Interieurtopic #3

Ja snap ik, zoiets verschilt natuurlijk per persoon.

@Lavender95 ja goeie dank je, die had ik ook gezien.

@L.C die heb ik vanochtend bij Loods 5 gezien en staat nu op nummer 1! Heb je toevallig een eigen foto van de bank? Heb je een hoekbank of een gewone bank? En vind je hem ook lekker om op te liggen/hangen? Ik kon dat in de winkel niet echt uitproberen haha.

3 likes

Ik heb van een uitzending daarvan geleerd dat je op een houten vloer (ipv beton dus) een ander soort ondervloer moet doen want anders klinkt alles alsnog alsof er geen ondervloer ligt. Ik had geen idee dat dat uit zou maken dus ik vond dat wel goed om te weten ofzo. Leedvermaak én leerzaam :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Het appartement waar ik woon mag je überhaupt geen laminaat leggen. We hebben vinyl en in de kamers vloerbedekking. Inmiddels ben je zelfs verplicht om overal vloerbedekking te leggen als je hier nieuw komt wonen. Het is ook echt extreem gehorig, je moet er een speciale clausule voor tekenen.

Wij willen op onze slaapkamer nieuwe gordijnen, maar daar geen fortuin aan uitgeven. Bij IKEA hebben we een aantal verduisterende gordijnen gezien die als optie voldoen, alleen dat zijn dan gordijnen van 140cm breedte, 280cm totaal per set dus. De rails bij het raam is 250cm, dus dat zou (denk ik?) prima zijn. Alleen de rails bij de balkondeuren is 280cm, dan zouden ze echt strak op spanning staan als ze dicht zijn en ook grotere kans op spleet er tussen.

Mijn man kan zich bij de mogelijke oplossing om een extra set te kopen (zoals laatst in geloof ik dit topic werd besproken) en die dan dus aan elkaar te naaien niks voorstellen en hij is nogal visueel ingesteld en moet het dus echt voor zich zien. Mij lijkt dat dat mooier is dan je gordijnen strak op spanning en als je zorgt dat de naad net in een plooi zit valt het denk ik ook wel mee qua hoe erg je dit ziet? Is er toevallig iemand die dit heeft gedaan en hier een voorbeeldfoto van kan sturen?

Andere oplossing zou zijn om bij de balkondeuren de rails wat in te korten, die hangt nu namelijk niet helemaal recht tov de deuren. Aan de rechterkant overlapt hij de muur met 15cm en links met 35cm, dus er zou ruimte zijn om hem links 20cm in te korten (zoals het rechts hangt is het namelijk ook prima) en dan komen we op 260cm rails uit.

2 likes

Yes, ik stuur de fotos even privé zo!

1 like

Denk er aan dat als je gaat plooien je cm’s kwijt raakt!

Halve plooi: 1,5x de raambreedte aan stof.
Enkele plooi: 2x raambreedte aan stof.
Dubbele plooi: 3x raambreedte aan stof.

3 likes

Ik denk eigenlijk dat gordijnen sowieso best vaak aan elkaar genaaid worden? Ik heb best brede ramen (3,5 m) en bij ons is het ook niet uit 1 stuk. Ziet er niet gek uit hoor als het in de plooi hangt!

Hier niet zichtbaar:

Hier zichtbaar:

Hier de achterkant:

3 likes

Dankjewel, ga dit straks aan mn man laten zien!

@puntjes ja goede, zal even in de winkel navragen hoe het zit. Want er zit al zo’n band in waar je alleen nog maar de haakjes in hoeft te doen, dus was er eigenlijk vanuit gegaan dat als we niet extra plooien we dat zouden moeten redden… maar ga het nachecken of de breedte de totale breedte vd stof is of met de basisplooi.

2 likes

Ja dit klopt hoor, bredere gordijnen worden vrijwel altijd aan elkaar genaaid. Ons raam is zo’n 4 meter breed en de gordijnen bestaan ook niet uit één stuk.

Zie je echt geen drol van.

3 likes

Heeft er iemand wel eens een IXXI opgehangen zonder de ophangtool die er normaal bij zit?
Ik heb een afbeelding via Marktplaats gekocht, en zie nu dat deze er niet bij zit…
Vroeg me af of het zonder écht niet gaat, of dat het gewoon wat lastiger is…

Welk deel ontbreekt? Ik heb net een Ixxi van 2m breed verplaatst, volgens mij hadden wij ook geen officiële tools meer. Je moet vooral de juiste plakkers hebben. Die van ons waren te groot, waardoor ik ze op maat moest knippen.

1 like

Ja volgens de ophanginstructies van Youtube zit er een soort rol papier bij waar je die mono’s (?) in moet doen zodat ze op de juiste afstand van elkaar zitten en je dan in 1x de IXXI aan kan hangen:

Die hang je waterpas, en dan bevestig je zo die clips waar de tesa’s opgeplakt zitten. Leek me heel handig, maar dus niet noodzakelijk…

2 likes

Jij ook bedankt! Hij is inmiddels aardig overtuigd door jullie foto’s, nu moeten we alleen nog uit de kleur komen haha. Maar dat komt wel goed :slight_smile: hopelijk lukt het qua energie om deze week ergens nog een keer een tripje naar IKEA in te plannen, nu mét kleurstaaltje van de muren mee om mijn man te overtuigen van de kleur die ik graag wil (het zit net te ver weg om op de bonnefooi wat mee te nemen en te hopen dat hij het mooi vindt).

1 like

Ik vond het wel fijn, maar misschien niet helemaal nodig. Dan moet je wel goed zelf meten. Heb je wel de juiste plakdingen erbij? Ik heb bij mijn verhuizing een nieuwe ophangset via IXXI gekocht, daar zat ook zo’n meetrol bij.

5 likes

Ik heb zelf van Tesa die plakstrips gekocht… maar had denk ik dan beter zo’n set kunnen halen ja…

4 likes

Ik heb mijn ixxi gewoon met tape opgehangen :see_no_evil: hij is er nooit afgevallen. Ook niet sinds ik vorig jaar in een huis woon met van dat lelijke structuur behang op de muren. Ik heb hem opgehangen met roze masking tape (van het merk MT tape en dan van de Casa lijn eentje die de breedte heeft van ongeveer 2 normale rolletjes denk ik zoiets). Mijn ixxi is bovenaan ook roze dus dat tape valt helemaal niet op. Ik vond persoonlijk dat ophang systeem teveel werk :joy:

Edit: en ik gebruik gewoon een waterpas om te zorgen dat ie recht hangt :nerd_face:

1 like

Oh beter!! Maar heb jij eerst de bovenste kaartenrij opgeplakt en daarna de rest erin gehangen?
Of gewoon in zijn geheel?

1 like

Gewoon in zijn geheel! Dus eerst in elkaar gezet en daarna opgehangen

2 likes

Heeft iemand een tip voor een hoek kledingkast? De pax van Ikea heeft net een maat die niet handig is.

Je kunt gewoon een waterpas op de bovenrij doen voor hetzelfde effect. Deze strip zat er vroeger ook niet bij, maar je hangt er dus een mini waterpasje in voordat je hem opplakt zodat je de ixxi goed kunt uitlijnen. Een normale waterpas of een heel scherp oog doet hetzelfde

3 likes