Interieurtopic #5

Ooh dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je je trap op een andere manier wilde laten doen, en dat de overzettreden een goedkoper alternatief zijn. In dat geval zou ik zeggen goedkoop = duurkoop, zeker als het iets anders is dan je eigenlijk had gewild.

Maar als je het zelf wilt doen en het om precies hetzelfde gaat, dan snap ik je idd! Helaas geen tips :sweat_smile:

1 like

Mmmm van de mensen die ik hierover heb gesproken, met heeeeel veel jaren kluservaring (of net zelf zo’n trap hebben gedaan) heb ik niemand hierover gehoord. Ik vraag me ook af of dat een beetje mooi wordt en ook of het goed blijft? Zou je dat er ook niet snel aftrappen misschien?

1 like

Haha ja snap ik! Normaal werk ik ook wel zo, maar ik heb nu al zoveel geklust dat ik het liever in 1x goed doe :joy: Ga je er snel aan beginnen? Ben wel benieuwd namelijk!

2 likes

Snap ik, same here :joy:

3 likes

@ciselering ik weet dat je al van het idee van verven af bent, maar ik wil even een tegengeluid geven. In mijn jaren 30 woning was de trap ook in slechte staat na het verwijderen van de vloerbedekking. Veel lijmresten, nietjes en lagen verf. Het was idd wat werk (een aantal dagen - ja echt uuuren per dag), maar het is zo mooi geworden met verven! Ik heb een brander met zo’n driehoekding gebruikt en daarna met een goede schuurmachine geschuurd. Gaten en krassen opgevuld met houtvuller en toen met goede sigma gegrond en gelakt. Totale kosten zon €300-€400? Wij moesten voor 2 trappen die verf dus weet het niet precies. Als je wil kan ik je foto’s sturen

8 likes

Oeh ja ben wel geïnteresseerd! :slight_smile:
Ben ook wel benieuwd naar die verf. Zag dat er speciale verf voor was, maar als ik zou verven dan wil ik 'm eigenlijk een kleurtje geven. Maar dat is misschien wat lastiger te krijgen in die speciale verf :thinking:

1 like

Trapverf kun je in alle kleuren krijgen, in ieder geval wel op internet te bestellen.
Als je dat het mooist vind, zou ik het gewoon doen eigenlijk. Een triljoen mensen schuren en verven hun trap, waarom zou het jou dan niet lukken denk ik dan?

Over een maandje ga ik aan mn eigen trap beginnen, misschien piep ik dan wel anders haha.

1 like

Nou omdat ik die overzetbladen eigenlijk ook mooi vind! Want dat krijg je dan natuurlijk ook ‘hout’, mijn trap nu moet dan sowieso in 1 kleur gelakt worden.
En ik denk niet persé dat het me niet gaat lukken, maar ik houd gewoon helemaal niet van klussen en zie mijzelf al maanden op zo’n trap zwoegen :joy: En eerst dacht ik joh dat ga ik wel doen en nu na 2 weken fulltime heel hard klussen denk ik echt: wat doe ik mijzelf aan? En mijn huis is nog verre van af! Maar het heeft allemaal geen haast, die trap komt als laatst. Ik ga sowieso eerst kijken hoe ver ik met dat schuren kom. Maar ik HAAT schuren en dat moet voor verven natuurlijk wel veel kaler dan voor die overzetdingen.

Enne een trap verven is niet zoveel werk, maar al die rotzooi er af krijgen wel. Mijne zit echt heeeelemaal vol met lijmresten, resten tapijt, etc.

Mijn vriend had in zijn vorige woning de trap geschuurd, geverfd en van die metalen halve maantjes gemonteerd. Ik heb het gevraagd en hij vond het schuren en verven een drama, maar die metalen dingen waren zo bevestigd met wat schroeven. Niet de mooiste optie, maar misschien werkt het voor the time being?

Wij hebben in onze eigen huurwoning ook niks gedaan met de trap. Het was alleen opgeleverd met witte grondverf en dat hebben we gewoon zo gelaten, verder niks gemonteerd. Van dichtbij is het niet mega mooi en het slijt na een paar jaar wel, maar eerlijk, boeiend. Als je echt geen zin hebt in het verven is dat misschien nog een optie?

Edit: vind het overigens echt belachelijk dat ze trappen in huurhuizen zo opleveren. Bij ons werd er ook verwacht dat we het zelf nog verder zouden renoveren en afmaken. Ja doei

2 likes

Haha mensen zij wil gewoon die overzet dingen, let her be

29 likes

Mmmm nee sorry dat lijkt me helemaal niks :sweat_smile: Dan zit ik alsnog met een totaal afgeragde trap maar dan met lelijke halve maantjes er ook nog op? Sorry dit bedoel ik niet stom maar ik hoef geen andere oplossingen, ik wil het gewoon meteen goed doen ook.
Mijn trap heeft geen witte laag grondverf maar ziet er zo uit, ik wil er niet eens op lopen zonder schoenen aan :joy:

