Inflatie en energiecrisis

Je rekening moet hoger zijn dan 13% van je bruto-inkomen dus dat hangt toch gewoon samen met je salaris?

1 like

Ja. Maar als je de gaskraan dicht hebt gedraaid om die kosten te drukken is je rekening juist minder dan die 13%.

1 like

Het is misschien een lelijke verwoording, klopt, maar vind het niet helemaal eerlijk denk ik. Mijn vriend was gewoon bang dat hij de rekening niet meer zou kunnen betalen. Daarom heeft hij de afgelopen maanden in de kou gezeten. Nu blijkt dat hij dat helemaal niet had hoeven doen omdat dit noodfonds er is.

1 like

Je hebt gelijk. Frustratie van mijn kant :confused:

3 likes

Nou dus niet bij iedereen want er zijn dus mensen die het dan alsnog niet kunnen betalen. Maar ik zie dat je al hebt aangegeven dat het gewoon een persoonlijke frustratie is en dat snap ik heel goed! Ik ben ook 80 euro meer gaan betalen terwijl ik mn verwarming nog niet heb aangeraakt maar ik ga er van uit dat dat zichzelf wel weer oplost

Ik denk dat dit bijna altijd zo is met regelingen van de overheid? Voor toeslagen mag je bijvoorbeeld ā€˜maar’ 6000 euro vermogen hebben. Maar iemand die dus elke maand winkelt maakt zijn/ haar geld op en krijgt dus de toeslagen. Iemand die heel zuinig doet en zoveel mogelijk spaart voor noodgevallen krijgt dat dan mogelijk niet. Er blijft altijd een gevoel van oneerlijkheid in zitten.

Snap overigens je ergernis wel want het voelt dus inderdaad oneerlijk en je hebt uiteindelijk vooral met je eigen portemonnee en omstandigheden te maken.

3 likes

Huh voor toeslagen is toch een veel hoger vermogen/spaargeld toegestaan? sowieso 30k met huurtoeslag, en met zorgtoeslag volgens mij nog hoger

5 likes

Ja 6000 vermogen gaat om de bijstand
(Daarom kom je met een koophuis ook niet in de bijstand. Eet eerst je huis maar op)

2 likes

Sorry ik bedoelde toeslagen van de gemeente, dacht dat ik dat getypt had maar blijkbaar alleen in mijn hoofd.

1 like

Dit is onzin trouwens…

Ja omg ik zag op TikTok een filmpje dat de M&M’s meer dan 10 euro zijn, maar zag op de site van AH dat het een kiloverpakking betreft. Dus omgerekend juist beetje goedkoper (want 250gr kost al 3 piek). Hoe dan ook, het is allemaal bij de beesten af. De goedkoopste stroopwafels waren altijd 0,99 en nu 1,20.

1 like

Ik zie het idd, alleen bij bepaalde overwaarde. En de grens voor vermogen voor een alleenstaande is ondertussen 7600€.

2 likes

En voor die overwaarde krijg je bijstand in de vorm van een lening.

2 likes

Ik opende Essent, mocht mijn termijnbedrag bedrag weer verlagen… Vorige maand was het advies 75 euro en nu zet maar naar 45 euro… Bizar… Ooit was het advies 240 per maand… Nouja mooi hoor, ben er blij mee…

Maar toen zag ik dus in de app een voorstel voor een jaar contract… Dan bent u een jaar zeker van een vaste prijs… U betaald dan maar 130 per maand! Euhm? Zo gek ben ik niet… Apart hoor, snap dat velen er niets meer van snappen…

4 likes

Sorry geen inhoudelijke reactie maar haha jij doet je forumnaam wel eer aan…

57 likes

Ik heb van Oxxio bericht gehad over die foute tariefaanpassing. Ik krijg een ruime 400 terug. Echt een lekkere meevaller, echt blij dat iemand dat voor z’n moeder had uitgezocht :ok_hand:t2:

1 like

Ja klopt inderdaad, totaal verbruik was ook hoger ingeschat en in december liep mijn vaste contract ook af dus de eerste inschatting voor december was hoog en heb ik ook betaald… Nouja alleen maar mooi voor nu…

Benieuwd hoe de markt zich verder gaat ontwikkelen, wanneer de prijzen onder het prijsplafond zullen gaan ook en wanneer vaste contracten weer interessant worden…

En klopt helemaal @Viktor tik van mezelf… :sweat_smile:

1 like

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Iedereen om me heen zei de afgelopen weken dat mijn rekening in het nieuwe jaar omlaag zou gaan, dus daar had ik me op ingesteld. Dus dat was wel een beetje een teleurstelling en schok toen ie hoger was dan in december. Mijn contract loopt tot oktober, dus ik moet nog even wachten.

2 likes

Zooo ik ben echt blij! Toen ik hier september kwam wonen was mijn tarief 255 euro, met het prijsplafond was het gedaald naar 117 en zojuist krijg ik een melding dat ik nog lager kan. Mijn termijnbedrag is nu 95 euro!
Vind het wel knap vergeleken andere verhalen die ik lees, want als ik thuis ben staat de verwarming meestal op 18 of 19 graden en ik douche vaak 2 keer per dag. Blijkbaar doe ik toch alsnog iets goed als het zo erg gedaald is.

2 likes

Maar dit ligt toch aan zo veel dingen… Wij gingen van 130 naar 300 naar 600 en nu 295 en ons verbruik is al die tijd alleen maar gedaald.

3 likes