We zijn overgestapt in januari naar een dyanmisch energiecontract & tot nu toe tevreden! Gemiddelde prijs gas is 0.55m3. Ik vind het ook fijn dat ik de precieze prijzen in de app zie en dan kan besluiten of ik bijv wasmachine aanzet.
Ik snap het wel redelijk, kan ik je helpen?
Zo sta ik tegenwoordig naar meer dingen te kijken in de supermarkt. Kan me bijna niet voorstellen dat sommige dingen nog echt veel worden verkocht. Ik merk voor mezelf dat ik ook een soort lijstje heb in mijn hoofd tegenwoordig van die dingen die ik nu nog weiger te kopen voor de hoofdprijs (horen M&M’s enz ook bij).
Echt ook. En dan denk ik met dingen als m&m’s nog; dat koop ik dan gewoon niet inderdaad.
Maar met dingen als groente en fruit, brood etc dat heb je gewoon nodig dus weinig keus helaas
Ik weet dat het niet hetzelfde is maar de AH heeft ze ook van het huismerk. Tegenwoordig weiger ik om a-merk te kopen tenzij het 1+1 in de aanbieding is.
Bij sommige dingen (zoals mineraalwater met een smaakje) is het A-merk zelfs in de 1+1 duurder dan huismerk.
Maar bij bijv M&M proef ik wel een groot verschil met huismerk. Dus dan wil ik toch soms liever Amerk
Ik heb juist idee dat huismerk met sommige dingen bijna duurder aan het worden is.
Misschien moet dit wel in het ergernissen topic maar waar ik zo weinig begrip voor kan
opbrengen is mijn energieleverancier die wel vooraan staat/snel is wanneer ze bijv. de tarieven omhoog kunnen gooien. Maar nu moet ik geld van hun terugkrijgen en dat duurt nu al vier weken. En als je ze dan probeert te bellen zijn ze onbereikbaar.
Je eindafrekening? Staat meestal in die berichten dat het honderd jaar duurt. Althans dat is mijn ervaring. Leuk dat die mail er al in februari is maar geld krijg je pas in april doei.
Klopt hoor dat in de brief stond wanneer het gestort wordt alleen dat duurt altijd zo vreselijk lang. Tussen het opmaken van de jaarrekening en nu zit al zes weken. En vooralsnog heb ik nog geen geld. Alles bij elkaar: ophalen meterstanden, aanmaken jaarnota en uitbetalen duurt het bijna zeven weken.
Vind het ook achterlijk lang maar bellen oid gaat ze niet sneller laten werken. Zo gaat het altijd…
De reden dat ik met ze wilde bellen is omdat ik volgens de brief afgelopen week mijn geld had moeten krijgen. Inmiddels heb ik ze gesproken en is er schijnbaar iets fout gegaan waardoor ik het geld voor het eind van deze maand zou moeten krijgen.
Wij zitten bij BugetEnergie en je kan nu online en in de app zien hoeveel je nog mag verbruiken om onder het prijsplafond te zitten. Ik ben vooral benieuwd wanneer ze het prijsplafond in de termijnbedragen gaan verwerken want ik betaal nu ruim €175 terwijl we maandelijks maar voor €60 verbruiken. Kan het bedrag helaas niet lager zetten dan 130 omdat we de eerste bewoners zijn van dit nieuwe appartement dus er geen historisch verbruik bekend is.
Volgens mij kan dit wel telefonisch! Zou dit gewoon even uitleggen aan de klantenservice.
Oké, ik snap er weinig van. Sorry voor m’n domme vragen, maar ik heb altijd inclusief gewoond, dus ik heb eigenlijk nooit een energierekening gezien. Dus het is dit jaar allemaal nieuw voor mij. (Ik heb een variabel contract.)
Mijn rekening was deze maand (januari) hoger dan in december. Maar ik had eigenlijk verwacht met het prijsplafond dat het een stuk lager zou zijn. Bij mijn leverancier (Buget Energie) staat op m’n factuur van januari: ‘In 2023 geldt een prijsplafond. Deze korting is niet verwerkt in dit overzicht.’ Maar is dat logisch? Of wordt het pas aan het eind van je jaar verrekend als je onder het prijsplafond zit ofzo? Snapt iemand dat?
Wij gingen ondanks lagere tarieven omhoog in onze kosten omdat er weer btw wordt geheven over de energie en oa de netbeheerkosten omhoog zijn gegaan.
Per 1 januari zijn er nog meer dingen veranderd, eigenlijk allemaal negatief, waardoor je rekening omhoog gaat. Voorbeelden zijn een hogere btw, hogere energiebelasting, hogere netbeheerderskosten en lagere korting op de energieheffing. Vooral als je dus ook nog niet het voordeel van het prijsplafond hebt (je zegt dat die niet verwerkt is), gaat je rekening inderdaad omhoog.
Het prijsplafond is een maximale prijs voor een bepaald verbruik (max 2900 kwh voor energie en max 1200 m3 voor gas). Dit verbruik is verdeeld over het jaar, per dag. Dit wordt echter pas afgerekend op het moment van jaarrekening of wanneer je wisselt van leverancier (eindafrekening). Dus wanneer het verrekend wordt, verschilt voor elk huishouden. In mijn geval; ik krijg de jaarrekening op 1 april. Hierdoor zal ik dus pas 1 april weten of ik er tot dan onder ben gebleven. Ik kan bijvoorbeeld in januari meer hebben verbruikt maar in februari weer minder, dat kan ik tegen elkaar wegstrepen. Ook heb ik dus (vanuitgaande dat ik niet overstap) nog een stuk verbruik over van 2 april tm 31 december waarover de prijsplafondkorting geldt.
Leveranciers hebben de keuze om het termijnbedrag wel of niet aan te passen op basis van het prijsplafond.
Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten. Ik heb er vanwege mn werk veel mee te maken.
Mijn jaar rekening is net binnen en ik zie dus voor (bijna) het gehele jaar hoe het zit met het prijs plafond. Ik moet gewoon het dubbele betalen qua maandbedrag. Ik zit er ruim onder qua verbruik maar het is zo veel duurder geworden. Ik ga van 95€ per maand naar 175€ per maand.
Vattenfall gaat de energietarieven verlagen tot net boven het prijsplafond. Ik heb een korting omdat ik al jaren klant ben, dus waarschijnlijk duik ik er dan onder.
Wauw. Er is dus een noodfonds voor de lage inkomens. Echt super krom deze regeling!
Als je de afgelopen maanden jezelf in de kou hebt gezet om de kosten te drukken heb je jezelf dus dubbel in de kou gezet, aangezien dit gaat naar aanleiding van je energie verbruik.
Komt er op neer dat je beter je kachel aan had kunnen laten staan zodat je je hand had kunnen ophouden.
Ik kan me hier echt boos om maken.
Mijn vriend heeft enorm zuinig gedaan met gas (op 14/15 graden) zodat hij niet teveel kosten zou hebben en nu kan hij niet bij het noodfonds aankloppen omdat zijn verbruik te laag is. Wat.