Ik ga vanaf nu ook niet meer reageren op mensen met suggesties sorry, weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen :joy: Graag alleen reacties met ervaringen met van die overzetplaten óf verven. Ik weet dat het lief bedoelt is maar het helpt niet :heart:

16 likes

Was bedoeld als budget tip en gemak, maar snap als je het niet mooi vind. Als je het geld hebt en je vind het mooi, lekker die overzettreden doen. Wou je daar niet vanaf praten :see_no_evil:

Ik heb zelf geen ervaring met overzettreden, mijn vader heeft wel ooit zoiets zelf gemaakt met laminaat en profiel. Als je een rechte trap hebt, lijkt mij het prima te doen. Als er een ronding in zit, wordt het wel moeilijker door dat je dan afwijkende hoeken moet zagen. Daar heb je blijkbaar een trapspin voor. Maar geen ervaring mee!

2 likes

@ciselering precies zo hebben wij het ook aangepakt. Ik heb per avond 1 of 2 tredes kaal gemaakt. Zo zit je niet uren achtereen in dat kutwerk en blijft het behapbaar

4 likes

Ik heb echt veel moeite gestoken in het schuren en lakken (met grondverf + traplak van Sigma!!) en alsnog slijt het echt snel.

5 likes

Wij zijn momenteel ook bezig met de trap en hebben de lijm er super makkelijk af kunnen krabben met Alabastine vloerlijmafbijt! Werkt echt fantastisch. Daarna even met de schuurmachine erop en verven en klaar :grin:

2 likes

Ha geen zorgen! Ik denk dat mensen vooral zagen dat ik er geen 3500 euro voor had en daarom maar heel erg budgetgericht gingen meedenken. Wat megalief is maar ook weer niet aan de orde :slight_smile:

@Minnepin jaa ik heb sowieso ook een hoop zooi aan de zijkanten van de trap, dat moet ik sowieso verven. Ik ga eerst eens kijken hoe dat gaat en dan ga ik eens verder kijken. Misschien gaat dat wel heel makkelijk, of heel ruk. Dan weet ik genoeg :joy:

@tessel aii daar was ik al een beetje bang voor. Wat zonde van je werk! Maar goed om te weten thanks!

@Enlightenment Ja zoiets was ik dan ook van plan idd. Ik ga eerst even de zijkanten proberen want die moet ik sowieso verven en zitten ook nog onder de lijmresten. Kijken hoe mijn geduld daarna is :joy:

Ik ben net klaar met het verven van onze traptreden. Ik hoefde alleen op elke trede een plakstrip te verwijderen met een heatgun en daar alleen al ben ik een dag aan kwijt geweest. Toen de gaten gevuld en nog een dag kwijt geweest aan het opschuren. Het verven heeft met name lang geduurd omdat ik een kat heb die ik elke keer ivm de droogtijd minimaal 5 uur opgesloten moest zitten, waardoor ik maar 1 laag per dag wilde doen😅 al met al een week bezig geweest maar mega blij met het resultaat.

Afweging bij ons om de trap te verven en niet overzetplaten te doen, was omdat het mij lastig leek om die te matchen aan onze vloer. Daarbij schat ik dat onze vloer nog een jaar of 5 meegaat en daarna misschien weer anders is en niet meer zou matchen. Nog los van de hoge kosten.

Ik was nu nog geen €200 kwijt en vond het met een luisterboek in eerlijk gezegd geen vervelende klus. Maar goed, mijn startpunt is wel een stuk makkelijker dan deze trap.

27 likes

Onze trap zag er vergelijkbaar uit, inderdaad meerdere dagen tot een week mee bezig geweest. Eerst 2x vloerlijmafbeit (gebruik een goed masker het stinkt!) toen met een heatgun en krabber, vervolgens meerdere keren schuren. Vervolgens met verven eigenwijs geweest, huismerkverf zonder basis dus na een jaar kon ik weer opnieuw verven. Zou voor het verven wel alle gaten dichten dat had ik ook niet gedaan maar is zeker wel mooier!

4 likes

Ah de trap. Wat een helse klus was dit in mijn oude woning. Maar zoals de anderen al aangeven, zo’n heatgun en een krabber. Dan is het t overzien. Ik heb ook telkens 2 treden per dag gedaan en dit uitgesmeerd over meerdere weken, inclusief het schilderen dan. Dan blijft het een redelijk te overziene klus. Heb hem zelf toen geschilderd, omdat ik de overzettreden te duur vond. Maar die zijn inderdaad wel heel erg mooi! Ik zou uit deze twee opties denk ik gewoon kiezen wat je het mooist vindt. Want beide is haalbaar. Ook die overzettreden kun je prima zelf doen en helemaal als je zegt dat je handige vader je wel wil helpen. Verder ziet de sneakpeak er al super leuk uit! Succes nog eventjes!

1 like

Bedankt voor het delen @Flappieflamingo @Brigitte @pinkie :smiley:
Ik zal de zijkanten sowieso moeten verven en daar zit ook meters lijm op, dus ik ga eerst dat eens proberen. Kijken hoeveel moed ik daarna nog heb, anders worden het overzettreden :slight_smile:

5 likes