Interieurtopic #3

Wij hebben dit gewoon van gamma. Zit vast met deze dingetjes in het kozijn:

3 likes

o nice!! dacht op de site te zien dat er dan bovenin het kozijn zo’n hele strook zit van aluminium of plastic (want dat wil ik niet)

1 like

Ik herken dit van jaloezieën, daar heet het klikjaloezieën. Is speciaal voor deuren en (kiep) ramen, dan gaan ze niet kapot als ze in de wind buiten zitten. Ook wel easyklik. Wellicht kun je daarmee iets vinden?

4 likes

Ik twijfel heel erg of ik mijn gordijnen voor de woonkamer wel of niet verduisterend wil. Ik zit straks op het zuiden en als het echt 30+ graden is dagenlang heb ik vaak de gordijnen dicht zodat het iets minder warm (maar nog steeds warm) is binnen. Maarja hoe vaak is het nou echt zo warm
 niet vaak en het maakt ze direct een stuk duurder. Het is trouwens nieuwbouw dus hoe dan ook bloedverziekend heet. Wat zouden jullie doen?

Edit: misschien handig om erbij te vermelden, de gordijnen die ik nu heb hebben wel een voering. Weet het fijne er niet van, want ze zijn van de verhuurder, maar is denk ik gewoon kwantum/leenbakker kwaliteit (waar ik straks ook voor ga) en ik kan nou niet zeggen dat ik het met die voering nou echt verduisterend vind. Eigenlijk gewoon niet :sweat_smile: Daarom twijfel ik ook. Want het kost best wel wat extra en het resultaat is niet geweldig

4 likes

Verduisterd!

3 likes

Wel verduisterend. Maar ik ben dan ook panisch voor hitte en kan in maart al als een berg opzien tegen die paar hete dagen in juni/juli/augustus, dus elke graad minder is meegenomen.

2 likes

Nieuwbouw is toch niet per definitie bloedverziekend heet?

9 likes

Verduistering lijkt mij echt vreselijk in de woonkamer, dag is het helemaal alsof j opgesloten zit in huis in het donker. Ik zou of sparen voor zonwering buiten, of kijken wat de verhuurder dat in kan doen. Of ik zou voor zonwering gaan wat nog wel licht is binnen. Een goedkope optie is gewoon lakens voor de ramen hangen. Je kan eventueel een dm sturen hoor je dat kan doen, ik heb dat zelfs gedaan en werkt prima. Bij heel warm weer en veel zon doe ik nog gordijnen dicht.

1 like

Wel in de zomer, dan krijg je hitte lastiger naar buiten. Ik ga sowieso iets van een balkonklemluifel neerzetten of een schaduwdoek ophangen, dat houdt ook al het een en ander buiten natuurlijk. En 100% verduisterend is misschien ook zo depressief donker

@Marquez oh ja graag!

2 likes

Ja, als de hitte eenmaal binnen is. Als je zelf een huis laat bouwen zou je daar rekening mee moeten houden en maatregelen moeten nemen. Maar grote projectontwikkelaars hebben daar natuurlijk schijt aan, die willen snel en goedkoop bouwen zodat ze het zsm voor de hoofdprijs kunnen verhuren :clown_face:

2 likes

Nou ja dit dus, het is huur en heb er zelf helaas niks over te zeggen, dus ik vrees voor een broeikas haha

2 likes

Ik zou het eerst maar eens gewoon aankijken. Dat je de warmte niet goed kwijt kan wil niet zeggen dat je de hele zomer op een piektemperatuur graden zit. Een goed geĂŻsoleerd huis houdt in de basis ook warmte buiten. Zeker als je daar zelf nog alert op bent (tuin/balkondeur dichthouden zomers overdag, als het afkoelt open, eventuele zonneschermen dicht). Voor hetzelfde geld valt het allemaal reuze mee.

7 likes

Ik heb een huis met woonkamer op het zuiden en ben zo blij met m’n verduisterende gordijnen. Het houdt echt een deel van de warmte tegen, maar ik kan nu ook gewoon tv kijken terwijl de zon naar binnen schijnt.

3 likes

Ja ik zit nu in een nieuwbouw appartement en heb zonsverduisterende gordijnen en geen last van hitte deze dagen en het is vandaag en afgelopen dagen dus echt al heel warm buiten!

Als het afkoelt dus s’avonds laat of s’ochtends vroeg even alle ramen open voor die koele lucht binnen te laten en daarna weer goed sluiten.

2 likes

Oke verduisterend it is haha. Ik wacht wel even een aanbieding af. Duurt sowieso een paar weken voor je ze hebt, dus heb verduisterende verhuisplissés bij ikea gehaald voor die paar weken ertussen

1 like

Ik heb mijn gordijnen van voordeelgordijnen, kon je ook staaltjes bestellen. Vond het qua prijs heel erg meevallen 2 jaar geleden

1 like

Weet je dit zeker?
Ik zit ook in huur nieuwbouw en vind het kn huis erg lekker op het moment. Raam op het zuid oosten.

En ik zou nooooit verduisterend in mijn woonkamer doen. Ik vind het al irritant in de slaapkamer op de momenten dat ik de gordijnen even dicht doe om om ge kleden ofzo.

3 likes

Thanks voor alle reacties! Ik heb verhuisplisses die verduisterend zijn omdat die gordijnen toch even op zich laten wachten. Ik kijk als ik de sleutel heb wel even hoe warm het binnen is en kan altijd die plisses bewaren en op t raam doen op de echt hete dagen en dan niet verduisterende gordijnen kopen. Lastige keuze haha

Weet iemand waarom kastjes in de badkamer bijna altijd zwevend zijn, en niet volledig tot de grond doorgaan? Is daar een logische/praktische reden voor?

Ik denk vanwege water op de vloer, makkelijker (om de vloer) schoon te maken en misschien zodat de onderkant beter kan luchten in een vochtige ruimte?

6 likes