Interieurtopic #3

Als je stoffen gordijnen wilt kun je ook naar de markt toe. Of specifiek de stoffenmarkt in de gaten houden. Vervolgens kun je op marktplaats, Facebook of werkspot bv Turkse kledingmakers benaderen. Is veel goedkoper dan kwantum etc. Zo heb ik ooit ons eerste huis in een klein budget van mooie gordijnen voorzien.

2 likes

Ik zou ook marktplaats in de gaten houden. Dat staan veel mooie gordijnen op voor weinig geld.

2 likes

Joh voor 400 euro kun je echt 5 kamers voorzien van gordijnen, snap niet waarom iedereen dan aankomt met; nou maar bij de hema was ik al meer kwijt met op maat gemaakte gordijnen. Ja goh….

5 likes

Omdat niet iedereen handig met stoffen op de markt kopen of gordijnen van marktplaats aanpassen zodat ze passen?

Ik ben een aardige luxe poes, maar vergelijken met alle offertes die ik heb ontvangen voor op maat gemaakte gordijnen was Veneta de goedkoopste.

11 likes

Ik weet niet wat voor type woning het is, maar blijft er ook niks hangen van de vorige bewoners? Ik heb zelf zo altijd wel dingen kunnen hergebruiken. Hangt ook helemaal af van jullie situatie (koop of huur, lange termijn of korte termijn) wat de moeite waard is.

3 likes

Wij hebben deze ANNAKAJSA gordijnen van IKEA in de slaapkamer. Er staat “deels verduisterend” bij maar ze maken de kamer echt pikkedonker. €80 per pak, 5 kleuropties.

IKEA heeft echt heel goede gordijnen en dat zal wel tot de goedkoopste opties behoren.

5 likes

@Blush ik ben ook totaal niet handig whoeps maar heb hier ook geen groot budget voor, dus ben benieuwd hoe dit allemaal gaat worden haha

@LazySusan nee helaas niet

@MJDLH en hoe heb je die gordijnen dan precies de maat gekregen die je nodig had?

2 likes

Als je op de link hierboven klikt zie je daar de breedte: 145cm. Afhankelijk van hoe groot je raam is, heb je dan 1/2/3 pakken nodig. Wij hebben hier in huis ook een kamer waar ik gewoon 2 pakken voor heb gekocht, waar 145cm niet voldoende was (groot raam).

3 likes

Voor de lengte kan je strijkband halen, werkt heel makkelijk

2 likes

ik heb laatst gordijnen laten plaatsen bij een klant voor 8K :smiling_face_with_tear: het kan altijd erger

als je iets op maat gemaakt wilt hebben zal je altijd de volle pot tellen, uiteindelijk telt een beetje fatsoenlijk vakman ook al 50-75 euro per uur voor het werk te doen, daar verkijken mensen zich vaak op naar mijn ervaring.

5 likes

Wow echt haha dat verbaast me. Vergis je niet hoe duur verhuizen momenteel is geworden met alles. Alles is duurder Ik ben pas verhuisd :weary:

Maar is natuurlijk afhankelijk welke kant en klare gordijnen je dan neemt. Je kunt hele goedkope nemen. Maar imo is goedkoop duurkoop dan, vooral met gordijnen.

Per raam in de woonkamer had ik 3 pakken voor nodig, een pak was €60. Een beetje gemiddelde prijs btw, als je iets fatsoenlijks wilt. Ik ben heel veel winkels afgegaan om gordijnen te voelen en zien haha. Dus dat was al 360, voor allebei de kanten. En dan nog de andere kamers in m’n appartement :neutral_face:. Een Zonsverduistering gordijn die ook wel wat doet kost ook wel voor kant en klaar rond de €50/€60.

Ja ughhhh de prijzen van gordijnen vielen me ook erg tegen.

6 likes

Een rolgordijn op maat maken is echt heel simpel en een te lang gordijn kun je heel makkelijk korter maken met strijkband, ik ben ook echt geen naaister maar daarmee heb ik het echt prima gered!

