Interieurtopic #4

Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. Heel fijn en bruikbaar! Ik houd over het algemeen wel van wat koelere kleuren in een interieur, maar houd ook van warme tinten. Maar ik ben zelf geneigd om sneller koelere tinten te kiezen. De vloer vind ik zelf ook wat (te) koel, maar we hebben ervoor gekozen om de vloer die er al lag te laten liggen en die door te trekken in deze aanbouw.

Ik ben inderdaad van plan om wat accesoires te gebruiken en accenten aan te brengen in oudroze.

We neigen nu inderdaad naar stof 4 of 5.

1 like

Ik ben op zoek naar een mooie boekenkast, van max 1,40 hoog. Ik kan slecht uitleggen wat ik precies zoek, maar denk dat het qua stijl wat klassieker en/of landelijker is. De standaard winkels hebben allemaal hetzelfde, die stalenkasten zeg maar met asysmetrische vakken en dat vind ik echt precies niks. Weet iemand een merk/winkel waar ze mooie kasten verkopen voor een leuke prijs.

Dit is een de stijl die ik zoek, maar dan dus lager

1 like

Al bij Maison du monde gekeken?
Zij hebben vaak ook meubels in landelijke stijl.

2 likes

Oke mag ik (weer) even om jullie wijze input vragen?

Dit is mijn woonkamer

maar het licht plan slaat kant noch wal. Er hangt nu een (tijdelijke!) rijstpapieren lampion aan het lichtpunt aan t plafond. Dat is een lichtpunt met een dimmer. Ik heb een lamp in de vensterbank maar met de gordijnen dicht verdwijnt die dus zal die moeten gaan verplaatsen maar ik weet niet waarheen.

Wat zouden jullie doen? Licht tpv de groene muur is niet per se nodig want dat is boven de tv dus hoezo moet daar licht? Maar bij/boven de bank natuurlijk wel om te kunnen lezen. Misschien toch een hanglamp aan het punt aan t plafond gewoon? En wat voor lamp dan :face_with_spiral_eyes:

3 likes

Ik ben zelf in de woonkamer niet zo’n fan van veel licht vanaf t plafond. Kan je niet wat schuiven met je bank zodat je een staande lamp in de hoek bij het raam kwijt kan? Of straks op de plek van de kerstboom?

‘Mis’ je verder nog licht of is het puur om iets meer licht te hebben bij de bank?

3 likes

Dit zou kunnen, heb nu aan de andere kant van de kamer een staande lamp die ik na de kerst daar zou kunnen proberen. Maar nu staat de kerstboom nog even in de weg haha. Normaal staat er op de plek van de kerstboom een andere plant dus daar kan t eigenlijk niet echt

Als ik de plafondlamp niet gebruik dan heb ik nul licht in de zithoek… dus heb wel echt licht nodig

2 likes

Ik zou ook een staande lamp doen zodat je daarbij kunt lezen. En ik zou zelf wel iets van spotjes op het plafond doen, dan krijg je je hele zithoek een beetje verlicht, met de dimmer blijft het wel sfeervol.

4 likes

Een laag bijzettafeltje aan het einde van de chaise longue (deel van je bank) en daar de lamp in de vensterbank op. Dan verdwijnt die niet achter het gordijn, maar je kunt 'm wel op de vensterbank zetten, als je 'm even kwijt wil.

En ik zou met vloerlampen gaan werken, ipv aan het plafond. Wat dacht je van zoiets boven de bank & koffietafel?

Of

5 likes

Je zou nog een klein bijzettafeltje (iets luchtigs) naast je bank kunnen zetten en daar de lamp op zetten die je nu in je vensterbank hebt. En ik denk wel dat het heel sfeervol kan zijn om een een klein tafellampje (beetje een slank model) op de kast van de tv of waar de plant nu staat te zetten. Als je dan de tv niet aan hebt heb je daar wel wat sfeervol licht. En er zijn zo veel mooie hanglampen! Vind dat dat juist echt wel wat kan doen voor de sfeer, zeker als je hem kan dimmen kan dat heel subtiel licht geven!

5 likes

Ik zie dat vaker bij kasten van Ikea die dan ingebouwd worden terwijl het geen inbouwkasten zijn, dat mensen dan zo’n sierlijsten boven en onder zetten en dan lijkt het hierop.

2 likes

Hier heb ik idd ook al aangedacht, om met billy’s iets te gaan knutselen.

3 likes

Ligt een beetje aan waar je het voor wil gebruiken. In een echt lichtplan heb je meerdere ‘lagen’ licht; ambiance, taak en accent. Ambiance is sfeer, dus om zacht de ruimte ongericht te verlichten. Volgens mij noemen ze plafondlampen ook ambiance licht, maar daar ben ik het zelf niet echt mee eens haha… Taak is gericht op een doel, dus bijvoorbeeld een lampje om te lezen die je kunt richten/draaien. Accentlicht is leuk om bepaalde features te benadrukken.

Als ik je bericht lees, noem je ‘lezen’ en dan is een wandlampje eventueel handig:

Mocht je meer sfeerverlichting missen (gezien je schemerlamp wegvalt) zou ik inderdaad stemmen voor een tafeltje met schemerlampje. Afhankelijk van het peertje is dit licht ook te gebruiken om te lezen. Als je niet hoeft te lezen geeft een zoutlampje vaak wel fijn licht, of als je toch minder warm licht zoekt kan je ook een andere vorm van diffuus licht gebruiken zoals een papieren schemerlamp of rotan?

Over het algemeen gruwel ik bij fel licht van bovenaf en de rijstpapieren lamp maakt het wel fijn diffuus qua licht (ik heb ook rijstpapieren lampions), dus zou ik inzetten op licht dat je aan de muur of dicht bij zithoogte plaatst voor gezelligheid.

Zo’n booglamp was lang favoriet hier trouwens, maar die boog helemaal door (oké, mogelijk was het in mijn studentenkamer en hing ik er ook beddengoed over om te drogen haha)

4 likes

Wow, liefde voor je vloerkleed!

5 likes

Heeft iemand misschien tips voor een merk dat een groot assortiment in meubellak heeft?

Ik heb een oude PAX-kast die ik heel graag in een dergelijke kleur wil schilderen, maar ik heb best wel moeite met deze kleur vinden in meubellak

8 likes

Ja die viel mij ook meteen op, heel mooi! Waar is hij van?

1 like

Doet me heel erg denken aan de stijl van die instagrammer ohmariemag. Zij heeft een samenwerking met lacq. Lacq Binnenlak - Lacq
Maar bij gamma/praxis en consorten kun je elke kleur mengen dat is vaak een stuk goedkoper.

3 likes

Ik heb mijn pax kast geprimed en met Sikkens houtlak geverfd en dat is heel mooi geworden. Die kan je gewoon in elke kleur laten mengen.

2 likes

Ik heb een keer een keuken gelakt met primer en lak van Sigma. Destijds hier gekocht: https://www.verfwinkel.nl

3 likes

Thanks! Het is deze

10 likes

Zo’n mooi kleed. Wij hebben heel lang over deze zitten twijfelen voor de woonkamer. Zijn nu voor een kleed gegaan in die roodrozetint,vallen (kinder)vlekken iets minder in op haha. Maar nu ik de foto van jouw woonkamer zag dacht ik wel weer even ahhh ik wil die ook.

3 likes