Ronde tafel? Wel redelijk op dezelfde plek maar dat maakt het veel ruimtelijker!
Zoiets bedoelde ik ook, maar in deze opstelling hoeft de tv niet meer in de hoek maar kan die aan de wand.
Hoe kom je dan in de keuken? Lijkt me echt helemaal niet chill lopen deze opstelling.
Edit:
Ik zou voor een andere bank gaan, eventueel modulair ofzo.
Haha. Het is met een losse pols getekend… geen flauw idee hoe groot haar bank is en of dit gaat passen. Zou idd wel een andere bank gaan.
Zou de tv aan de andere kant van de deur kunnen? In dat geval zou ik kijken naar een lange bank met aan de linkerkant een korte chaise longue, en misschien ook wel een ronde tafel om het wat ruimtelijker te maken.
Heeft iemand hier een openhaard in huis? Ik heb een huis gekocht waar zo’n ding in zit en ik weet niet zo goed of we 'm houden of niet. Hoeveel kost het om 'm elk jaar te laten reinigen en komt er verder veel onderhoud bij kijken?
Kachel wordt 1x per jaar gereinigd vanwege de verzekering. Kost volgens mij rond de 70 euro.
Wat hier wel was, kauwen gooiden steeds allemaal takjes vanaf de schoorsteen op het dak naar beneden dus dat is nu met gaas omwikkeld zodat dat niet meer gaat. En als je gaat stoken, heel droog hout en alleen bij de juiste wind zodat er zo min mogelijk overlast ontstaat.
Van mij had het ding eruit gemogen. Het wordt heel snel veel te warm in de woonkamer en uitstoot. Maar af en toe is het wel gezellig.
Gefeliciteerd!
Toen wij ons huis kochten, hebben we de inbouw haard laten checken door gerenommeerd kachel bedrijf. Bleek dat deze + het rookkanaal wel echt af was na jaren intensief gebruik en toentertijd ook niet volgens huidige normen was aangelegd. Zou dat dus wel even aanraden om het goed te laten checken!
Daardoor hebben we besloten om schouw te laten slopen en een moderne kachel te plaatsen. Dit jaar zullen we hem voor het eerst laten onderhouden/vegen.
Dankje! Het is echt ons droomhuis dus ik ben heel blij, en kan het komende jaar vaste klant worden in dit topic
Goed idee om het te laten checken door een kachelbedrijf, het is een huis uit de jaren 70 dus dat kan geen kwaad. Wat voor houtkachel heb jij?
Wij hebben ook een huis gekocht uit de jaren 70. Bij ons was de kachelpijp van asbest. Die kon blijven zitten, er is een nieuwe buis doorheen/op gemaakt. Was daat zelf niet bij maar kan het even navragen. We hebben wel een nieuwe haard geplaatst, voor de veiligheid, een mooie van Dik Geurts. Vegen was ongeveer 100 euro gaven zij aan (maar doen ze niet zelf)
Dank voor alle reacties!
@FredPaillet stang aan het plafond, wow dat heb ik nog niet zo eerder gehoord. Zou moeten uitzoeken of dat kan met ruimte, kabels, en sterkte van het plafond.
@quarterlife ja een ronde tafel heb ik ook al vaker overwogen.
@Broodrooster de bank omdraaien zoals in je plaatje past helaas niet, dan kan de deur niet meer open. Met een kleinere hoekbank, of een gewone bank wellicht wel. De bank die ik nu heb bestaat uit 2 delen, dus ik zou het eens uit kunnen proberen! Wat betreft naar de keuken kijken; gelukkig heb ik daar in de stand zoals de bank nu staat geen last van. Als ik rechts op de bank zit, zie ik alleen een klein stukje van de wasmachine.
@jojo het stuk links van de deur is kleiner dan rechts, waar de tv nu staat. En aan de rechterkant past het dus al niet echt, omdat de tv te groot is.
Ik ga nog even wat schuiven als ik weer vrij ben, ik kom erop terug
Ben je zo gehecht aan de grote tv dan? Anders zou ik die vervangen voor een kleinere en de rest laten.
Wij hebben een Hase houtkachel.
De schouw was een meter breed, dus dit oogt ook een stuk minder lomp in de kamer.
Nee, ik heb deze tv gekregen. Ik zou zelf prima met een kleinere tv overweg kunnen, maar ik vind het zonde om deze zomaar weg te doen. Hij is ook nog maar een jaar oud namelijk.
Weet je toevallig nog wat het ongeveer kostte om de schouw te laten verwijderen?
Wat ik nog wel in ogenschouw (hehe) zou nemen is dat houtkachels niet bepaald toekomstbestendig zijn, en heel slecht voor de luchtkwaliteit (plus overlast in dichtbevolkte gemeenten). Dus ik zou ook overwegen om helemaal geen houtkachel te nemen, en dan nog eerder voor zo’n sier ding gaan als het gaat om de esthetiek.
Ja t is ook al in veel gemeentes verboden toch?
Ja helemaal mee eens. Maar als onderhoud niet te veel geld kost kan die haard er uit slopen nog wel even wachten