Interieurtopic #4

Het ligt ook aan het type huis! Een jaren ‘30 woning zou ik altijd 9010 kiezen. Een nieuwbouwwoning eerder 9016. En het hangt ook af van de rest van je meubels en kleuren op de muur. Bij warmere kleuren zou ik het zelf combineren met 9016.

Voor ons nieuwe huis, waar we nu aan het klussen zijn, heb ik trouwens voor 9003 gekozen. Vind dat nog net iets mooier dan 9016.

2 likes

Dit. Ik kan het allebei mooi vinden, maar hangt echt af van je interieur. En je kozijnen. Mijn kozijnen waren al 9010 en die ging ik niet opnieuw doen, dan zouden ze te gelig worden met 9016.

3 likes

Ja sorry, hier ook een jaren ‘30 huis met 9010.

3 likes

Vrijdag komen de nieuwe kozijnen. Dat is volgens mij de ral 9001 (Edit: weet ik niet zeker moet ik ff terugzoeken, iig creme) kozijnen, niet de spierwitte.

Interieur is warm en veel hout! Huis is van 1990.

2 likes

Ja dit! Ik heb ooit 9016 op de muren gehad en 9010 op de kozijnen en die kozijnen die leken alsof iemand er jarenlang zware shag had gerookt (wat dan alleen op de kozijnen was uitgeslagen haha)

1 like

Oeh dit is een goede, niet over nagedacht. Dan moet het 9010 worden denk ik. Want we hebben creme kozijnen, geen spierwitte.

2 likes

Ik heb een heel donker huis en waar 9016 in de bouwmarkt bijna blauw wit is is het dat in mijn huis helemaal niet. Zo ontzettend afhankelijk van hoe licht je woning is etc

3 likes

Zou 9010 doen als je twijfelt. Dat staat overal mooi. Vind zelf 9016 het mooist, maar dat kan niet overal.

5 likes

Ik zou 9010 kiezen. Vind het zelf wel fijn dat er iets van warmte in zit en dat ald je het met koele kleuren combineert het niet meteen heel kil word.

2 likes

Laatst heb ik 9003 gedaan, want dat is vergrijst wit. Echt heel blij mee. Dan is het niet pijn aan je ogen wit, maar ook niet gelig. Dat gelige vind ik echt heel lelijk.

3 likes

en als toevoeging op de anderen: het is ook afhankelijk van je lichtinval. Bepaalde tint wit ziet er op het noorden anders uit dan op het zuiden…

2 likes

Misschien kun je testers uitproberen? Ik denk dat dat al veel duidelijk zal maken.

Ik heb een licht eiken vloer en had bedacht dat ik alles heel warm wilde in huis. Ik had deze warme kleur wit uitgezocht:

Was best duur om alles te verven en het was zo lelijk geworden!!! Het leek zelfs een beetje smoezelig ofzo.
Nu heb ik alles opnieuw geverfd met 9010 en het is een wereld van verschil. Heel fris en nieuw/schoon in vergelijking.
En als ik hier van sommigen dan lees dat het gelig oogt kan ik me dat niet voorstellen. Ik denk dus inderdaad dat lichtinval heel veel uitmaakt

2 likes

Thank you allemaal voor de ervaringen! Ga idd testers kopen, wordt vervolgd. Welk merk hebben jullie gebruikt?

Heb je misschien tips voor primer/lak? Ik ga ook binnenkort mijn pax verven! Heb je met of zonder schuren gedaan, ik lees daar tegenovergestelde dingen over en weet het nu niet meer zo goed.

Perfection van praxis kwam een jaar of twee geleden als beste koop uit de Consumentenbond test, wij vinden het fijne verf!

2 likes

Ik kan je echt aanraden om sikkens alpha rezisto easyclean te kopen. Die verf is niet goedkoop, maar echt sterk en goed schoon te maken. Ik heb alle muren in ons huis 6 jaar geleden met bouwmarktverf geverfd en ben nu alles stap voor stap aan het overschilderen want het zag er echt al heel snel vies uit.

5 likes

Ik heb een tijdje terug m’n pax geverfd en het zit er nog top op!

Zeker na echte laag licht opschuren. Ik heb trouwens de primer Zinsser Bin gebruikt.

Ik heb deze primer en lak (2 lagen) gebruikt (online besteld) en heb niet geschuurd. Ik heb verder niet veel bijzonders gedaan behalve goed schoonmaken en ontvetten en tussen de lagen door goed laten drogen. En het echt per onderdeel doen (ik deed deur voor deur) zodat je snel kan werken en minder strepen krijgt. En gewoon goed dik aanzetten (niet te dik natuurlijk, maar zeker niet te dun). Ik vond het echt heel makkelijk en het is heel mooi geworden!

2 likes

Via ING rentepunten kan je ook korting krijgen op dutchbone!

2 likes

Persoonlijk vind ik de kleur die illustratrice Liekeland in haar uitbouw op de deuren heeft zitten echt prachtig. Een soort donkergroen. Zou hier ook mooi staan. Wel mat doen ◡̈

2 likes