Uit eigen ervaring: behangen en dan in 1x boren. Eventueel bij wat poreuzer/dunner behang een schilderstape over de plek waar je gaat boren, dan blijven de randen van het gat mooier en scheurt het behang niet in.
Wij hebben wat oude gaten hergebruikt en dus uitgemeten hoe die zaten vanaf vloer en hoek. Maar toch voel je niet goed met je vinger of je op de juiste plek zit (ondanks dat er op die kamer best dun behang zit) en vond ik het spannend om dan voor mijn gevoel op de gok te gaan prikken en dadelijk met een beschadiging in het behang te zitten op een plek waar niks overheen kwam. Gewoon met de rest dichtsmeren en daarna opnieuw een gat boren was sneller geweest en had in ons geval ook gekund, want het ging niet om dingen die 100% op dezelfde plek moesten hangen. Was ook netter geweest, vond de randen vd gaten die we door het behang heen hebben geboord strakker, maar goed hangt wel wat over zon gat heen natuurlijk en dat zie je nu niet meer,
Dus als je de gaten nog moet boren zou ik zeggen: doe het in 1x ipv boren, uitmeten en weer doorprikken.