jaar verhuisd naar een grotere woning, voorheen stadsverwarming. De rekening is al hoger dan we gewend zijn. Nu komt bovenop dat ondanks het zelfde gebruik van afgelopen maand de tarieven verdubbeld zijn.
Kunnen we het betalen? 1 a 2 maanden wel. Maar elke maand ruim 800 euro aftikken gaat niet lukken…

We hebben een hoekhuis van ruim 200 m2, energielabel A, verwarming staat op 18 graden, cv staat nu op 60 graden.

Hieronder overzicht van januari tot nu toe:

3 likes

Staat je verwarming dag en nacht op 18 graden of doe je hem ook wel eens veel lager? Eerlijk gezegd vind ik 79 m3 wel meevallen, maar het stroomverbruik vind ik dan wel weer heel hoog. Zit het niet gewoon daarin?

4 likes

Maar je hoeft toch ook niet elke maand €800 te betalen of is dat je termijnbedrag? Want termijnbedrag is gebaseerd op het hele jaar en in de zomer gebruik je amper gas waardoor je gemiddeld veel lager uit zou moeten komen.

5 likes

Maar dit hoeft toch ook niet, het prijsplafond is hierin niet berekend.
Dat betekent dat je gas als je zo blijft verbruiken er waarschijnlijk onder blijft (grens is voor januari 221 m3) en je betaalt alleen het hoge tarief boven het prijsplafond. Voor stroom kom je er denk ik wel boven (grens is 339 kWh) maar ook daar betaal je dan alleen boven het prijsplafond het hogere tarief.

2 likes

Termijnbedrag staat op € 530.

@Evenveel; true. Moet proberen wat rustiger over de situatie na te denken. Elke dag deze bedragen maken mij niet meer happy omdat ik het echt niet meer onder controle kan houden…

1 like

Is donkerblauw niet stroom? Dat zou verklaren waarom gas redelijk stabiel is en stroom fluctueert: een wasje draaien, vaatwasser aan, thuiswerkdag etc.

Hoe dan ook: als het je veel stress oplevert zou ik gewoon niet meer op die app kijken. Dan weet je dat je maandelijks 530 euro betaalt (wat echt mega veel is, don’t get me wrong ik snap de stress!) en dat je zoveel mogelijk doet om je kosten te drukken. Dan kun je de maandelijkse afrekening afwachten waarop ook het energieplafond is doorgerekend

1 like

Zou je stroomverbruik op een manier omlaag kunnen? Dat zou je misschien wat meer controle kunnen geven over de kosten. Wij wonen in een vergelijkbaar huis en we werken allebei elke dag thuis maar jouw verbruik is drie keer hoger

2 likes

Is het een idee om de app van je telefoon te verwijderen? Ben je er ook niet zo mee bezig. En als je je jaar rekeningen terug kijkt weet je ongeveer wel of je onder dat plafond blijft.

2 likes

Wat rot dat je je zoveel zorgen maakt. Ik snap het heel goed, voor je gevoel kun je er weinig aan veranderen en je ziet het bedrag alleen maar hoger worden. Het is natuurlijk wel zo (zoals hierboven al benoemd) dat er nog geen rekening is gehouden met het prijsplafond.

Ik woon in een vergelijkbaar huis, maar mijn stroomverbruik is wel een stuk minder. En ik werk (bijna) iedere dag thuis. Heb je een oude koelkast, wasmachine en/of droger? Deze hebben wij onlangs vervangen en dat scheelt best veel.

3 likes

Donkerblauw is gas, lichtblauw is elektra.

Bedankt allemaal voor het meedenken en het geruststellen! Apparatuur is allemaal nieuw, aangeschaft in 2022. We hebben geen droger, op begane grond vloerverwarming en de rest normale kachels. Ik ben mij ervan bewust dat er bij elektra nog wat te winnen valt. Wel vind ik het lastig om te vinden wat het zou kunnen zijn…
We zijn met 5 personen thuis.

En indd, app van de telefoon en niet meer naar kijken lijkt mij het beste. De dag met die stress beginnen is niet ok.

6 likes

Ik vind dat je helemaal niet zoveel gas gebruikt eigenlijk maar wel veel stroom. Ter vergelijk: wij hebben in dezelfde periode 45 m2 gebruikt in een appartement van 65m2. Stroom daarentegen gebruik je wel best veel, wij hebben maar 79 m2 gebruikt. Misschien dat je daar eens naar kan kijken?

2 likes

Heb je slimme meters? Dan kun je via de meeste energieleveranciers zien welke uren je het meeste gebruikt en ook in categoriëen hoeveel procent waar naartoe gaat, dat geeft ook nog wel wat inzicht. Bij ons klopt dat niet helemaal omdat de loods van mijn man op dezelfde meterkast zit en die verbruikt veel stroom maar dat schrijfite allemaal weg onder random categoriëen want dat snapt de app natuurlijk niet. Maar bij onze vorige woning (waar mijn man niet aan huis werkte) gaf dat dus wel redelijk goed inzicht aan waar het verbruik zat (bij ons oa oudere vriezer).

Anders zijn er ook apps/websites die je kunt koppelen aan je slimme meter, geloof dat hier in dit topic of het besparingstopic wel eens zo’n site is gedeeld?

Oh en als je ziggo hebt, vraag zo’n nieuwe mediabox aan (mini) als je die nog niet hebt. Die verbruikt in standby stand 200kwh minder per jaar. Tip: zeg dat je problemen hebt met de huidige anders betaal je vervangingskosten. Ik belde dat onze regelmatig op maximaal volume stond en het dan paar minuten duurde voor je dat omlaag kon zetten (was ook oprecht irritant) en kreeg toen een nieuwe.

Enne dit zijn echt de duurste maanden he. In de zomer verbruik je veeeel minder qua gas. Het gemiddeld verbruik voor een 5 persoonshuishouden ligt volgens Nibud op zo’n 11kwh per dag, maar logischerwijs gebruik je ook in de wintermaanden meer elektra (want vroeger donker).

1 like

ja hier werd het inderdaad gedeeld

@Suikerklontje @Vara

2 likes

Ohh super! Dank hiervoor!

5 likes

Budget Energie is toevallig onze leverancier, ik wist niet dat daar de prijzen vorig jaar ook het snelst stegen want telkens als ik vergeleek met andere leveranciers viel het wel mee. Wel fijn dat ze nu al onder het prijsplafond zitten, hopelijk volgen er snel meer!

7 likes

Ik had begrepen dat door de nieuwe berekeningen van de arbeidskorting je netto salaris hoger zou worden in januari? Of is dat pas aan het einde van de rit? M’n strookje viel best tegen namelijk omdat ik dacht dat ik meer geld zou krijgen 🥹

1 like

Bij mij is het netto €71 meer zag ik op m’n proefberekening dus hier is het wel direct toegepast en niet einde van de rit. Ik weet natuurlijk niet wat je bruto salaris is, afhankelijk daarvan bepaalde de hoogte wat je extra netto overhoudt.

1 like

Ten opzichte van 2022 is er niets veranderd in het loonstrookje. Helaas.

2 likes

Sorry, ik was aan het bijlezen en zag deze oude post en heb een oplossing voor dit probleem. Jumbo heeft een vervanging van 89 cent en hij is ook nog eens heel lekker :star_struck:

afbeelding

5 likes

Helaas voor mij geen oplossing want ik kom nooit bij de Jumbo, maar die van AH eigen merk vind ik ook lekker :slight_smile: Is volgens mij ook vergelijkbaar! En ook iets van 89 cent :smiley:

3 likes