@Enthusiasm ja I know, ik ben een paar maanden geleden ook verhuisd dus die prijzen heb ik gevoeld helaas :woozy_face:

1 like

Hoe doe je dat met drie pakken per raam? Heb je dan zes losse gordijnen hangen? Of heb je die aan elkaar genaaid?

Ik ben dus een paar maanden geleden verhuisd maar we hebben nog steeds geen gordijnen. Ja in de slaap en studeerkamer die schottis van ikea van een paar euro. Maar het viel me echt tegen hoe duur raambekleding is. Voor een plissegordijn ben je snel 200 euro voor 1 relatief klein raam kwijt? En als het nu een koophuis is waarvan ik denk ja hier wonen we nog honderd jaar…

Het verschil zit toch sowieso in dat een kant en klaar gordijn geen maatwerk is. Dus dan kan het in grote oplages gemaakt worden en is dus minder werk en goedkoper

Oh goed om te lezen! Wij moeten op onze slaapkamer nog nieuwe gordijnen (hangen nu nog vd oude bewoners maar die zijn gewoon afgeknipt en niet netjes onder en zij hadden hoogpollig tapijt, ze waren al te kort daarbij en met onze nieuwe vloer hangen ze echt 6-7cm boven de vloer) maar wil er niet heel veel geld aan uitgeven daar. Ik neig een beetje naar zo’n oud roze kleur, maar het moet wel verduisterend zijn. Had ook al andere bij ikea gezien, moet alleen nog ff goed meten.

@Bertha bij ikea zit zo’n strijkband er meestal al bij. En ik heb vorig jaar voor de kamer vd oudste gordijnen bij Kwantum gekocht en daar zat de strijkband er ook bij.

En dat werkt echt heel makkelijk zo’n strijkband @Nysmn . Enige wat je nodig hebt is een stofschaar, meetlint, strijkplank en strijkbout.

3 likes

en dan komt het hoogstwaarschijnlijk van een lageloonland, maar shaar’s punt gaat erover dat de discussie lijkt te gaan over de mogelijkheid om gordijnen op maat te vinden voor 400/ minder dan 1200 euro (zo lees ik het toch)

daar buiten beschouwing gelaten vind ik zulke zaken ook altijd duurder dan het moet zijn hoor, stoffen zijn echt pokkeduur als je een beetje kritisch begint te kijken helaas, ik zou ook niet weten hoe ik het zelf zou doen bij een huurwoning eerlijk

3 likes

Ja ik heb er nu drie naar elke kant zitten en indd los van elkaar, voor nu. Want wil ze wel aan elkaar naaien denk ik maar ff te lui. Was al zwoegen om die dingen aan de rails te krijgen hahaha.

Ohja je moet ook geluk hebben dat je al rails etc erbij hebt hangen, want anders zijn dat ook weer extra kosten die je kwijt bent. Bij mij hing er niks dus $$$$ :weary:

En @Bertha ja als je geld wilt besparen moet je indd kant en klare nemen, dan heb je geen professional nodig. Die dingen neem je zelf in met zo’n strijkband die erbij wordt gegeven.

3 likes

Ik heb ze inderdaad aan elkaar genaaid, gaat heel makkelijk. Werd gek van de losse gordijnen passend op elkaar schuiven :joy:

2 likes

Daar had ik me idd ook op verkeken, er moest nog een ophangsysteem bij onze oudste op de kamer. Dus ik dacht ook chill deze gordijnen vd Kwantum zijn echt precies de juiste kleur voor haar kamer en verduisterend genoeg en goedkoop (35€ per 2 ofzo). Maar toen kwam de rails er nog bij en werd het toch een stuk meer.

Die rails is ook nog wel goed om even te vergelijken, de gamma/praxis/karwei lijken allemaal even duur, maar als je dan alles optelt (haakjes, plafondbevestiging, bochtjes etc) dan is de één soms ineens 2x zo duur als de ander, terwijl het precies dezelfde spullen zijn. Soms zelfs nog lonend om de bochtjes/haakjes bij de ene te halen en de rails bij de ander bijvoorbeeld.

1 like