Inflatie en energiecrisis

We worden nu allemaal getriggerd om te besparen, maar ook dat is niet goed voor de economie :sob:
De situatie met NS liet ook mooi zien waar ik om stress: een loon prijs spiraal. Levensonderhoud omhoog → lonen omhoog → prijzen moeten omhoog. NS heeft al aangekondigd een prijsverhoging te verwachten komend jaar. Bij veel banen is er trouwens nu amper loonsverhoging, ook echt fijn met al die prijzen overal voor.

Ik vind het echt helemaal kut afgelopen jaren. Sinds corona namen de prijzen al toe waar ik al van baalde, en nu lijkt het bijna ongelooflijk te zijn? Hoe lang gaat dit nog door? Hoe gaat de europese bank reageren? Wat gaat het kabinet doen? Wanneer zouden we weer in een goede tijd qua economie zitten? Ik las ook nog ergens dat economen niet verwachten dat boodschappenprijzen naar beneden zullen gaan, ook al ziet de economie er op den duur goed uit. Dat producenten niet opeens vrijwillig de prijzen weer terugdraaien want die (potentiele) winst willen ze niet kwijtraken. Ugh.

10 likes

Je betaalt het gehele jaar een vast bedrag aan voorschot, zodat de hoge kosten van de winter over het hele jaar verspreid worden.

5 likes

Heb je al een variabel contract?

1 like

Ik zie ook niet hoe alles weer betaalbaar wordt. Maar ben dan ook geen econoom. Maar t lijkt alleen maar hopelozer te worden. Is toch te bizar dat mensen hun gas laten afsluiten, dat is toch geen doen? We zouden een welvarend land moeten zijn maar daar lijkt t haast niet meer op straks.

2 likes

In de meeste gevallen steltje energiemaatschappij zelf iets voor. Als ze dit niet gedaan heb zou ik voor de zekerheid even bellen! (Overigens veranderen de meeste ā€˜maar’ twee keer per jaar de prijzen, dus wellicht dat het nog komt dan!)

4 likes

Ik heb hetzelfde hoor. Ik betaal iets van 52 bij Vattenfall en ze adviseren nu het dubbele maar ze passen het niet uit zichzelf aan. En ik heb een variabel contract. Ik laat het lekker zo omdat ik gelukkig het geld heb om bij te leggen als het moet (en ik ben me ervan bewust dat ik met deze bedragen sowieso nog niks te klagen heb…)

4 likes

Dat is wel heel weinig, enig idee hoe dat komt? Kun je je verbruik inzien?

Wij hebben de afgelopen maanden gemiddeld voor 100 euro gas/stroom verbruikt. En dat is dus zonder de verwarming en verder ook geen gekke dingen. 1 a 2 keer week wassen, 1 keer per week de droger, geen airco. We betaalden 315 en kregen laatst de melding dat we met dat bedrag waarschijnlijk 2000 moesten bijbetalen en dus hebben ze het bedrag naar 620 verhoogd. We sparen ook liever zelf, maar konden het bedrag niet lager zetten dan 500.

Hoor nu trouwens in de supermarkt echt veel meer mensen over de prijzen klagen, heb het gevoel dat bij veel mensen nu pas indaalt wat voor shitzooi het is.

1 like

Dit topic is echt… deprimerend :sob::sob:

34 likes

Ik woon alleen, ben weinig thuis en heb een goed geĆÆsoleerd huis. Door de teruggave op stroom en de verlaagde btw op gas (denk ik?) sta ik in deze maanden elke maand in de min dus ik maak eigenlijk niks op van mijn termijnbedrag nu.
Maar de kosten van mijn boodschappenmandje rijzen wel de pan uit helaas

2 likes

Ik kan al een paar weken niet naar mijn termijnbedrag kijken omdat ze (bijna) de jaarrekening gingen berekenen. De laatste keer was het advies gewoon nog wat we al betaalden. Met de nieuwe bedragen van juli heb ik toen ook berekend dat we dan precies goed uit zouden moet komen in plaats van dat we een paar honderd euro terugkrijgen zoals dit jaar. Maar ik schijt nu echt in mijn broek wat voor bedrag er straks uit gaat komen en ik heb echt geen idee. We hebben nu ook weer voor 3 weken gasten en afgelopen maanden hadden we ook minimaal 4 weken gasten dus extra veel verbruik.

1 like

In de wintermaanden verbruik je meer dan je voorschot, in de zomermaanden minder en dat compenseert elkaar. Tenzij je iedere maand je bedrag aanpast op basis van je daadwerkelijke verbruik zou je anders dus een hoop bij moeten betalen aan het einde van het jaar. Je ā€œspaartā€ in de zomer dus als het ware voor de dure maanden en doordat je heel het jaar hetzelfde betaald weet je ook waar je aan toe bent (bij een vast contract).

