Interieurtopic #5

Ik ben in mijn eerste post uitgegaan van de meubels met zo een laag erover heen. Daar schijnt de primer die ik postte goed voor te werken, maar hij is best prijzig, dus voor ik hem aanschaf, ben ik benieuwd naar ervaringen.

Ik heb al meerdere van zulke meubels geverfd, maar ik ben echt op zoek naar die holy grail die het makkelijker maakt. Tot nu toe vind ik het namelijk niet zo makkelijk, zo heb ik een Billy geverfd met primer en lak van Fusion Mineral paint en dat zou makkelijk moeten zijn, maar daar pakte de verf niet. De keukenkastjes heb ik met de keukenkasten lak gedaan en ook daar ging het niet zo simpel al gezegd.
Enige wat tot nu toe het beste, maar nog niet optimaal, gewerkt heeft is bij een hemnes kast eerst enorm schuren, dat die laag eraf is en grondverf en lakken. Dus vandaar dat ik dus op zoek ben naar een alternatief en dit tegenkwam.

3 likes

Maar een Hemnes is massief grenen met beits, een Billy is papierfolie, een Metod basiskast is melaminefolie, de keukendeurtjes kunnen vanalles zijn.
Er is geen holy grail voor al die verschillende materialen denk ik. Dit is een beetje als zeggen dat je graag al je was (van wol tot kanten lingerie tot katoenen overalls) met 1 wasprogramma wil kunnen wassen, dat gaat gewoon niet.

5 likes

Daar ben ik ook vanuit gegaan bij het schrijven van mijn post, omdat dit soort primers online vaak worden aangeraden voor de soort afwerkingen waar jij volgens mij op doelt. Ik keek hier eerst ook naar voor mijn ikea meubels.

Veel van die meubels hebben een afwerking van papierfolie en/of melamine folie. Ik heb een Billy en micke bureau met de keukenkasten verf van Flexa gedaan en dat ging prima. Maar het bleef dus wel alleen goed zitten na een ruime periode uitharden. Qua voorbereiding deed ik ontvetten, licht opschuren en dan met een droge doek afvegen. Ik gebruikte 3 verflagen per onderdeel en bracht het met een roller aan. Tussendoor steeds weer licht opschuren.

Waar loop jij vooral tegenaan? Pakt de verf iedere keer niet goed? En is dat al bij het verven zelf of trek je het daarna er snel weer vanaf? Dan kunnen we op meer vlakken met je meedenken dan alleen de verfkeuze. *Als je dat wilt natuurlijk.

3 likes

Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Met de keukenkasten loop ik er tegen aan dat op sommige plekken de verf niet goed gehecht heeft en er dus vanaf gaat, terwijl ik ook de keukenkasten lak van Flexa met dezelfde voorbereiding en stappen gebruikt heb als jij. Bij de Billy was het tijdens het verven al dat het op sommige plekken gewoon niet pakte, ondanks licht opschuren en een primer. Denk beide keren gewoon stomme pech.

Uiteindelijk heeft het bij de Hemnes kast wel goed gepakt, maar dat was gewoon een klote klus, vanwege vele schuren.

@Merel De hemnes die ik gelakt heb is niet gebeitst. Anders was de klus een stuk makkelijker geweest. Op de website zie ik staan dat deze Hemnes ook met papierfolie is.

Ah, dat is balen inderdaad! Als je goed hebt ontvet, dan heb je inderdaad wel pech gehad met die klussen zeg. Misschien dat je keukenkasten net weer van een ander materiaal waren? En de verf die je voor de Billy hebt gebruikt ken ik niet. Helemaal kaal schuren zou niet de oplossing moeten zijn om dit te voorkomen.

1 like

Ik kan deze primer aanraden. Was me aangeraden door een verfwinkel. Heb hiermee een pax kast geverfd (zonder te schuren) en het zit er na 3 jaar nog steeds perfect op. Heb 1 laag primer gedaan en daarna 2 lagen lak (had wel goede kwaliteit lak genomen).

