Inflatie en energiecrisis

Quooker? Ik hoorde laatst dat die best veel verbruiken, maar heb er zelf geen dus weet het niet zeker!

1 like

Nee hebben we niet. Verder ook niet echt iets wat altijd standby staat.

Ik lees op internet dat de pomp van de vloerverwarming wel flink veel kan verbruiken, dus dat ga ik als eerste testen haha.

3 likes

Snap dat plafond ook niet. Ons gebruik is ook het hele jaar ongeveer gelijk. Vraag me af of we iets fout doen.

2 likes

Je kan slimme stekkers kopen die verbruik meten. Misschien is dat iets voor je om er achter te komen welk apparaat zoveel verbruikt?

1 like

Wij hebben de circulatiepomp van de vloerverwarming vervangen, dat scheelt veel in het verbruik.

1 like

Bij mij is het momenteel vooral echt de verwarming (elektrisch, heb gasloze woning) die met dit koude weer zoveel verbruikt. Heb hem enkel in de woonkamer aan, op 19/20 graden en dan nog is het vaak amper 17/18 graden binnen. In m’n andere kamers staat ie op 13/15 graden. Ben ook nog eens de helft van de tijd niet eens thuis.
Heb mezelf er maar bij neergelegd dat het even niet anders is. Scheelt dat in zonnepanelen heb en afgelopen 2 jaar beide jaren ruim 600 euro terug gekregen heb. Ben wel benieuwd naar de jaarafrekening aan het einde van dit jaar met deze prijzen!

Wij gebruiken de afgelopen jaren steeds ongeveer 3000 kwh per jaar, en dan ook ongeveer elke maand hetzelfde dus zo’n 250 per maand. Geen bijzondere apparaten en koken en verwarmen op gas

1 like

Ik heb de vloerverwarmingspomp ook anders ingesteld. Stond al jaaaren op de hoogste stand wat gewoon 30kwh scheelt per maand. Via handleidingen op google maar ik wil gerust met je meezoeken. Nu naar de laagste stand en ik merk er niks van, zelfs niet met deze kou. Wanneer het warmer is zoals april/mei wil ik er ook een schakelaar tussen zetten zodat hij 1u per dag werkt i.p.v. 24u per dag stroom staat te verbruiken.

Edit: ik lees nu jouw latere bericht. Hopelijk merk je verschilđŸ€©

Keukenboiler stond hier ook op de hoogste stand, heb ik nu naar halverwege gezet.

En ik gooi het er nog maar eens in omdat het bij mij echt veel scheelt. De cv ketel van comfort naar eco stand.

Bij comfort bewaard hij altijd wat warm water zodat het er sneller is. Dit staat nu maanden uit en ik merk met douchen geen enkel verschil. Eerst had ik bij een week vakantie of een dag niet douchen alsnog 0,5kuub per dag. Sinds de eco stand en een dag niet douchen is het 0.
Oke nu verbruik ik alsnog gas omdat het te koud is, maar met warmer weer was het soms 0kuub terwijl het eerst altijd 0,5 was.

2 likes

Nou het is overduidelijk de vloerverwarming. Verbruikt continu 100 watt, wat volgens ons rekensommetje al 876 kWh is. Dat verklaart al een hoop in ieder geval. Wij gaan die dus vervangen en dan ook ervoor zorgen dat de pomp niet de hele zomer ook nog aan staat. Gaat zoveel schelen :’) die kosten hebben we er volgens mij binnen een jaar al uit.

5 likes

Ik krijg 634€ terug van Vattenfall. Ik snap er niets meer van. Meer dan welkom uiteraard!

9 likes

Ik heb een hele gekke vraag en ik weet niet goed of dit het juiste topic is maar ivm de energiecrisis denk ik van wel dus here I go. Ik heb net een nieuw huis gekocht en daar zitten 2 cv ketels in omdat vroeger op de begane grond een zelfstandige woonruimte zat. Nu vraag ik me af of het ook financieel voordeliger is om dit terug te brengen naar 1 installatie. Ik overzie niet heel goed waarom dit wel of niet zo zou zijn. Ik zoek ook nog even contact met een installateur maar ik was heel nieuwsgierig of hier alvast iemand een idee heeft.

1 like

Zijn er hier mensen die bij Oxxio zitten en het termijnbedrag (nog) niet kunnen aanpassen? Wij betalen nu €340 en in de app staat dat je uiterlijk 28 februari bericht krijg over het doorvoeren van het prijsplafond op je termijnbedrag. Vind dit wel erg lang duren zo

1 like

Ik denk het vanuit een energie perspectief wel. Want 2 cv’s hebben 2 waakvlammen en basisverbruik, dus alleen al daarin kun je besparen.
Maar
 qua investering betekent het waarschijnlijk een nieuwe CV. In ieder geval moet het ene systeem op het andere worden aangesloten en dat kost geld. En of een van de cv’s dan krachtig genoeg is, is dan ook nog de vraag, dan zou er ook een nieuwe cv moeten komen.
Voordeel daarvan is wel weer dat cv’s van nu al weer veel zuiniger zijn dan van 10 jaar geleden.
Het heeft zin om uit te zoeken wat de staat is van de cvs nu. En als je ze in de komende jaren moet vervangen, wat het kost om ze aan elkaar te knopen.

3 likes

Ik zit bij Oxxio en kan mijn termijnbedrag wel aanpassen. Kan hem zelfs verhogen tot maar liefst € 6150,00 :sweat_smile:

3 likes

Mensen alsof je al niet genoeg betaalt voor je energiekosten krijg ik net een e-mail dat mijn watertarief ook is verhoogd met €0,50 cent per kubieke meter.

Echt bizar. Nu heb ik het financieel niet superslecht maar maak mij echt zorgen om de mensen die het niet zo breed hebben. Boodschappen zijn al niet normaal duur meer, op basis van de nieuwe tarieven Vattenfall heb ik deze januari al meer dan €700 gestookt met 18,5 graden (hierbij is nog geen rekening gehouden met het prijsplafond maar toch).

Het is echt niet normaal meer. Dit kan toch niet zo door blijven gaan? Het normale leven is nu achterlijk duur.

5 likes

Ik schrok me helemaal de pleuris over hoeveel een zak maltesers tegenwoordig kost. 4,89 bij picnic en 4,99 bij ah!
5 EURO VOOR EEN ZAK MALTESERS!!
Wie betaalt dat nog? Zieke inflatie

7 likes

Als die mensen een euro zouden krijgen voor elke keer dat iemand dat hier zegt

28 likes

Ja klopt :woman_shrugging:. Werk overigens in het Sociaal Domein dus ik zie zorgelijke situaties bij onze uitkeringsgerechtigden en daar komt mijn opmerking vandaan. Niet omdat ik me beter voel omdat ik meer inkomen heb.

7 likes

Klopt
 er komt nog heel wat ellende achter weg straks. En niet alleen de uitkeringsgerechtigden. Ik zie in de wijk steeds meer schrijnende gevallen. En je kunt gewoon helemaal niks. Want minimaregelingen hebben ze dan weer geen recht op :unamused:

2 likes

Ja de groep werkende armen wordt steeds groter. Daarnaast heb je aan minima regelingen ook niet veel voor het dagelijkse leven en je basisbehoeften.

3 likes