Interieurtopic #5

Auping!

1 like

Heeft iemand verstand van airco plaatsing tov het bed in een slaapkamer? Ik krijg van 2 verschillende bedrijven tegenstrijdige adviezen.

1 like

Wat is je vraag? Ik heb de airco tegenover mijn bed en vind dat juist heerlijk. De monteur gaf toen aan dat de meeste mensen ‘m in de nacht toch niet aanhebben, ik wel en vind die bries juist lekker

1 like

Wij hebben ‘m tegenover het bed, maar de stand zo ingesteld dat we de wind niet voelen. Wat is het tegenstrijdige advies dan?

3 likes

Een zegt niet tegenover het bed ivm wind op je en ander niet boven je bed

Wij hebben hem tegenover ons bed maar kunnen de windrichting instellen en voelen daardoor geen ijskoude lucht tegen ons aan. Ik vind het prima zoals het is.

3 likes

En ook @Okapi @usernameerror hij had het ook over geluid van een pomp die condens afvoert I guess, die je dan zou horen, horen jullie dat goed?

1 like

Wij hebben hem links boven ons bed hangen. Wat je ook in overweging kan nemen is dat je hem richting de deur kan laten blazen, waardoor de hele verdieping makkelijker gekoeld kan worden.

3 likes

Ik heb de buitenunit op het balkon van de logeerkamer staan dus niet direct buiten m’n slaapkamer dus die hoor ik verder niet

3 likes

Nee, soms als ik hem aanzet maakt die even lawaai. 1 min max en daarna is die stil. We stellen hem altijd zo in dat die opzij blaast ri de deur en kunnen er zelfs beneden mee koelen rn ‘wind’ voelen.

1 like

Hangt er vanaf waar je buitenunit komt te staan. Wij wonen in een appartement en onze voorgevel is beschermd aanzicht dus daar mogen we niks aan veranderen, daarom moet onze buitenunit op het dak. Omdat het systeem het water omhoog moet pompen hoor je eens in de zoveel tijd een zoemgeluid inderdaad. Het heeft natuurlijk niet onze voorkeur maar als je eraan gewend bent hoor je het amper nog. Maar wij hadden dan ook geen keuze. Ik heb wel begrepen dat dat pompsysteem het zwakste onderdeel is, bij ons zijn de pompjes ook al eens los geschoten met lekkage tot gevolg. Dus als je unit op gelijke hoogte kan zou ik daarvoor kiezen.

De plaats van de airco lijkt mij persoonlijk niet veel uit te maken omdat je de schuifjes voor de windrichting kan aanpassen.

Wat een betoog over airco’s zo :sweat_smile:

4 likes

Zijn er (semi-duurzame) manieren om je tuin echt goed te verlichten? We hebben wel al wat geprobeerd met zonne-energie-lampjes maar die gaven slecht licht en gingen snel kapot, dus dat was juist niet duurzaam zucht. Mijn buren hebben lichtsnoeren hangen die altijd aan staan. Dat vind ik zo gezellig staan maar ja altijd elektra aanhebben in je tuin vind ik ook geen geweldig idee. Iemand hier die blij is met hun tuinverlichting?

Die lichtsnoeren kun je toch gewoon uitdoen? Zowel fysiek als met een timer. Ik had ook prikkabel in de tuin maar die konden we gewoon bedienen met een lichtknop in huis en deed ik dus alleen aan als het nodig was.

4 likes

Hue lampen gebruiken weinig stroom en gaan als het goed is lang mee. Je kunt dan ook instellen wanneer ze aan of uit moeten zijn. Bijv in de nacht kan het standaard uit staan en overdag natuurlijk ook. En voor de minder zichtbare delen is een lamp met bewegingssensor misschien wat. Wij hebben dat bij de klikos. Die hoeven niet uitgelicht maar is wel handig als je in de winter sochtens of avonds iets weg moet gooien.

Ik ben heel blij met onze tuinverlichting! Wij hebben dit op sensor aanstaan dus als het schemerig wordt gaan ze vanzelf aan en dan kan je instellen hoeveel uur de lampjes daarna aan staan zodat ze (als je dit niet wil) niet de hele nacht blijven branden.

Je kan ook vaker op dat zelfde knopje drukken en dan kunnen ze ook aanstaan tot je ze zelf weer uit doet zeg maar. Werkt heel goed we hebben wandlampjes tegen de schuur en spotjes op de grond om plantjes uit te lichten en voor de sfeer en die zitten allemaal op hetzelfde systeem zodat alles tegelijk aan en uit gaat. We hebben ook één Hue lamp bij de achterdeur maar die maakt vaak geen goede verbinding met de bridge omdat die dan te ver binnen is. We hebben wel echt hele dikke betonnen muren dus zou ook nog daaraan kunnen liggen.

