Interieurtopic #4

Ik heb veel van Tokyo design, nippon blue, samen met simpel wit van Ikea.

6 likes

Ik heb pas zoiets van de karwei gekocht:

2 likes

Misschien vind je Motel a Miio ook leuk. Dat is ook zo’n stijl als in je post.

2 likes

Thanks allemaal ik heb al jullie tips opgezocht! :grin:
Klopt het dat die van Ikea niet in een servies set te krijgen is? @Awkward en @anon3219017 ik zou een set van 6 willen en ze verkopen per 4, beetje jammer!

En @arcobaleno hoe bevalt keramiek? Vaatwasserbestendig en krassenproof bijv?

4 likes

Ja vaatwasserbestendig en ik heb nog geen krassen! Ik heb ze nu 3 a 4 maanden.

3 likes

Ik vind servies echt iets waar er echt weinig ruimte is voor kwaliteitsverschil, koop gewoon wat je mooi vindt en bij je smaak past. Alhoewel ik zelf een verzamling stockmans aan het verzamelen was

1 like

Hoe heet deze lijn?

Oh, ik heb nu juist een paar jaar een medium geprijsd servies (dus geen Ikea maar ook geen Iitala) en ik merk dat dit echt al minder mooi wordt. Krassen, vlekjes die er niet meer uit gaan. Dus ik zou voor een servies wat echt 20 jaar krasvrij blijft best meer geld willen betalen.

3 likes

Terwijl er best kwaliteitsverschil in zit. Een aardewerk ikea servies is qua materiaal gewoon iets anders dan een porseleinen bord. Bij veel servies met een leuk glazuur zul je zien dat het snel krast en borden die vrij snel chippen, dat is logisch want het is bijna altijd aardewerk.

@Enthusiasm Als je op zoek bent naar iets met een lange levensduur zou ik investeren in een mooi porseleinen servies (daardoor eigenlijk altijd wit in de basis) van een merk dat al jaren die lijn produceert (kan je evt bijkopen als er iets stuk gaat) en dat aanvullen met leuke schalen waar je minder bij op kwaliteit let. Hierboven worden best wat voorbeelden genoemd en dan dat het al drie jaar mooi is. Dat is natuurlijk hartstikke leuk als dat is wat je zoekt, maar eigenlijk een vrij korte levensduur. Niet echt waar ik iig aan denk als iemand lang meegaat zegt. Dan denk ik eerder aan 10-20 jaar.

8 likes

oh daar zeg je wel iets dat me doet beseffen dat ik weer als interieursnob aan het praten ben en er sowieso vanuit ga dat mensen porselein kopen :face_in_clouds:

7 likes

Dit is echt mijn algemene ergernis bij alle vragen of opmerkingen over kwaliteit :disappointed:

9 likes

Aha, in de tips hierboven zit op littala na nul porselein

2 likes

Ja is ook zo, maar kan me voorstellen dat de meesten hier die levensfase nog niet hebben. Dus dan kan je alleen eerlijk zeggen dat het na x aantal jaar nog mooi is.

Mijn Lissabon Hema servies (dat ik nu nooit meer zou kiezen what was I thinking) vond ik iig te snel krassen. Maar geen idee na hoeveel jaar dat was. Heb het nu 9 jaar ofzo en vind het zonde om te vervangen maar echt geen aanrader. Maar scheelt dat het niet meer te koop is :stuck_out_tongue_winking_eye:

Een servies dat 20 jaar meegaat? Bij ons is dan de hele set minstens al 5x gesneuveld :joy:.
Ik zou vooral kijken dat het een servies is wat vast in een collectie zit, zodat je altijd dingen opnieuw kunt kopen.

2 likes

Wat ook logisch is want veel servies is dus niet gemaakt om op dagelijks gebruik 20 jaar mee te gaan

@Bertha dat snap ik ook, de vraag is dan of je je servies moet tippen als er gevraagd wordt om iets met lange levensduur.

1 like

Ik heb dit soort servies van Action, minder ronde vormen en blauwe kleur. Vind het heel mooi en was niet zo duur. Denk alles bij elkaar 150 euro ofzo. Bestek van en longdrink, wijn etc alle glazen heb in van ander merk (villeroy en boch).

1 like

Het is misschien niet iedereens smaak maar bij de kringloop zijn vaak volledige hele uitgebreide porseleinen serviezen te koop voor heel weinig geld. En je kunt vaak nog losse stuks bijkopen omdat je van bepaalde patronen ook altijd wel losse dingen vindt (kopjes bordjes schaaltjes).
Vaak is dat als oude mensen overlijden of uit huis moeten en hun “zondagse” servies dat ze voor hun uitzet bij elkaar gespaard hadden dan wordt weggedaan, maar die kwaliteit is erg goed.

Mijn ouders gebruiken inmiddels al 15 jaar dagelijks het servies dat mijn oma vanaf de jaren 30 spaarde (dat kwam bij haar alleen met kerst en pasen op tafel) en ik heb al vaak dingen voor ze bijgekocht in de kringloop als een bord was gevallen.

13 likes

Casa heeft dit servies in allemaal soorten kleuren! Heb het nu 2 jaar en nog geen krasje.

2 likes

Ik heb dit servies, Emma, van Xenia. Lekker roze! Ontbijtbord Emma - 21 cm - roze | Xenos

2 likes

Heeft iemand tips qua verf/behang/aankleding van een studeerkamer? Ik wilde graag lange planken op de muur boven het bureau, maar dat veto’t mijn man… en ik ben echt heeeelemaal blanco nu dus ben benieuwd wat jullie hiermee zouden doen als je vrij spel had want het is nu echt een hok :nerd_face:

matige beeldvorming sorry

Op de plattegrond is alleen het eerste deel van de kast er nog, de rest is doorgetrokken bureau ipv kasten.

Mijn man staat open voor kleur en dingen, maar zijn enige eis is NIETS VAN PLANKEN boven zijn computer daar rechts op t bureau. Het linkerplekje op t bureau is mijn werkplek. Achter ons is ruimte voor een smal kastje van max 25cm diep, dus daar staat nu een oude boekenkast maar ga daar iets nieuws (ik denk lager kastje?) verzinnen. Nu eerst de kleur/verf/behang/plankjes ergens…

3 likes