Interieurtopic #2 (Deel 1)

Wij gaan een aanbouw zetten van circa 6 meter breed en 3,5 meter diep. Aan de voorkant komt een 3 of-4delige aluminium schuifpui van ongeveer 5 meter breed. Aan de zijkant willen we een achterdeur en een zijlicht/raam. Alleen ik vind het heel lastig om te bepalen wat voor een achterdeur en raam of zijlicht mooi zijn. Iemand ideeën over wat wel of niet mooi staat bij een dergelijke aanbouw en een schuifpui? Of tips voor mooie achterdeuren? Ik tast een beetje in het duister momenteel.

Even benieuwd; waarom een schuifpui én een achterdeur? of zit dat niet direct naast elkaar?

2 likes

Mocht je het nog niet zijn tegengekomen: Balterio heeft ook een laminaatserie met brede planken. (Grande)

De schuifpui zit aan de lange zijde (voorkant) van de aanbouw. De achterdeur komt aan de zijkant, dus zit als het ware om het hoekje van de schuifpui. Mijn ervaring is dat je een schuifpui vooral gebruikt om open te zetten om te genieten van het weer/frisse lucht etc., en niet om even snel naar buiten te lopen. We hebben een losstaande garage die je via de tuin bereikt, dus het is wel belangrijk dat je even snel naar buiten kunt lopen. Verder willen we ook daglicht van de zijkant van de aanbouw; zeker ook omdat we aan de zijkant een relatief groot stuk tuin hebben liggen.

Een set openslaande deuren vinden we wel wat veel ruimte die dan wegvalt aan de zijkant. Plus dat lijkt me juist vrij onlogisch staan, aan de zijkant van de aanbouw. Zelfde stijl als schuifpui gaan we wel proberen, maar daar zit nog wel veel ruimte/mogelijkheden volgens mij.

3 likes

Oh ja, ik ben opgegroeid in een huis met schuifpui als enige achterdeur, dus die je wel even snel openschuift om naar de tuin/garage te lopen en vond dat eigenlijk prima! Een losse deur zou ik dan inderdaad ook in dezelfde stijl doen zodat het lijkt alsof het raam/de schuifpui het hoekje omgaat en je 1 geheel krijgt. Wij hebben nu een kiepdeur als ‘achterdeur’ wat opzich als licht/lucht optie echt heel chill is maar ook wel onwijs kan tochten. Dan is het al snel of alles dicht (en beetje muf/warm) of de deur op kiepstand en vindt dat zelf niet heel mooi met gordijnen en niet handig qua tocht en als het regent ook vocht op de vloer.

2 likes

Zo echt niet normaal, ik wilde eigenlijk een dakkapel laten plaatsen voor mijn verhuizing, maar de levertijden zijn gewoon tussen de 6 - 10 maanden :clown_face:.

Dan nog maar even zonder, scheelt wel een beetje stress in de dingen die moeten gebeuren voordat we er gaan wonen :sweat_smile:. Heeft iemand er toevallig ervaring mee hoe ingrijpend dat is als je er al woont? Ik weet dat ze het in één dag plaatsen meestal, maar ook met je muren, afwerking etc.

Grrrr, de aannemer was er net en nu blijkt dat ze 10m2 te weinig houten vloer hebben besteld voor het nieuwe huis. Ook was er gezegd dat hij 1x gelakt moest worden, maar nu was degene erbij die het gaat leggen en die zegt dat het 3x (!!) gelakt moet worden. Kak man, baal echt van zulke extra kosten (en tijd) :unamused:

2 likes

Ja is goed, ben wel benieuwd!

Is goed te doen hoor, als je er al woont. Alleen zorgen dat het goed/droog weer is.

2 likes

Jeej mijn verhuizing komt dichterbij!

Ik ben erg op zoek naar een leuke kast waarin ik veel kan opbergen. Dit zijn mijn leukste opties tot nu toe;

De tweede vind ik eigenlijk al wel te zwart…

Deze vind ik mooi maar wel te duur. Ik maak mij ook zorgen om de glazen plankjes want ik wil de kast wel echt helemaal volstouwen met mijn zooi :sweat_smile:

Hebben jullie ideeëen?

1 like

Heb je al bij bijv IKEA en MADE ed gekeken? Ook veel mooie opties, denk ik!

1 like

Bij Loods 5 heb je ook leuke kasten, ik zag deze laatst, wel een stukje met glazen deurtjes dus dat is misschien wat onhandig als je er veel in kwijt wil

Edit: wij hebben boven ook een Ikea Stockholm kast (in het echt wel wat donkerder dan op het plaatje). Die zijn wel heel praktisch met 2 diepe lades en planken.

3 likes

Oeh dat zijn ook zeker mooie kastjes!

1 like

Ik heb pasgeleden een mooie kast bij Ikea gescoord in de koopjeshoek (een donkerbruine). In het wit staat hij op de website: https://www.ikea.com/nl/nl/p/idanas-kast-met-vouwdeuren-wit-20458823/

Misschien ligt de donkerbruine variant nog ergens bij een vestiging? Vind hem zelf heel mooi en ruim!

2 likes

Ik vind dat Maisons du Monde en La Redoute vaak mooie kasten hebben.

Maar als je goedkoop wilt zou ik je ook aanraden om eens op marktplaats (of in de kringloop) te kijken. Het kost even geduld maar daar vind ik toch de mooiste dingen voor heel weinig geld (en als ze oud zijn vaak ook degelijk gebouwd)

2 likes

Heeft iemand hier toevallig langwerpige tegels (bijv 7,5x30cm) gebruikt voor het toilet? Ik twijfel nogal over hoe ik ze wil (horizontaal of verticaal, halfsteens of gewoon recht boven elkaar) en kan op Pinterest weinig voorbeelden vinden…

1 like

Ik bedoel dan iets smallere, zoals deze:

4 likes

Toevallig hebben wij vandaag een start gemaakt met het toilet tegelen! Onze tegels zijn iets kleiner, ik geloof ongeveer 6x25.

Heb je op Pinterest al gezocht op handvorm tegels langwerpig? Dat was mijn zoekterm en ik kwam best wat tegen.

Het is nog niet gevoegd en echt work in progress maar hier vast een foto van onze situatie nu :sweat_smile:.Het kleurverschil tussen de tegels valt in het echt veel minder op.

Dit is de inspiratie en ik hoop dat het een beetje zo wordt als het eenmaal gevoegd is!

16 likes

Leuke kleur!! Ik wilde eigenlijk ook roze maar heb uiteindelijk via marktplaats groene gekocht haha. Ik vond tot dusver vooral plaatjes van horizontaal en dan halfsteens, zoals bij jullie. Ik vind het jammer dat verticaal en horizontaal maar dan recht boven elkaar niet zo makkelijk te vinden is. Thanks voor de zoekterm, ik ga even verder zoeken, misschien kom ik dan de juiste plaatjes tegen!

1 like