Wst dat betreft is een laag voorschot en de rest zelf sparen wel slimmer nu, als je leverancier omvalt ben je je teveel betaalde voorschot kwijt. Maar dan moet je dat wel echt trouw doen, anders heb je met de jaarrekening een groot probleem. Las 2 weken terug dat 54% nu een variabel contract heeft. Dat betekent ook dat bijna de helft nog vast tegen laag tarief heeft en onder inkoop voor de energieleverancier zit… dus ben ook wel benieuwd of er nog gaan omvallen als de prijzen nog verder stijgen en ze met veel contracten tegen lage prijzen nog zitten…

Voorheen werden bij een variabel contract vaak 2x per jaar de tarieven vastgesteld (juni/juli en jan ofzo?), maar er zijn nu al meerdere leveranciers die hebben aangekondigd mogelijk in oktober ook te gaan verhogen.

Edit; wij kregen altijd met de jaarrekening een voorstel voor nieuw termijnbedrag dus 1x per jaar. Maar nu dus ineens een mail met een nieuw voorstel.

1 like

Alleen wordt dit jaar sowieso nog niet ingevoerd…

2 likes

Dat er mensen zijn met een vast tarief betekent niet dat de leverancier per definitie daarvoor hoog moet inkopen/onder inkoop zitten. Een risicomijdend bedrijf (wat in ieder geval de grote 3 over het algemeen zijn) koopt jouw vastgelegde volume in op het moment dat je contract bekend is bij ze.
Als jij een vast contract aangaat per 1-1-2021, kopen zij dat over het algemeen vrijwel direct in. Tuurlijk zit daar een tactiek achter waardoor er vast wat winst wordt gemaakt. Maar het is niet zo dat veel van de volumes voor mensen met een vast contract uit periodes van voor deze gekte, tegen de huidige prijzen worden ingekocht
Ik zeg bewust ā€œveel van deā€, want er zijn wel (veelal wat kleinere) bedrijven die dat inkopen uitstellen, uiteraard met het idee veel winst erop te maken en sommigen zijn al onderuit gegaan om exact die reden, omdat de prijzen alleen maar stegen in plaats van daalden. Een paar die vorig jaar failliet zijn gegaan, hielden er volgens mij zon strategie op na.
Maar je kan niet zo stellen dat de 46% waarnaar jij verwijst per definitie leidt tot verliezen voor de leverancier (en ze dus in gevaar brengt), dat is volledig afhankelijk van de strategie van het bedrijf.

6 likes

De ECB is (langzaam) de rente aan het ophogen en dat zou vertraagd effect moeten hebben. Iets dat ongekend is, is dat ze ā€˜quantative easing (QE)’ juist verruimt hebben? Met met QE koopt de ECB staatsschulden van landen op met ā€˜gecreĆ«erd’ geld. Dus met QE zorg je onder aan de streep voor meer geld in omloop. Het lijkt mij dat dit op zijn beurt weer voor hogere inflatie?

Waar ik bang voor ben is dat iedereen roept om steun en naar de overheid kijkt. De overheid kan vast allemaal steunpakketten optuigen, maar als daarmee de NLse staatsschuld oploopt EN dit weer opgekocht wordt door de ECB, verhelpt het helemaal niets.

Maar een recessie is op dit moment moeilijk vermijdbaar, lijkt mij.

1 like

Maar die staatsschuld is al geen gegeven. Het zou moeten gaan om herverdeling. Dat is een politieke keuze. Excessieve winsten moeten worden ingeleverd. Had al veel eerder gemoeten want afgelopen vette jaren is alle groei ten goede gekomen aan bedrijven aandeelhouders en mensen met vermogen in plaats van mensen die werken voor hun geld en de economie draaiende houden.
(Met mensen die werken voor hun geld bedoel ik versus mensen met vermogen en niet versus die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken)

5 likes

Helemaal mee eens maar dat zou dan elk EU-land moeten doen. Nederland is de afgelopen jaren een van de beste uit de EU-klas geweest en heeft daarmee relatief weinig staatsschuld. Even apart van de verdeling van het geld binnen NL.

Als de ECB het ā€˜aantrekkelijk’ houd om staatsschuld te hebben, door deze over te kopen, zullen andere landen er misschien voor kiezen om die schuld op te laten lopen.

1 like

Aaah oke, duidelijke uitleg en stelt wel wat gerust!

2 likes

Ik vind zo’n bericht juist echt irritant: ze is zoooveel reclame aan het maken voor haar bespaarcursussen. Schuift ook veel meer aan in programma’s etc. Ik vind het echt paniek zaaien in de hoop dat ze nog meer cursussen kan verkopen, las dat er nu al iets van 2500 heeft verkocht a 89e… Na zo’n post, loopt de wachtlijst van de cursus alleen maar weer op. Dus ze speelt er ook echt op vind ik.

8 likes

Blegh ik ben me echt rotgeschrokken van die stomme energierekening. We zijn in een paar maansen tijd van 140 naar bijna 600 euro per maand gegaan. We wonen in een nieuw, goed geisoleerd huis en verbruiken minder dan gemiddeld voor vergelijkbare woningen/gezinnen. Mijn man zegt dat er weinig aan te doen is maar ik kan me hier echt niet bij neerleggen. We hebben dit geld ook niet :neutral_face:

3 likes

Ik loop nu al met een dikke joggingsbroek en trui in huis aan omdat het zo afgekoeld is. Dat wordt nog wat in de winter =’)

7 likes