Interieurtopic #5

Hier is dat echt een drama geweest maar lag waarschijnlijk aan de professional. Het grootste probleem hier is dat de muren niet glad waren en met bepaald licht mega oneffenheden te zien zijn. Heb een muur er af gehaald en laten stucen, de rest valt beter mee te leven (maar is zeker niet oke).

Oh en in de gang ben ik er met iets tegen de muur gekomen en daar zit ook gewoon een gat dus wat dat betreft is t ook niet heel anders denk.

Wij hebben het net zelf op zolder gedaan ivm oude, slechte muren. Wij zijn er heel blij mee! Het lijkt veel meer op gestuukte wand dan we dachten. Maar komt ook doordat er geen strijklicht in die zolderkamer is, dus we zien de overgang tussen de behangstroken nauwelijks en geen oneffenheden. Beneden gaan we het ook op een muur toepassen, als het écht niet mooi genoeg wordt kunnen we het alsnog laten stucken is ons plan.

Hmm dank allemaal! Ik wil het als ik het laat doen wel echt door een prof laten doen want naden in strijklicht zijn idd niet wat ik zoek. Misschien maar eens voorbeelden gaan bekijken :stuck_out_tongue: vind t bij monumentaal huis wel een plicht om het karakter erin te houden naar met verduurzaming/toekomstbestendig en kind proof maken best ingewikkeld

1 like

Ja ik zie eigenlijk niet waarom je voor renovlies zou kiezen? Enige wat ik kan bedenken is als het nieuwbouw is of dat het een budgetkwestie is. Anders zou ik echt altijd voor een goede stukadoor gaan (en dus niet zelf doen want mooi stucwerk is ook een kunst).

5 likes

Vanwege dus de snelle butsen, heb ook het idee dat renovlies met poreuze muren beter werkt en dat is het overgrote deel van de muren hier helaas.

Sorry maar stucwerk butst echt niet zo snel tenzij je er echt tegenaan gaat beuken met scherpe hoeken (en dat helpt ook niet bij renovlies).

Het zal vast praktische voordelen hebben, maar ik denk zelfs dat een buts nog minder de muur esthetisch aantast dan de look van renovlies eerlijk gezegd.

Zelf weten uiteraard, maar als je wilt gaan voor wat het mooist is zal stuc wel altijd winnen.

9 likes

Ik denk dat je naden altijd ziet in strijklicht, ook als het door een prof is gedaan. Het is gewoon een soort behang. Ik heb het zelf gedaan bij m’n moeder, want huurwoning en lelijke muren. Het is heel mooi geworden, maar het is geen stucwerk en je ziet op sommige plekken een naad, ookal is het heel strak.

In ons eigen huis (jaren 60) doen we ook gewoon stucwerk. Ik zou voor een slaapkamer oid best renovlies overwegen. Want goedkoper en blijft lang mooi. Maar goed stucwerk is echt mooier dan renovlies.

Wij hebben renovlies is in ons nieuwbouwhuis en er zijn een aantal hoeken behang eraf bijvoorbeeld bij de trap. Niet bij te werken (ja, of je moet opnieuw behangen) dus je blijft daar altijd mee zitten. Stuc kun je makkelijker bijwerken.

2 likes

Zodra je je muur geverfd hebben met goede primer en verf dan butst het veel minder snel. Ik merkte dat vers gestucte muren nog wel wat kwetsbaar zijn maar nu de sikkens alpha primer + alpha erop zit is het veel steviger.

Plus, een beetje muurfiller en je hebt een gat ook zo weer opgevuld

2 likes

Dit spul gebruik ik altijd icm plamuurmes. Evt een beetje schuren, verf eroverheen en dan zie je er echt niets meer van.

https://www.hornbach.nl/p/knauf-renoband-reparatiemiddel-1-liter/4161594/?wt_mc=nl.paid.sea.google.alwayson_lia.bau.product.14491879814.166764485654.&gad_source=1&gad_campaignid=14491879814&gbraid=0AAAAADkpB3WbutV3sgiDfzJr2JitPNzRU&gclid=Cj0KCQjwjvfSBhDpARIsAEiOpSvMjA_aBAAGp9vOWyznLoLgBybzNn4Iowqpu5UjO6-5Vr-4ReXbgpkaAiNaEALw_wcB

2 likes

Zo ziet het bij mij eruit

4 likes

Heeft iemand ervaring met wollen trapbekleding?

Ik heb een heeeele mooie gezien alleen ik twijfel zo of dit niet snel lelijk/pillig wordt.

——-
Nog een vraag:

Hoe zouden jullie een accentbehang toevoegen? Het accentbehang waar het om gaat is degene waar het kleine stofstaaltje op ligt.

Na de vraag hier destijds in het topic hebben we ervoor gekozen om de bank met de rug naar muur 2 te doen en er komt een klein lounge gedeelte op muur 3, dit zal ongeveer tot het begin van de tv rechts zijn.
De tv komt op de muur bij het gordijn.

Muur 1,2 en 3 of alleen 1 en 2?

En wat voor kleur dan achter de tv? Die in het rode behang doen die ook in de rest van het huis is of juist beige houden zoals een paar andere wanden?

1 like

Sowieso 2 en 3 om er een apart hoekje van te maken en denk beige om tegen aan te kijken met de tv

2 likes

Dit dacht ik eerst ook maar ik denk dat het niet mooi wordt om behang te eindigen op een hoek ipv erin waardoor we alweer vast zitten aan muur 1 erbij.

1 like

Zou 1 , 2 en 3 doen. En kijken of je meteen die plaat boven de deur mee kunt pakken zodat die weg is.

2 likes

Die gaat helemaal weg, er komt een nieuw kozijn in die zo hoog mogelijk gaat want de hal is heel erg donker dus we willen een deur met zoveel mogelijk glas erin zodat we wat meer daglicht hebben.

De hoek van de bank is ook heel donker. Het valt op de foto’s totaal niet op maar het is echt een hoekje waar geen licht komt. Dus we zijn nu ook bang dat het te snel donker wordt.

1 like

Heb je inmiddels al geverfd? Ik twijfel ook om de kleur te bestellen sinds je hem hier hebt gepost!

Je kunt ook nog een punt voor een wandlamp infrezen voor je gaat behangen. En gewoon doen, als het toch tegenvalt kun je het behang van muur 3 heel makkelijk verwijderen.

2 likes

Dat is inderdaad een hele goeie! Dankjewel!

Helaas hebben we voor deze muur 2 rollen nodig en dit behang is behoorlijk duur dus die gok durven we niet zomaar te maken. Normaal gesproken zou dat ook mijn manier van denken zijn alleen nu vind ik het iets lastiger.

Ik heb nooit spijt gehad van de keuze om volledige kamers te behangen ipv maar één muur. Voelt voor mij meer af en zeer gezellig, in de wc heb ik enkel de bovenkant van de muren gedaan met daaronder verf.
In de kamer van mijn dochter een histerich okergeel bloemenhang met bordeauxrood plafond en plinten.

4 likes