Interieurtopic #2 (Deel 1)

Ik vroeg mij af hoe jullie het doen met meubels kopen. Het zit namelijk zo, mijn vriend en ik gaan samenwonen, wonen nu nog allebei thuis dus we hebben eigenlijk bijna geen meubels en moeten alles nieuw kopen. Nu ja goed, mijn idee is dan ikea, kwantum, jysk,… Maar mijn vriend wil alles van montel, zuiver, fest,… Heel mooi allemaal hoor maar dan is onze spaarboek helemaal leeg en daar voel ik mij niet goed bij? Ik voel me zo slecht hierover, we hebben veel gespaard en het geld is er wel om iets duurdere meubels te koop maar ja, spaargeld is er dan ook niet meer. Dus hoe hebben jullie het gedaan? Direct ‘mooie’ meubels of toch eerst wat goedkoper en geleidelijk aan vervangen?

Oh en ik ben gierig, echt gierig, ik stoor me er zelf aan maar ik denk echt 10 keer na voor ik iets van kledij koop ofzo dus meubels zijn voor mij echt een ramp. Ik ben er letterlijk ziek van :confused: dat ik zoveel geld moet uitgeven. Ook al omdat we al maanden aan het verbouwen zijn en ik zie mijn spaargeld echt steeds meer en meer zakken en zou me er zo slecht bij voelen als er amper nog iets op mn rekening staat.

1 like

Als je zeker weet dat je het gaat vervangen en het geld nu wel hebt zou ik gelijk duurder kopen, anders geef je 2 keer het geld uit.
Maar niemand kan in jouw portemonnee kijken wat er dan over blijft en het lijkt me wel dat er een buffertje moet overblijven na het aanschaffen van meubels, dus als dat niet zo is snap ik dat je eerst nog even verder spaart zodat er een buffer over blijft.

2 likes

Is het een optie om die merken tweedehands te kopen? Dan ben je goedkoper uit, het is duurzamer en je kunt dan misschien een middenweg vinden met je vriend.

5 likes

Ik zou er eerst eens gaan wonen, wat meubels van familieleden of van de kringloop proberen te regelen voor een paar euro en dan eens rustig zien wat je wil. Ik ben best een paar keer verhuisd, maar het is me nog nooit gelukt om vanaf papier een huis in te richten, als ik er dan woonde was het licht toch weer anders dan ik dacht of zat ik toch liever linksom uit het raam te kijken ipv rechtsom of iets in die richting.
Ik zou direct investeren in een goed bed, en zodra je weet wat je wil ook een goede bank, en dan de rest beetje bij beetje bij elkaar sparen, dan heb je (denk ik) het minste kans op miskopen en is ook niet direct je hele spaarrekening leeg.

19 likes

Ik zou eens rondvragen of mensen nog dingen over hebben, kijken op marktplaats en Facebook (groepen) en bij de kringloop. Dan heb je een begin en kun je vanuit daar dingen gaan vervangen.

Zo heb ik oude lampen van m’n ouders en m’n eettafel en stoelen van m’n studenten kamer in m’n nieuwe appartementje staan en kijk ik nu rustig naar wat ik echt wil.

Misschien ook nadenken over wat je belangrijk vindt qua spullen. Ik vind een duur bed bijvoorbeeld totaal niet nodig en heb een wat duurder matras van IKEA, heel blij mee. Ik had nog geen bank, die heb ik nieuw gekocht en daarvan heb ik niet de goedkoopste genomen (ook niet de Montel achtige prijzen trouwens)

Ik ben afgelopen november gaan samenwonen, allebei vanuit ouderlijk huis. Wij hebben echt een mix tussen Ikea / leenbakker / loods 5 / etc. Ga bijvoorbeeld even samen bekijken welke items jullie het écht waard vinden, bijvoorbeeld toch dat ene item van zuiver en dan besparen op een ander item. Zo hebben wij dat gedaan!

Ik wilde een wat duurdere kast, dan moesten de salontafeltjes maar wat goedkoper.

Ennnnn, heel veel winkels hebben tegenwoordig goeie knock off’s van duurdere merken. Zo zijn onze velvet kuipstoelen maar 80€ ps terwijl ze ook voor veel meer te koop zijn.

Mijn vriend en ik moesten ook alles nieuw kopen. En we hebben eigenlijk een beetje een combinatie. We wilden bijvoorbeeld wel graag een goed bed en een goede bank. Dus daar hebben we wat meer geld aan uit gegeven. De eettafel hebben we gekregen en vind ik niet geweldig. Maar door corona wordt er ook veel aan thuis gewerkt en is het meer een bureau op dit moment. Dus voor nu vind ik het wel even prima.

Ik vond het ook wel moeilijk om mijn spaargeld er doorheen te smijten, voor mijn gevoel. Maar dit is wel waarvoor ik oa heb gespaard.

Maar bijvoorbeeld het bed gaat hopelijk heel lang mee eventueel alleen een nieuwe topper over een x aantal jaar

1 like

Ik zou kiezen voor één of een paar dingen waar je echt geld aan wil uitgeven. Voor ons was dat de eettafel. Je kunt dan het beste voor iets tijdloos gaan. Echt modegevoelige dingen of dingen waarvan we denken dat we er binnen een paar jaar op uitgekeken zijn kopen we tweedehands. Ik zou trouwens ook op kwaliteit letten. Soms vind ik de kwaliteit van ‘echte merken’ niet beter dan die van Jysk of Xenos.

