Inflatie en energiecrisis

Wij verbruiken zo ongelooflijk veel elektriciteit, zitten voor januari al bijna aan het prijsplafond en die is deze maand het hoogste. Maar eigenlijk verbruiken we het hele jaar ongeveer hetzelfde aan elektriciteit. We hebben veel nieuwe apparatuur, maar ook als alles uit staat vind ik dat we veel elektriciteit verbruiken.

Ik ga binnenkort eens een energiemeter kopen, maar zou je ook iemand langs kunnen laten komen die ernaar kijkt mocht daar niks uitkomen? Ik heb oprecht bijna het idee dat het wordt afgetapt ofzo, of in ieder geval dat het ergens mis gaat.

2 likes

Ik ga er ook op vooruit qua netto loon. Heel fijn. Maar zie dat ik opeens een stuk minder pensioen betaal. Wel een hoger % maar over een lager bedrag, wat volgens de site van het pensioenfonds idd kan kloppen. Nu is het natuurlijk wel fijn wat extra geld maar vind het niet zo’n prettig idee dat ik nu zo weinig pensioen opbouw heb?

2 likes

Ik heb dat ook en kreeg een mail van m’n pensioenfonds dat dat is omdat de AOW relatief veel is verhoogd, waardoor je minder pensioen ā€˜nodig hebt’ (hier kunnen we over discussiĆ«ren natuurlijk🄲). Misschien is dat bij jou ook zo?

2 likes

Ja misschien kan het nog de vloerverwarming ofzo zijn? Cv ketel, keuken, etc is allemaal heel nieuw. Wel een grote koelkast maar ons energieverbruik was al hoog voor die tijd (keuken is in maart/april vervangen). Dus ik denk dat er ergens iets is dat veel stroom vergt.

Maar we zijn ook vorig jaar een maand weggeweest en het energieverbruik was niet eens zoveel lager, terwijl we alles eruit hadden getrokken behalve de standaard dingen.

Ik ga morgen eens kijken voor een meter.

1 like

Verwarm je met gas of met een warmtepomp?

Gas!

@Ovenschaal nee het is wel op gas, maar het is al ruim dertig jaar oud, dus wellicht is wat het aan energie verbruikt heel veel? Misschien kunnen we die dan wel uitzetten in de zomer.

1 like

Er zit wel een snoer van de vloerverwarming naar het stopcontact, dus het gebruikt iets. En aangezien het zo oud is… Nouja we zullen het zien met de meter. Ik heb er ook maar weinig verstand van.

We verbruikten toen we er niet waren dagelijks 4 a 5 kWh. En nu 12 tot 17.

1 like

Ja das wel een hoop. Wij verbruikten in ons appartement 350kwh per maand wat erg ruim is. In ons nieuwe huis nog mar 230-250. Alle apparaten behalve keuken zijn meegegaan en wij zijn er nooit achtergekomen wat zo vreselijk veel stroom vreette in het oude huis.

Toen wij op vakantie waren verbruikten wij in het nieuwe huis zo’n 3kwh per dag. Dus vind 4-5 nog niet zo vreemd.

Hij heeft wel een Nintendo Switch haha. En hij had dus altijd zo’n bakbeest van een computer met monitoren in huis, maar sinds hij minder thuiswerkt niet meer. Ik had verwacht dat dat de stroomvreter was maar dat dus ook niet.

2 likes

Quooker? Ik hoorde laatst dat die best veel verbruiken, maar heb er zelf geen dus weet het niet zeker!

1 like

Nee hebben we niet. Verder ook niet echt iets wat altijd standby staat.

Ik lees op internet dat de pomp van de vloerverwarming wel flink veel kan verbruiken, dus dat ga ik als eerste testen haha.

3 likes

Snap dat plafond ook niet. Ons gebruik is ook het hele jaar ongeveer gelijk. Vraag me af of we iets fout doen.

2 likes

Je kan slimme stekkers kopen die verbruik meten. Misschien is dat iets voor je om er achter te komen welk apparaat zoveel verbruikt?

1 like

Wij hebben de circulatiepomp van de vloerverwarming vervangen, dat scheelt veel in het verbruik.

1 like

Bij mij is het momenteel vooral echt de verwarming (elektrisch, heb gasloze woning) die met dit koude weer zoveel verbruikt. Heb hem enkel in de woonkamer aan, op 19/20 graden en dan nog is het vaak amper 17/18 graden binnen. In m’n andere kamers staat ie op 13/15 graden. Ben ook nog eens de helft van de tijd niet eens thuis.
Heb mezelf er maar bij neergelegd dat het even niet anders is. Scheelt dat in zonnepanelen heb en afgelopen 2 jaar beide jaren ruim 600 euro terug gekregen heb. Ben wel benieuwd naar de jaarafrekening aan het einde van dit jaar met deze prijzen!

Wij gebruiken de afgelopen jaren steeds ongeveer 3000 kwh per jaar, en dan ook ongeveer elke maand hetzelfde dus zo’n 250 per maand. Geen bijzondere apparaten en koken en verwarmen op gas

1 like

Nou het is overduidelijk de vloerverwarming. Verbruikt continu 100 watt, wat volgens ons rekensommetje al 876 kWh is. Dat verklaart al een hoop in ieder geval. Wij gaan die dus vervangen en dan ook ervoor zorgen dat de pomp niet de hele zomer ook nog aan staat. Gaat zoveel schelen :’) die kosten hebben we er volgens mij binnen een jaar al uit.

5 likes

Ik krijg 634€ terug van Vattenfall. Ik snap er niets meer van. Meer dan welkom uiteraard!

9 likes

Ik heb een hele gekke vraag en ik weet niet goed of dit het juiste topic is maar ivm de energiecrisis denk ik van wel dus here I go. Ik heb net een nieuw huis gekocht en daar zitten 2 cv ketels in omdat vroeger op de begane grond een zelfstandige woonruimte zat. Nu vraag ik me af of het ook financieel voordeliger is om dit terug te brengen naar 1 installatie. Ik overzie niet heel goed waarom dit wel of niet zo zou zijn. Ik zoek ook nog even contact met een installateur maar ik was heel nieuwsgierig of hier alvast iemand een idee heeft.

1 like

Zijn er hier mensen die bij Oxxio zitten en het termijnbedrag (nog) niet kunnen aanpassen? Wij betalen nu €340 en in de app staat dat je uiterlijk 28 februari bericht krijg over het doorvoeren van het prijsplafond op je termijnbedrag. Vind dit wel erg lang duren zo…

1 like