5 likes

Om hierop terug te komen: we zijn niet meer voor kashmirkleur kastjes gegaan, maar hebben nu gekozen voor heel lichtgroen/grijs/beige (zit er een beetje tussenin) en een aanrechtblad van natuursteen. Paar duizend euro armer, maar ik ben vooral blij dat we eindelijk iets hebben gekozen

5 likes

Wij zijn op zoek naar een nieuwe kapstok. Mijn man wil graag een kapstok met achterwand, omdat hij bang is dat de nog niet zolang geleden gestucte muur beschadigt als er telkens jassen tegenaan komen. De enige kapstokken met achterwand die we mooi vinden zijn alleen meteen echt duur. Wat mij betreft gaan we nu voor een wat simpeler model (zonder achterwand), wat we later alsnog zouden kunnen vervangen. Wat zouden jullie doen/hebben jullie gedaan qua kapstok?

1 like

Ik snap je vriend wel want bij ons ziet de muur er naar een half jaar al niet meer uit, zou met likje verf wel verholpen zijn mja ga je ook niet steeds doen.

Zelf een achterwand maken? Bij ikea heb je bijv standaardachterwanden bij keukens of een plastic plaat?

1 like

En afneembare verf? Flexa Easycare Keuken bijv? Wij hebben die in de keuken en zelfs opgedroogde tomatensaus gaat er nog af, dus ik denk dat de viezigheid van jassen etc er dan ook goed af te poetsen is.

2 likes

Zou het ook doen voor het behoud van je jas. Heg schuurt dan toch tegen de muur aan. Geen tips voor een kapstok verder. Wij hebben er zelf 1 in elkaar gelast.

2 likes

Ik heb zoiets, maar dan smaller. Dan raakt niks je muur. https://www.home24.nl/product/staande-kapstok-websterville-metaal-eikenhouten-look-wit?image=2

2 likes

Wij hebben zelf een kapstok gemaakt (met hulp van mijn vader). Gewoon met hout van de bouwmarkt. Met een achterplankje en een plank erboven waar je spullen op kunt leggen.

3 likes

Heeft iemand hier gekleurde vitrage/ inbetweens? Ik heb nieuwe nodig (zit een gat ter grootte van een voetbal in de huidige dankzij mijn katten) en wil eigenlijk ook overgordijnen omdat ik denk dat het ook wat warmte brengt als ‘omlijsting’. Ik vind gordijnen kijken alleen zo moeilijk en saai (en vooral duuuur, mijn god). Dus ergens voelt het zo meh allemaal, dus dacht mss moet ik even afstappen van weer witte inbetweens en naar een (lichte, want wil niet dat het donker wordt binnen) kleuren kijken).

Heel lichtgrijs heb ik! Is niet zo wild maar idd net wat minder saai dan wit. Bij Veneta hebben ze super veel en ook gekleurde, zou daar gewoon eens stalen bestellen

3 likes

Ik heb vorig jaar lichtgroene gordijnen van de Hema gekocht en dat is me goed bevallen! Stof kun je in de winkel bekijken en dan zelf opmeten vond de prijs toen erg meevallen.

Ik heb de Valkenswaard, die is vrij lichtdoorlatend en transparant.

2 likes

Ik heb roestkleurige van Jotex, van de lijn LAYER, hangt heel mooi vind ik! Moet alleen wel net precies passen qua breedte en hoogte natuurlijk

Zie dat het nu mega in de outlet is, maar roestbruin is er niet meer. Weet niet wat voor soort kleur je zoekt?

3 likes

Echt een first world problem hier maar misschien heeft iemand dé tip. Voor onze nieuwbouw woning hebben wij een badkamer uitgekozen vanuit de bouwer. Dus een beperkte keuze aan tegels. Heel blij dat we eindelijk een keuze hebben kunnen maken, blijkt dat de tegel die we op de wand willen (zand kleur 60x60 cm) alleen met een donkergrijze voeg kan. Dit zouden we graag in een wat lichtere kleur hebben. Op de vloer vinden we grijs prima, maar zijn bang dat het op de wand dan zo op je af komt. Heeft er iemand ervaring met het verven van voegen of is dat echt een onbegonnen zaak?

Wat is de reden dat de tegels alleen met een donkere voeg kunnen? Heb dat echt nog nooit gehoord. Zou toch denken dat je beter van tevoren zelf een lichtere voeg kunt regelen?

5 likes

Ja vind het ook heel gek, maar er is geen discussie over mogelijk. Je kiest een tegel een daar hoort automatisch een voegkleur bij. Het is een groot bouwbedrijf en waarschijnlijk is dit het makkelijkst. Ik heb nog even gekeken en voor alle vloertegels gebruiken ze grijs.

2 likes