Interieurtopic #4

Ik ben nu zelf heel erg bezig met keukens en ben nu wel heel erg benieuwd hoe dit eruit ziet! Moet wel heel mooi zijn!

Ik wil in de toekomst mijn huurhuis keuken opknappen, en zit ook te denken aan extra werkblad, de kastjes wrappen, miss nieuwe tegels of tegels schilderen? Eerst er even wonen om te kijken wat ik zoek.

Apparatuur zou ik juist niet teveel op bezuinigen, dat onderscheid is er naar mijn ervaring niet voor niks. Ik had in mijn vorige huis goedkopere apparatuur maar alles werkt nu een stuk beter en voelt wat steviger/degelijker. We hebben nu bijna alles van Siemens genomen, dan krijg je ook langer garantie volgens mij.

3 likes

Ligt wel aan het segment en de korting die je ontvangt als je alles van hetzelfde merk kiest. Zou het even nakijken als je eenmaal gekozen hebt wat je wilt hebben.

1 like

Bosch, Siemens, Neff en Gagenau zijn technisch gezien allemaal hetzelfde. De accessoires die je er bij krijgt en het design verschillen. Daarmee ook de prijs. Zelfde geld voor Etna, Pelgrim en atag. Wij zijn toen in hoofddorp geweest waar ze alle apparatuur van de BSH groep hebben om te vergelijken en hebben uiteindelijk voor Siemens gekozen. Het verschil zat in de ovens. De Koelkasten, Vriezers en Vaatwasser waren van deze merken (muv Gagenau) exact hetzelfde.

Ik ken Gagenau alleen van Australische reality verbouwingsprogramma’s en dan doen ze echt alsof die apparatuur van goud is zo speciaal. Maar is niet zo dus :upside_down_face:

2 likes

Nee dat kan inderdaad vies tegen vallen.
Mijn schoonouders hebben verschillende keuken apparatuur van gagenau. En echt zij hebben vaker problemen ermee dan wij ooit hebben gehad met de bij elkaar geraapte apparaten die we nu hebben.
Ik zou daar zelf dus niet snel voor kiezen :sweat_smile:

Ze hebben ook een ingebouwde koffie apparaat van gagenau. Nou dat is helemaal drama. Daar is al zo vaak iets kapot gegaan.
Bij sommige dingen denk ik ook: simpeler = beter. Ik hou het wel bij een gewoon filter apparaat. Daar zijn ook minder onderdelen die kapot kunnen gaan :sweat_smile:

2 likes

Ik heb ook het idee dat je vaak bij die apparaten meer betaalt voor alle extra features die ik zelf echt totaal niet belangrijk vind. Wij hebben veel apparatuur van Bosch gekocht, maar dan vaak de simpele uitvoering zonder gekke fratsen.

Wij hebben nu een keuken van Ikea, kunststof werkblad ergens anders vandaan. Alle apparatuur (koelkast, oven, inductieplaat, vaatwasser en afzuigkap) van Bosch en een Quooker en we zijn in totaal 8500 euro kwijt. Vind ik zelf heel netjes qua kosten.

2 likes

Nou Gaggaenau had ook wel echt hele andere apparaten hoor. Niet zo generiek als Bosch, Siemens Neff. Het is sowieso heel duur en de uitvoering is heel luxe maar onderhuids is het wel hetzelfde apparaat als een Bosch. Beetje vergelijkbaar met dat een Skoda ook gewoon een motor van Audi heeft.

Heb zelf ooit een gaskookplaat gehad van gaggenau en die was wel echt fantastisch. Had veel meer kracht dan de inbouw ikea die we daarna hadden. Wij waren ook wel erg gecharmeerd van de Gaggenau inductieplaat. Was ook goedkoper dan de Bora maar volgens onze keukenontwerper moesten we echt een Bora hebben omdat de afzuiging gewoon veel beter is.

1 like

En niet vergeten: 2ehands. Zoveel mensen die prima keukens incl goede apparatuur wegdoen. Ook als je zelf een huis koopt en de keuken wilt vervangen, maak gebruik van de apparatuur die er in zit. Stuk beter voor milieu.

12 likes

Maar de aesthetic dan :frowning:

2 likes

@Ovenschaal of schroef er een mdf van een paar millimeter over

1 like

u vraagt, wij draaien

Samenvatting

55k

70k (wel een kok met kamerrestaurant)

30k

40k

35k

43 likes

Wooooow, love it om dit te zien. Danku!

6 likes

Plus de prijzen zijn afgelopen jaren ook enorm gestegen. Wij hebben eind vorig jaar een keuken gekocht bij dezelfde zaak als vrienden, en dat scheelt toch nog best aanzienlijk.

Bij ons zitten de kosten er ook in dat we denk ik 9 meter aan keuken hebben (boven en onder kastjes over de hele lengte), een deel glazen kastjes, veel lades, dure verlichting bijv onder het aanrechtblad, graniet voor zowel het blad als de achterwand (2 x bijna 6,5 m etc.) Plus extra betaald voor mooi laten verzinken van de wasbak, dunnere naden etc. En voor een net iets duurdere lijn ovens gegaan, omdat dat esthetisch er ook mooier uit zag, mini wijnkoelkast. Het gaat gewoon best hard en het ligt ook aan de ruimte waar je mee moet werken.

Vrienden van ons hebben bijv idd zo een grote koelkast en dan daarnaast een evengrote vriezer, mooi eiland. Echt supermooi, maar daar hebben wij gewoon geen ruimte voor en wij hadden nood aan veel opbergruimte en werkruimte.

4 likes

Prachtige keukens! Waarom wordt hier bij bijna alle keukens nog voor afzuiging naar boven gekozen?

2 likes

Ik zou nooit voor een bora of iets dergelijks gaan. Ik zou het altijd naar boven willen en als het kan de grote voorkeur hebben voor afzuiging naar buiten, ipv recirculatie.

7 likes

Want?

Omdat dat veel aangenamer werkt dan een kookveldaanzuiging naar mijn ervaring. Je kan ook een kap op maat laten maken en zo je debiet volledig zelf kiezen indien nodig. Recirculatie vind ik ook echt niet aan te raden, je blijft lang met de kookgeuren zitten wat echt niet aangenaam is als je vis hebt gemaakt of iets gefrituurd.

Dat buiten beschouwing gelaten vind ik die kookveldafzuig dingen ook gewoon lelijk en duur met vaak meer onderhoudskosten.

5 likes

Het is ons afgeraden door meerdere keukenboeren
en heb ook nog geen chef gezien die het gebruikt

@Ainu die eerste keuken is prachtig :heart_eyes:

4 likes

Dat laatste weet ik niet, gelukkig geen ervaring mee nog. Ik heb zelf een recirculerende Bora en ik vind het echt het beste ooit. Ik hou van aziatisch koken op hoog vermogen. De geuren zijn echt gelijk weg.

Mijn ervaring is dat de weerstand van mensen vooral vaak onwetendheid is. Dus ik verbaas me altijd over supermoderne keukens met een afzuigkap naar boven. Bovendien is het in verduurzaamde huizen heel onverstandig een afzuiging naar buiten te nemen want je zuigt alle warme lucht uit je huis maar dat schijnt ook niemand te snappen.

6 likes