1 like

Onze vrienden balen ontzettend, het wordt zo snel smerig dus je blijft veel schoonmaken. En ook best kras gevoelig (hoewel hout dat ook is)

Op Instagram (veel nieuwbouw accounts) heb ik goede verhalen gelezen maar ook veel die er van terugkomen of zelfs hun vloer opnieuw leggen (pvc of hout erop!). Vooral bij nieuwbouw bestaat er een kans op scheuren in de vloer.

Edit: wij hebben zelf een houten vloer door het hele huis! Ben er verliefd op!

1 like

Als je over hout twijfelt: tegels met houtlook. Super onderhoudsvriendelijk en dus ook ideaal met honden.

(Ja sorry ben ik weer met m’n tegels!)

4 likes

Mijn ouders zoeken een fauteuil. Maar helaas zijn er wat eisen: hoge rugleuning, je moet er onderuit in kunnen relaxen of nog beter de rugleuning verstellen. Mjjn vader zou blij zijn als het een draaistoel is.

Wie heeft een tip? Ik kan namelijk alleen maar oudbollige fauteuils vinden helaas

Kun je niet gewoon samen bespreken wat de buffer is die je over wil houden na de verbouwing en aanschaf van de meubels? En dan zien wat er dus aan budget overblijft. Dat zou ik dan gewoon gaan verdelen in de meubels die jullie aan moeten schaffen en wat je daar dus maximaal aan uit kan geven. Kan me voorstellen dat je op bepaalde meubels die echt wat doen met de sfeer van de ruimte niet wilt besparen. Maar dan kan iets anders wel weer van een goedkopere winkel komen.

En misschien wat speuren op Marktplaats of een vraag en aanbod groep op Facebook? Wij hebben bijvoorbeeld eetkamerstoelen die normaal bijna 100 euro per stoel zijn, maar via Marktplaats 4 stuks voor maar 90 euro kunnen kopen. Zijn nog helemaal mooi én scheelt je dan weer een hele bult geld.

Inderdaad een leuk tafeltje, thanks! Voor de kleden zat ik zelf te kijken naar deze. Hele verschillende stijlen, vind het lastig wat het beste zou passen bij ons huis:

Samenvatting

@Bertha Thanks! Het tv meubel is van Maisons du Monde.

@marley Haha wij zijn er ook heel blij mee! Mocht je nog op zoek zijn, hij is van Sofa Company.

@Pippi Yess, planten en accessoires in de kast komen er zeker! We zijn nu vooral bezig geweest met de grote dingen (verbouwen, meubels) maar nu de basis een beetje af is kan ik dit soort dingen gaan kopen :blush:

@Serendipity Heel herkenbaar verhaal! Wij hadden ook bijna niks toen we dit huis in gingen en hebben enorm veel moeten kopen. Omdat dit ons eerste “echte” huis is wilden we het wel goed doen, klaar met de studentikoze spullen die we in ons appartementje hiervoor hadden. Tegelijk heb ik ook best moeite met grote bedragen uitgeven. Bij ons is het een beetje een compromis geworden. Bij alles wat ik nodig heb kijk ik eerst of het in de kringloop of op marktplaats te vinden is. Zo hebben we bijvoorbeeld wel de bank van Sofa Company die we graag wilden, maar voor de helft van de prijs :smiley: En een hele mooie eettafel van de kringloop.

Kunnen we het echt niet tweedehands vinden, dan maken we de afweging: Hoe belangrijk vinden we het om het van een “mooiere” winkel te kopen? Bij het TV meubel was dat ja, dus die hebben we nieuw gekocht voor wat meer. De kasten en het bureau op kantoor maken mij wat minder uit, dus daarvoor kijk ik lekker bij Ikea, kwantum en dat soort winkels.

1 like

Misschien een beetje een warme kleur? Ik denk sowieso dat een wat donkerdere kleur mooier zal staan dan iets lichts.

Misschien vindt je de tegels prima zo hoor, maar je kunt die ook verven als je dat zou willen. En je hebt ook vinyl tegel stickers met super leuke prints (Portugees bijv) en die pulk je er zo weer af als je het niet meer wil.

1 like

Waar vandaan :grimacing:?

Van Kick Collection, wij hebben ze via Loods5 maar zijn ook gewoon online en in andere Winkels te koop.

Wij hebben deze:
image

4 likes

Thanks! Ik ga eens kijken :blush:

Hier ben ik weer met mijn stoelen, maar kennen jullie misschien ook goeie knock-offs van deze (Zuiver, benson):

Vind m zo mooi maar een tikje duur!

1 like

Niet in rib, maar misschien net zoals mijn post hierboven bij Kick Collection?

https://www.kickcollection.nl/kick-schoolstoel-velvet-goud

Dankjewel voor de vele reacties! Ik waardeer het erg en ga alles bespreken met m’n vriend. Hopelijk komen we er samen uit want momenteel neemt het echt een beetje het plezier weg dat bij het inrichten van een huis hoort.

3 likes