Inflatie en energiecrisis

Ik schrok afgelopen week echt vd prijs vd boodschappen die mijn man had gedaan. Gewoon bij onze vaste supermarkt en niet allerlei extra dingen, keurig het lijstje met voor ons normale dingen. Valt me al maanden op hoor, maar heb het idee dat de prijzen nu weer wat zijn gestegen. Zag het ook echt bij bepaalde producten zelf al (bv de koffiebonen die we al jaren hebben zijn eerder dit jaar 80ct ofzo gestegen en nu weer bijna een euro voor dezelfde inhoud).

En dat vd benzine is echt bizar he, nu hij weer onder de €2,- is denk ik ooh dat valt mee. Echt wtf. Toen ik net mijn rijbewijs had vond ik het al duur toen hij richting de €1,50 ging :sweat_smile:

Oh ik merkte het begin van dit jaar enorm & voor de zomer vooral in mn boodschappen. Maar misschien werkt het net als ze benzine en vind het alles nu standaard gewoon duur hoor :woman_shrugging:

Ja de koffie (bonen) die ik drink is al weken niet meer in de aanbieding (1+1) dus betaal, met de volle mep, me sowieso al scheel. Mijn nieuwe methode is dus alles in de aanbieding kopen in bulk, van hetgeen dat houdbaar is/we veel gebruiken.

1 like

Ik heb woensdag een bijeenkomst over komende periode.
Daar zal dit zeker aan bod komen.
Mocht ik wat kunnen delen dan zal ik dat doen

3 likes

Ik kocht al alles budget, en vind het vooral lastig dat ik daar geen bespaarruimte in heb :sweat_smile:

Ik werk niet meer voor een supermarktketen maar wel voor een andere grote retailer, en dit zijn dingen waar al maanden over gesproken en naar gehandeld wordt. Wil niet zeggen dat we alles altijd even goed vol krijgen in de winkels omdat leveranciers ook kampen met enorme leveringsproblemen door onder andere verhoogde vraag op producten maar ook grondstofissues.

2 likes

Wij hebben net per 11 september een verhoging van de tarieven gekregen. Hebben ook een variabel contract. Maar bij ons is het termijnbedrag niet aangepast wat ik heel gek vind. Probeer al een week contact met ze te krijgen hierover maar ze reageren nergens op… We zetten er nu zelf maar geld voor opzij, heb zelf een beetje zitten rekenen obv verbruik van de afgelopen 2 winters

Ik heb ook Oxxio en een los-vast contract. Vorig jaar is die verlengd met echt lage tarieven, veel lager dan wat ze toen al hadden kunnen vragen volgens mij. Nu per september is mijn contract verlengd en betaal ik inmiddels 44 cent per kwh daltarief en 60 cent normaal (vorig jaar 10 en 12 cent). Voor gas is het €2,20 geworden tov €0,43 afgelopen jaar.

Termijnbedrag is verhoogd van 139, waar ik maandelijks zo’n 50 van over hield, naar 287. En dat staat vast voor 3 maanden, daarna gaan ze het opnieuw bekijken.

In vergelijking met een nieuw contract was dit overigens veel voordeliger.

Ahold heeft in de coronatijd zó ontzettend veel winst gemaakt maar denkt alleen maar meer meer meer. Ik ben er helemaal klaar mee, ga niks meer bij ze kopen. Ik ga weer naar de markt, liever lokale ondernemers steunen dan zo’n gigant.

En heel petty de druppel die voor mij de emmer deed overlopen was een bakje guacamole bij de AH :sweat_smile:. Die is in 2 jaar tijd van €2 naar €3.25 gegaan.

15 likes

En daardoor kunnen wij nu geen huis kopen!!

9 likes

Ik zit bij energiemaatschappij vrij op naam en daar kan je zonnepanelen kopen op een zonnepark. Ik had er al twee, maar overweeg er 1 of 2 bij te kopen. Één paneel kost 100 euro voor tien jaar en je krijgt gegarandeerd 250 kwh per jaar als teruglevering. De kosten voor 1 kwh is nu €1.08. Dat zou dus betekenen, heel grof gezegd, dat het 250 eu per jaar zou schelen met een inleg van 100 euro voor 1 paneel. Dit lijkt dus erg interessant te zijn, maar ik vraag me af of ik een addertje onder het gras mis?

4 likes

Ik zit ook bij Oxxio en in de mail staat uitgelegd hoe het zit met je termijn bedrag (in de app staat na 22-09 een advies en als er geen advies staat krijg je binnen 3 maanden je jaarnota en staat daar je advies in)

Ik weet nog dat ik een boodschappen bundel bij de AH nam omdat ik niet altijd op die 75€ kwam. En bij een bundel hoef je maar 50€ (& vast bezorg moment). Die bundel heb ik opgezegd want ik kom makkelijk aan de 75€ nu :rofl::ok_hand:t2:
Wat ons opviel was het gehakt. De aanbieding bij de appie was heel lang 2 (500gr) voor 5€. Toen langzaam 5.50? Inmiddels is het 2 pakken voor 8€ :scream:

4 likes

Ik heb me er een week geleden in verdiept want het leek mij idd ook te mooi om waar te zijn.

Blijkt dat ze per maand salderen, in plaats van per jaar/half jaar. Daardoor verkoop je in de zomer je ‘te veel’ opgewekte energie aan hun per maand (voor een veel lagere prijs dan andere energieleveranciers) in plaats van dat je die te veel opgewekte energie mag bewaren om in de wintermaanden te gebruiken/verrekenen. En moet je vervolgens in de winter zelf bij kopen.

En ik schrok ook van hun gastarief, meer dan 5 euro per kuub. Terwijl het bij vattenfall nog veel lager is dacht ik.

Dus ik vond het niet meer aantrekkelijk. Ja of ik moet het verkeer begrepen hebben hoor

2 likes

Mijn prijs per kuub is € 2,9829 bij vrij op naam (heb het even opgezocht in het tariefblad). Het klinkt wel logisch wat je zegt met teruglevering, maar dan blijf ik het gek vinden dat ze 250 kwh garanderen.

Edit: ik heb het uiteindelijk gevonden, en je krijgt max. 0.08 cent per kwh. Je levert stroom aan hun en zij betalen jou 0.08 cent ervoor. Per jaar dus max. 20 euro korting op je rekening.

Ah ja, onze jaarrekening loopt van half december tot half december dus dan zal dat het wel zijn

2 likes

Het viel mij gisteren op dat de vega kip bij Picnic goedkoper was dan de kipfilet. Goede ontwikkeling!

12 likes

Het is een ramp met het vinden van mensen.
Niet alleen vanwege het loon maar ook
beschikbaarheid.
Fijn om te zien dat mensen hun grenzen aangeven maar ze verwachten een soort tropenrooster in ruil voor 16,- per uur

Wel goed als je dat kan volhouden!
Ik klaag vooral. Forelsalade is van €2 naar € 2,25 gegaan. Zon kleine verpakking brie van €1 naar, heel random, €1,07.

En heel luxe maar de bios is dus ook weer duurder geworden. Het was maar een euro prijsverschil, maar toch weer 12,5% stijging in paar weken tijd.

1 like

De bios vind ik echt stom. Ik kom er nooit, maar hoeveel toffer zou het zijn als iedereen dekentjes meeneemt zodat de verwarming lager kan en dan de prijzen hetzelfde houden? :sunglasses:

Ha ik ga sowieso altijd gewapend met extra trui en sjaal (als deken) naar de bios! Soms kan het opeens heel fris zijn, of staat de airco te loeien terwijl dat echt onnodig is.

2 likes