2 likes

Een prikkabel met LED verbruikt niet veel stroom hoor (en gaat lang mee). Wij hebben een afstandsbediening erop, en zetten ze alleen aan als het schemert/donker is en de gordijnen nog niet dicht zijn.

Dank allemaal! Ik ken mezelf en handmatig lampjes aan/uit doen werkt niet voor mij. En ik ben helemaal niet zo thuis in ‘slimme oplossingen’ maar lampjes met sensor of op een timer zouden echt perfect zijn! Goeie ideeĂ«n allemaal, hier kom ik een heel eind mee, blij dat ik het hier gevraagd heb.

2 likes

Tien maanden later en ik heb nog steeds niet geverfd :cry:, ik ben zo slecht in keuzes maken. Hieronder een hele rant, misschien vindt iemand het leuk om mee te denken.

Samenvatting

Inmiddels wel een aantal dingen op de muur getest, maar was het allemaal toch ook niet. Ik ben er ook achter dat ik misschien eigenlijk het meest houd van een wittige basis, en dan warmte en kleur in de vorm van m’n houten vloer, houten meubels, misschien een vloerkleed, dingen aan de muur etc. dus ik overweeg nu de hele kamer in een gebroken wit te schilderen, en dan misschien het hout (deur, plinten die ik nog moet plaatsen en raamkozijnen en roedes) in een kleur te schilderen. Of alle muren wit en eventueel het plafond in een kleur, of de meeste muren wit maar twee muren (bij m’n bureau waar ik tegenaan kijk bijv) in een kleur. Maar welke kleur dan en welke kleur doe ik dan m’n houtwerk?? :cry: ik overweeg ook nog behang :joy:

Ik hou heel erg van die olijfgroengelige kleur, en qua interieur stijl denk ik dat ik het meest hou van een beetje mid century modern (???) met dus veel hout/natuurlijke materialen, maar ook kleur (groen, rood/terracotta) en ik vind een mix van materialen, dus ineens een (gekleurd) metalen kastje oid ook leuk. Maar ik kan niet goed plaatjes vinden die echt weergeven wat ik mooi vind.

het type gezellig denk ik dat ik leuk vind al zou dit mijn huis ook niet zijn

deze kleur <3

mooie kleuren

ik overweeg dus m’n houten deur en raamkozijnen etc te schilderen in misschien zo’n soort kleur?

plafond??

beetje saai maar wel leuke basis

misschien moet ik alles eerst gewoon in slipper satin verven (dat heb ik in de woonkamer/keuken) :cry: (of een andere neutrale tint??? :joy:)

ik zou een foto van de ruimte willen toevoegen van de ruimte maar het is niet zo groot en lastig op de foto te zetten. Het is een kleine rechthoekige kamer (2x4 meter), met een schuin plafond (laagste punt 2,70 en oplopend tot 4 meter) met in het midden een hele dikke grenen houten balk. Eikenhoutenvloer en witte houten deur en deur- en raamkozijnen.

2 likes

Lekker alles gebroken wit schilderen, dan ben je in ieder geval van die grauwe bedoening af en kan je later nog een keer wat anders doen als je inspiratie hebt, of niet. Mid century is in mijn beleving vaak ook witte wanden met veel grote prints, wandkleden en gewone kleden in oker, olijfgroen etc. Klinkt sowieso mooi met houten vloer en een houten balk! En natuurlijk een grote plant.

Oh ik bedacht me, misschien is zoiets wat qua vorm? als je toch wat kleur wilt. Wel heel tof bij een bureau en kan goed in een kleinere kamer.

4 likes

Ja je hebt gelijk. Ik heb gisteren in elk geval een flinke emmer verf besteld en nog wel een paar kleurtesters. Misschien zit daar nog een kleur bij die ik in één hoek wil of op de deur/ramen/plinten, anders verf ik alle muren gebroken wit en kijk ik daarna wel weer verder.

Wel leuke suggesties om zo niet een hele muur te verven maar wel wat kleur toe te voegen, maar dat is ook niet echt iets voor mij. Net als één accentmuur, dat vind ik ook niets. Maar ik denk er wel over zelf een groot canvas te kopen en dat bijvoorbeeld in één kleur of rothko stijl te schilderen en op te hangen!

3 likes