Interieurtopic #5

Heb je ‘m wel aangebracht al of is dit hoe ie er in het blik uitziet?

2 likes

Top, dankjewel! Ik kon niks vinden via de zoekfunctie. Ik ga even scrollen, thanks! Benieuwd welke het uiteindelijk bij jou gaat worden

2 likes

Haha klopt zou ik normaal ook doen maar had gister zoveel zin om te verven en de staaltjes in de winkel zijn allemaal heeeel fel geel meteen dat ik de gok waagde maar ik het zelf helaas toch te beige vond

@Rosie nee wel aangebracht meerdere lagen en laten drogen haha! Dacht dan kan ik zeker weten de kleur goed zien en beoordelen

4 likes

Ik zit al tijden te azen op deze ladekast van Ikea (https://www.ikea.com/nl/nl/p/radmanso-ladekast-met-6-lades-bruin-walnootpatroon-90593605/) maar dat ding is nooit op voorraad, of alleen aan de andere kant van NL (heb al contact gehad met Ikea). Ik ben nu op zoek naar een alternatief maar kan nog niet iets vinden. Wie heeft een goede tip voor een ladekast voor max 400 euro oid met lekker veel opbergruimte? Alle andere Ikea modellen vind ik niet mooi.

1 like

Mijn ouders hebben deze, maar de rest uit de serie hetzelfde probleem.
Het is een nieuwe lijn en vertraging in introductie qua beschikbaarheid maar begin oktober zou er weer voorraad moeten zijn hebben ze bij mijn ouders aangegeven! Mocht het je helpen.

1 like

Ik ga binnenkort verhuizen en ik kom niet uit de kleurkeuze voor de woonkamer. Vindt iemand het leuk om mee te denken?

De lichtval is aan de straatkant vrij koel. Aan de tuinkant zijn er twee stukjes bakstenen muur en een open keuken van licht hout. Die keuken wordt binnen een paar jaar vervangen maar de baksteen blijft. Deze elementen zijn vrij warm.

Qua meubels hebben we licht hout/wit, de bank en eettafelstoelen hebben een lichtgrijze tweed-achtige bekleding en een dressoir van wat donkerder hout (richting walnoot). We houden van planten en van kleur op de muur (en in de accessoires), maar ik weet niet zo goed welke kant ik op moet met de kleur.

Foto’s

De tafel en de stoelen op de foto zijn trouwens oud/geleend/uit de tuin en dus niet onze huidige meubels! Zeil in de keuken gaat ook weg, er komt laminaat.

4 likes

Ik zou overwegen om de keukenkastjes te verven, toch iets aan die bakstenen te doen en het plafond glad te maken. En laminaat in de keuken vind ik kwetsbaar want dat wordt vaak lelijk door water knoeien.

3 likes

Ik vind die houten keuken super mooi! Die tegeltjes maken het oubollig en ik zou een natuursteen aanrechtblad kiezen, maar i love het hout! Maar goed daar vraag je niet naar :stuck_out_tongue: Denk verder dat het hout en de bakstenen niet zoveel impact hoeven te hebben op de kleurkeuze in je woonkamer. Die natuurlijke elementen gaan niet snel vloeken denk ik, geven de ruimte meer warmte maar dat betekent denk ik niet dat je geen warme kleuren op je muur kan doen.

Ik zou koel licht niet onderschatten, ik heb dat in m’n eigen keuken wel gedaan. Dus je kan voor echt warme tinten gaan of een neutrale tint met warme ondertoon. Als je bij verfmerken kijkt geven ze vaak wel suggesties van wat goed werkt in een kamer op het noorden bijvoorbeeld?

8 likes

Voor de vraag over noorderlicht: sarahlovesinteriors op Instagram heeft hier goede video’s over

2 likes

Wat een geweldige kastdeurtjes in de keuken :heart_eyes: sorry heb je niks aan maar echt leuk.

9 likes

Thanks! Ik moest al aan jouw keuken denken inderdaad met die lichtval (wel heel vet wat je er verder mee gedaan hebt). Goede tip om te kijken naar advies voor een kamer op het noorden.

