Interieurtopic #2 (Deel 1)

Je vroeg het niet aan mij, maar HG heeft lijmoplosser en dat werkte heel goed. Niet te lang in de walmen zitten want je wordt er hartstikke high van maar werkt wel als een tierelier. Ik goot een beetje op de trede, inwrijven met een oude doek en dan met de verfkrabber lijm afkrabben.

1 like

Gebruik bij een hittefohn zo’n speciaal masker tegen giftige dampen. En bij hele hardnekkige lijm: albastine vloerlijm afbijt dik erop smeren en afplakken met folie en dat laten intrekken. Daarna krab je het zo weg.
Maar probeer eerst of je lijm op water oplosbaar is! De helft van mijn trap bleek dit het geval haha. Zo met een doekje af te nemen. De andere helft lijm was echt HELS.
Sterkte ermee!

1 like

Mijn tip is vooral: ga er vanuit dat het lang duurt. Niet om je te ontmoedigen maar het is vooral ontmoedigend als je ervan uit gaat dat je een ochtendje bezig bent (kan wel natuurlijk als je geluk heb). Wij hebben ook dat albastine lijmafbijtspul gebruikt, heel lang bezig geweest met krabben (bij ons zat er zoveel lijm op, echt bizar en boven een open trap dus daar moest je ook aan de onderkant krabben en schuren) en erna schuren. Oh ja, ik zou alle deuren dicht doen en kieren afdekken, want stof! Wel echt blij met het resultaat, nu 2 jaar later zou vooral de eerste trap wel weer geverfd mogen worden, maar het weegt echt niet op tegen de kosten van hem laten bekleden.

2 likes

Waar komen deze vandaan? Vind ze ook heel leuk. :slight_smile:

1 like

Uit de jaren 40? Wil je dan alsjeblieft even checken of er geen asbest onder zit? Ik ben dat nu al 2x onder oude vinyl tegen gekomen. En dat wil je niet in je longen hebben. Is gebruikt tot in de jaren 60… :crossed_fingers:

1 like

Ow snap… ik heb er alvast een stuk afgehaald en ziet er veilig uit

Straks naar de doe het zelf zaak… ik vraag dus om een afbijtmiddel en verfkrabber. Stickerverwijderaar van HG heb ik nog in huis. :crossed_fingers:t2:

Ja, klopt, dat harige spul is een goed teken.

(sorry dat ik zo bemoeierig ben, maar mijn pappa is overleden aan asbestkanker en ik gun dat niemand…)

22 likes

Heel lief van je dat je zo hard meedenkt voor velen in dit topic :+1:t3: moet je je echhht niet voor excuseren hoor, is net heel leuk !

4 likes

Moest even zoeken hoor! Die blauwige heet beklonken en die terracotta heet: terracotta :smiley: Heb deze laten mengen bij Praxis, van die wand met kleurenkaarten kun je elke kleur kiezen die je wilt en er krijtverf van laten mengen.

1 like

Dankjewel! Bezoekje aan de Praxis brengen dus :smile:

2 likes

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mee willen denken :smiley: we gaan binnenkort verhuizen en de woonkamer ziet er zo uit als hier onder. De lange muur links in A, wil ik een beetje een neutrale kleur geven (bijv. zoals Light grey No. 17 van Farrow & Ball). Van het lange gedeelte A willen we graag een zitgedeelte maken rond de houtkachel met een funky roze bank, maar dat is voor latere prio.

Hoek “B” willen we graag als tv-hoek gebruiken, een grote bank aan één kant en de tv er tegenover. Het lijkt mij dus heel gaaf om daar een donkere kleur op de muur te doen en die bijv. ook langs de hele ramenkant te laten doorlopen. Maar ik zie niet helemaal voor me of dat mooi gaat zijn, dat hoekje zo donker en dan de rest licht. En dan heb je in de linker bovenhoek zo’n groot contrast tussen lichtgrijs (bijv.) en de donkere kleur… Lastig!

Mocht er iemand zin hebben om mee te denken of andere ideeën hebben, ik hoor het super graag :relaxed:

Getekende plattegrond

Ik zag een keer bij iemand op twitter (kan ik helaas niet delen want ze heeft nu een prive profiel) dat zij een hoekje in haar appartement zwart had geverfd, en dat was ook het lounge gedeelte. Zag er zo gaaf uit! Ze had ook het plafond in dat hoekje met schrootjes bedekt en dat gaf echt een luxe uitstraling, helemaal niet ouderwets. Heel knus ook die combinatie.

Ja, het is toch wel heel cool he. Maar zo spannend! Misschien als ik alleen die twee muren in de onderste hoek doe en dan niet die lange ramenkant, dat het wel mooi kan worden. Dan heb je toch die donkere hoek, maar niet midden in de kamer zo’n super contrasterend kleurverschil.

1 like

Nog een andere optie waar ik aan denk: de donkere kleur door laten lopen tot precies even ver als de muur waar de deur in zit. Zo baken je dat hoekje echt helemaal af en dat lijkt mij optisch heel cool. Beetje dit idee maar dan op grotere schaal

Denk dat de overgang dan naar een lichtgrijze kleur juist mooi kan zijn als die superstrak is. Of juist door er nog een kleurtje in een heel smalle baan tussen te doen, zoals hieronder (maar dan dus verticaal)

Oh dat is ook cool! Daar zitten wat ramen, dus ik moet even goed gaan kijken tot waar hij loopt… dit ga ik zeker bekijken :blush:

1 like

Dit dacht ik ook, toen ik je plattegrond zag. Ik vind donker om de ramen niet zo mooi, wel donkere kozijnen, maar niet ook de muur. Dan wordt het zo’n contrast met het licht dat naar binnen valt.

Dat vind ik juist andersom! Ik vind donkere kozijnen niet zo mooi, maar het contrast tussen het licht van buiten en een donkere muur weer wel. Lastig haha, echt alles kan.

3 likes

Heeft iemand ervaring met de verf van F&B en hoe kwetsbaar is die verf op de muur? Ik heb kleine kinderen :). Of is het handiger om de kleur te laten mengen in histor of flexa? Ik hoef geen schrobbare verf maar het is wel handig dat hij er niet direct afstap bij het eerste autootje dat tegen de muur vliegt!

1 like

Ik denk eerder dat je stuc chipt, dan de verf van F&B. Door de grote hoeveelheid pigmenten is het een hele sterke verf. Maar overleg vooral bij de zaak waar je de verf koopt. Ze hebben verschillende soorten verf. (Ik ken alleen de kalkverf)

5 likes

Ik heb de modern emulsion van F&B, dus de afwasbare muurverf. Het zit er nog niet zo lang op maar ik ben tot nu toe erg tevreden. Mijn kinderen komen er wel tegenaan maar ik heb nog geen schilfers/deukjes/vlekken kunnen ontdekken. In dezelfde week is een andere muur met histor revolution geverfd en daar heb ik al wel beschadigingen en vlekken op zitten. Ik heb het idee dat het op de F&B minder hecht en dat het sterkere verf is.

3 likes