Interieurtopic #2 (Deel 1)

Dan weet jij meer dan ik :wink:. Dat bamboe nou eenmaal steeds meer terugkomt in het interieur is voor mij nog geen reden om het zelf te gaan verkopen.

Zoals je in je inspiratieplaatjes al laat zien: alles kan!

Heb je lievelingskleuren? Kleuren waar je blij van wordt, hoeft niet 1 te zijn maar kan een heel palet zijn. De een is meer van de koele kleuren, de ander wil alles warm. Een goede tip is om eens in je kledingkast te kijken wat voor kleuren daar hangen, want dat zijn namelijk de kleuren waar je je prettig bij voelt. Hangt daar alleen maar wit/grijs/zwart zou ik niet een felle kleur op de wand doen, maar meer voor neutrals gaan. Maar in je inspiratieplaatjes zie ik al wat fellere kleuren, dus dat geeft je ook weer leidraad.

Dan kun je beginnen met een kleurenpalet, eventueel uitbreiden naar een echt moodboard met je meubels erbij, en dan ben je al een heel eind in de goede richting. Op Pinterest kun je dan weer verder zoeken.

1 like

Stel dat je een muur in de woonkamer in een kleur schildert, zou je die op de lange wand terug te laten komen door een verticale brede streep in die kleur te schilderen. Of eventueel in een aantal tinten lichter dan de kleur van de woonkamer als je daar voor een fellere kleur kiest. Zo past het wel mooi bij elkaar en onderbreek je de lange witte wand ook een beetje.
Een soort omgekeerde lambrisering haha.

2 likes

Ik verf mijn kamers altijd alle wanden 1 kleur (en wij hebben echt alle kamers in huis een andere kleur), echt een hekel aan een “accentmuur”. Dat kan wel mooi zijn, maar dan moet je wel echt goed weten wat je doet. Niet 3 wanden wit en 1 een kleurtje, ugh. Met lager contrast kan het wel mooi zijn.

Qua lange wand kun je ook denken aan het “opbreken” ervan, dat kan zowel met meubels als met kleuren.

4 likes

Je zegt trouwens dat je vooral warme tinten mooi vindt, maar in je inspiratieplaatjes zie ik meer koele tinten. Geel, koraalroze, oranje zie ik terugkomen. Dus daar zou ik wat extra onderzoek naar doen, naar welke kleuren je echt het meest getrokken wordt.

Wij hebben dezelfde kleuren (groene bank, donkergrijze tafel, grijze stoelen, zwarte kast) en hebben op de linkermuur op je plattegrond (zelfde soort kamer) een heel lichte groentint.

1 like

Wij hadden eerst alles wit en de lange muur een soort jeansblauw. Verder hebben we qua kleuren: eiken, cognac leer, witte stoelen, hoogglans zwart en oker.
Ik weet niet was maar eigenlijk vloekte het, toen hebben we alle muren in een soort mooie warme licht kleiachtige groene tint geverfd en het is echt zo mooi!

Ik zou voor kleikleuren gaan en wel alle muren verven! Of 1 muur verven in een kleur en de andere muren in een “tint” van hetzelfde kaartje.
Dat staat echt heel mooi.

1 like

nou wat je zegt is echt zo! een grote emmer verf voor de hele kamer kost maar 50 euro… nieuwe kussentjes zijn nog duurder bij wijze van spreken!
en ja misschien is niet in 1 keer perfect maar ja dan is het maar even niet perfect… kan je altijd nog overschilderen.
bij ons is precies zon kleur die niet op je af komt inderdaad. het gekke is dat deze groentint veel neutraler is dan wit in ons huis. het harmoniseert heel mooi en straalt echt rust uit.

