Dat is meer felle kleuren vs afgezwakte kleuren, haha. Een zachtroze tint is een stuk warmer op je wand, dan het gele wat je hierboven post. Een belangrijk verschil
Hier ben ik het mee eens! Ik heb ooit een interieuradvies gedaan met de enorm lange wand in donkerblauw, en de andere wanden warme grijzen. De lange wand met kasten/kunst opgedeeld zodat de kamer toch wat werd āonderverdeeldā. Wat een enorm verschil maakte dat. Juist het grote gebaar doet het hem
@SpeedOfSound Misschien kun je ook kleuradvies overwegen? Van Farrow & Ball heb je bijvoorbeeld een kleuradvies voor 250 euro. Vast ook nog wel goedkopere adviseurs te vinden. Je bent dan niet verplicht om de verf te kopen, die kun je dan bijv. laten mengen gewoon bij de bouwmarkt in goedkopere verf. Mij lijkt dat wel ideaal, ik heb al best vaak mān muur overgeverfd, dus ik zou dit bij een volgend huis wel overwegen denk ik.
Hi guys nieuw hier en toch gelijk een hulpvraag: je gelooft het niet maar ben door Bonnie and tha gang (reacties op haar vlogs) ah twijfelen gebracht.
Ik heb 2 mnd. geleden een jaren 30 appartement gekocht - heel toevallig;) zelfs ook ongeveer in Bonnieās nieuwe buurtje - en had als de witte kleur voor div. muren, kozijnen, deurposten en kasten etc. eerst RAL 9010 op het oog.
Door alle verhalen ben ik ook bang dat dit te gelig/crĆØme uitvalt en kies ik missch voor RAL 9016. Div. mensen schreven namelijk dat ze zich jaren stoorden aan 9010 en dus alles opnieuw deden. Ik denk: liever In 1e instantie te wit (want in dag/zon licht en na verloop van tijd pakt dat sws altijd iets geler uit) dan gebroken wit. 9016 voelt dus veiliger bij het kiezen tussen 2 kwaden. Ok bit dramatic maar jullie snappen me hopelijk.
Ik laat het doen door een klusjesman en hij zegt dat ie wel 2 vlakken op een testmuurtje wil schilderen, ik denk niet dat het dan direct zichtbaar wordt maar toch beter dan nietsā¦
Wat is jullie idee hierbij?
RAL 9010 is de standaard wit die we hier in NL het meest gebruiken. Sommige mensen wijken daar vanaf, dat kan natuurlijk. Ik vraag me alleen af of je niet in de war bent met RAL 9001, die is namelijk echt geel/cremig. RAL 9010 is juist wat meer grijzig, niet echt geel.
In mijn ervaring is RAL 9016 wel echt heul.erg.wit. Een teststukje schilderen kan altijd, maar grote vlakken versterkt elkaar altijd dus mocht je echt alles willen doen, dan is het met een teststukje alsnog lastig inschatten.
Ik heb juist het idee dat tegenwoordig vaak 9016 wordt gebruikt. Hier zat inderdaad 9010 op de muur bij aankoop en hier was dat niet fris wit, idd wat gelig. Ik ben heel blij met 9016. Het is wit maar vind het totaal niet kil, maar kan me voorstellen als je alles op het noorden hebt bijvoorbeeld dat dat anders is.
9016 is echt spierwit, wij hebben dat (per ongeluk) gehaald en uiteindelijk toch maar gaan verven met 9016. Na een paar weken weer overgeverfd naar 9010, omdat het te kil was. Vooral in een jaren 30 woning raad ik je echt niet aan om alles te gaan verven in 9016.
Jaa, wat leuk! Klinkt mooi, en succes met verven!
Ik heb ook in (bijna) alle kamers alle wanden geverfd in dezelfde kleur. Vind dat veel mooier!
Thanx voor je reactie! en het plaatje (dat ik toevallig al tegenkwam en ook al suf heb bestudeerd hehe). Nee echt battle
of 9010 vs 9016. Beetje dus ook wat the Bonster had, en naar later bleek div. anderen. Ja ik ga nog het nog ff goed bezinken, zo zonde van tijd/geld anders (keuze stress)
Good to know! Ja precies dit
Echt zo bizar dat dat zo kan verschillen want ik woon nu nog in een flat met weinig licht en daar leek 9016 zelfs een beetje gelig/een beetje op 9001 maar dan wat minder. Daarna voor spierwit gegaan en dat staat echt het beste i.m.o. hier.
Overigens vind ik kleuren matchen echt het moeilijkste wat er is. Mijn nieuwe huis wordt geloof ik best kil omdat ik voor het gemak steeds maar voor grijs kies als ik meubels koop.
Het heeft vooral met wel/geen zonlicht te maken. Kamers op het zuiden hebben veel de zon, dus daar is de gloed gelig. Kamers op het noorden hebben geen zon, en daar is de gloed grijzig of soms zelfs blauwig. Dat heeft heel veel effect op een kleur.
Edit om toe te voegen: daarom moet je een kleurenstaal (of het liefst een teststukje echt op de wand zelf) ook altijd op verschillende momenten van de dag bekijken. Om zo met de verschillende lichtinvallen goed het effect op de kleur te zien.
Ik ben laatst weer in mijn oude appartement geweest (is verkocht) om post op te halen en ik mocht even binnen kijken. Wij hadden alles 9010, maar vond dat toch wat te geel. Zij hebben dus alles 9016 (denk ik) geverfd en dat vond ik er zoveel frisser uitzien! Ik ga zelf niet meer voor 9010, helemaal niet nu ik het verschil zo gezien heb, ik had onze āoudeā flat nog helemaal in het hoofd, zag er echt veel mooier uit vond ik.
Ik wilde deze kleur ook en heb Green smoke van f&b laten mengen
Hoe maken ze kleuren bij de bouwmarkt? Gaat dat op basis van codes? Want er zijn veel sites waar je kleuren uit afbeeldingen kan overnemen (denk aan het pipetje in paint) en dan heb je de codes erbij, misschien kunnen ze dat invoeren in de computer in de bouwmarkt?
Thanks! Die lijkt er inderdaad wel op. Is het bij jou wel echt groen op de muur? Of meer naar het grijzig? Het is zeker heel brutaal om te vragen of je er een foto van hebt
Of nog donkerder: Studio Green van Farrow & Ball, prachtige kleur
Ik maak zo een foto!