En ik vind het hout op zich ook niet lelijk! Het roept wel heel uitgesproken reacties op haha. Ik zou er zelf niet voor gekozen hebben maar voor nog een paar jaar is het okee. Het is een keuken van goede kwaliteit maar na 45 jaar (!!!) zijn bepaalde onderdelen wel bijna aan hun einde.

@NurseBetty dank voor de tips! Voor het verven van de kastjes heb ik echt geen puf helaas (al die latjes!) en ik vind het hout dus ook niet zo vreselijk. Plafond lijkt op de foto’s wat aanweziger dan het in het echt is. Het patroontje vinden veel mensen vreselijk maar het zit er netjes op en het is gewoon wit (dat lijkt het op de foto’s niet maar is dus wel zo), dus dat blijft. Laminaat is gezien de constructievloer en ons budget de beste optie. Ik heb nu ook (al elf jaar) laminaat in de keuken en geen waterschade. Als we de keuken tzt gaan vervangen zouden we eventueel ook iets anders op de vloer kunnen doen daar.

Edit: en dank voor de noorderlicht-tip!

@Nefertiti haha ja ze zijn echt love it or hate it voor de meeste mensen. Wij houden ze nog heel even. Moet ik ze voor je bewaren als ze eruit gaan? Haha

2 likes

Haha ik zit al te puzzelen met het plaatsen op mijn huidige keuken maar dat wordt lastig, maar als ik jou was zou ik het zeker op Marktplaats zetten. Als ze nog goed zijn kun je hier echt iets leuks mee!

1 like

Heeft iemand een idee wat we met deze tafel kunnen doen? De afmeting van de tafel is perfect en is van mijn mans familie geweest, maar de kleur past echt zo niet in ons huis/bij de vloer dus ik wil ‘m schuren en verven oid. Misschien dat het blad opschuren zodat de houtkleur weer tevoorschijn komt genoeg is, maar wat moeten we met de poten doen?

We willen t.z.t. nog andere stoelen, maar we hebben wel veel zwart in huis en ook een zwarte keuken.

3 likes

Het ziet er uit als volledig hout (dus geen mdf oid met veneer), dus lekker schuren. Dit soort tafels gaan heel lang mee. Juist omdat ze steeds een nieuw leven kunnen krijgen. Verven of beitsen na schuren, beide kan. Als ik de kleur van je vloer zie, denk ik dat verven misschien beter is, hout heeft bij beitsen nogal de neiging om warm te worden. Maar je kunt ook een “whitewash”. of een graywash doen. Dat je een wit of een grijs met water mengt en daarmee verft. Dan wordt het hout weer wat koeler. En dan met een transparante lak aflakken om de kleur te beschermen.

6 likes

Ja het is echt zo’n massief houten tafel die al jaren meegaat, op de foto lijkt de vloer wel koeler en bijna grijs terwijl die iets meer naar bruin neigt.

Ik twijfel alleen over de poten, die ook gewoon schuren en hetzelfde houden als het blad of toch een andere kleur. Ga ze sowieso wel schuren en dan kijken hoe het eruit ziet

1 like

Oh ja, dat lijkt inderdaad een andere vloer. Voor wat betreft de poten, daar zou ik niet te veel aandacht op vestigen door ze een andere kleur te geven. Ze zijn niet perse heel mooi. Maar dat hangt ook weer af van de keuze van de kleur. En misschien wil je het blad verven in een kleur, en de poten qua kleur de vloer benaderen? Om ze juist niet te laten opvallen. Dat is heel persoonlijk.

2 likes

Bovenkant schuren en beitsen, onderstel een vette kleur. Of andersom. Of alles een kleur. Beetje kleur kan nooit kwaad.

32 likes

LOVE deze keukenkastjes

9 likes

Ik vind ze ook awesome. Het enige wat ik minder zou vinden is de wandtegeltjes en de vloer, verder zou ik het zo lang mogelijk houden als de kwaliteit het toelaat :sweat_smile:
Baksteen ook tof idd.

6 likes

Alternatief wat wij hebben gedaan: blad kaalgeschuurd en in de olie gezet, poten eraf en een nieuw onderstel eronder.
Wij hadden ook poten aan de buitenkant en hebben nu een soort a-symmetrisch kruis in het midden. Zo kunnen er ook veel gemakkelijker mensen omheen zitten en het heeft de look echt veranderd. Wel een iets prijzigere optie uiteraard.

3 likes