1 like

hier zie je nog een paar mooie rustige tinten! succes met de beslissing

Dat is meer felle kleuren vs afgezwakte kleuren, haha. Een zachtroze tint is een stuk warmer op je wand, dan het gele wat je hierboven post. Een belangrijk verschil :slight_smile:

1 like

Hier ben ik het mee eens! Ik heb ooit een interieuradvies gedaan met de enorm lange wand in donkerblauw, en de andere wanden warme grijzen. De lange wand met kasten/kunst opgedeeld zodat de kamer toch wat werd “onderverdeeld”. Wat een enorm verschil maakte dat. Juist het grote gebaar doet het hem :smiling_face_with_three_hearts:

@SpeedOfSound Misschien kun je ook kleuradvies overwegen? Van Farrow & Ball heb je bijvoorbeeld een kleuradvies voor 250 euro. Vast ook nog wel goedkopere adviseurs te vinden. Je bent dan niet verplicht om de verf te kopen, die kun je dan bijv. laten mengen gewoon bij de bouwmarkt in goedkopere verf. Mij lijkt dat wel ideaal, ik heb al best vaak m’n muur overgeverfd, dus ik zou dit bij een volgend huis wel overwegen denk ik.

1 like

Hi guys nieuw hier en toch gelijk een hulpvraag: je gelooft het niet maar ben door Bonnie and tha gang (reacties op haar vlogs) ah twijfelen gebracht.

Ik heb 2 mnd. geleden een jaren 30 appartement gekocht - heel toevallig;) zelfs ook ongeveer in Bonnie’s nieuwe buurtje - en had als de witte kleur voor div. muren, kozijnen, deurposten en kasten etc. eerst RAL 9010 op het oog.

Door alle verhalen ben ik ook bang dat dit te gelig/crème uitvalt en kies ik missch voor RAL 9016. Div. mensen schreven namelijk dat ze zich jaren stoorden aan 9010 en dus alles opnieuw deden. Ik denk: liever In 1e instantie te wit (want in dag/zon licht en na verloop van tijd pakt dat sws altijd iets geler uit) dan gebroken wit. 9016 voelt dus veiliger bij het kiezen tussen 2 kwaden. Ok bit dramatic maar jullie snappen me hopelijk.

Ik laat het doen door een klusjesman en hij zegt dat ie wel 2 vlakken op een testmuurtje wil schilderen, ik denk niet dat het dan direct zichtbaar wordt maar toch beter dan niets…

Wat is jullie idee hierbij?

RAL 9010 is de standaard wit die we hier in NL het meest gebruiken. Sommige mensen wijken daar vanaf, dat kan natuurlijk. Ik vraag me alleen af of je niet in de war bent met RAL 9001, die is namelijk echt geel/cremig. RAL 9010 is juist wat meer grijzig, niet echt geel.

In mijn ervaring is RAL 9016 wel echt heul.erg.wit. Een teststukje schilderen kan altijd, maar grote vlakken versterkt elkaar altijd dus mocht je echt alles willen doen, dan is het met een teststukje alsnog lastig inschatten.

2 likes

Dit is altijd wel een hele mooie om de verschillen te zien:

2 likes

Ik heb juist het idee dat tegenwoordig vaak 9016 wordt gebruikt. Hier zat inderdaad 9010 op de muur bij aankoop en hier was dat niet fris wit, idd wat gelig. Ik ben heel blij met 9016. Het is wit maar vind het totaal niet kil, maar kan me voorstellen als je alles op het noorden hebt bijvoorbeeld dat dat anders is.

1 like

9016 is echt spierwit, wij hebben dat (per ongeluk) gehaald en uiteindelijk toch maar gaan verven met 9016. Na een paar weken weer overgeverfd naar 9010, omdat het te kil was. Vooral in een jaren 30 woning raad ik je echt niet aan om alles te gaan verven in 9016.

1 like

Jaa, wat leuk! Klinkt mooi, en succes met verven!

1 like

Ik heb ook in (bijna) alle kamers alle wanden geverfd in dezelfde kleur. Vind dat veel mooier!

1 like

Thanx voor je reactie! en het plaatje (dat ik toevallig al tegenkwam en ook al suf heb bestudeerd hehe). Nee echt battle
of 9010 vs 9016. Beetje dus ook wat the Bonster had, en naar later bleek div. anderen. Ja ik ga nog het nog ff goed bezinken, zo zonde van tijd/geld anders (keuze stress)