Interieurtopic #5

Ja ik zou vooral kiezen wat je echt mooi vind én wat enigszins fijn is qua onderhoud. Ik heb wel smalle tegels aan 1 kant in m’n douche, en vind het prima schoonhouden maar het zijn natuurlijk wel veel meer voegen dus ben wel blij dat het niet de gehele douche is (en heb altijd trouw mijn wisser in de aanslag na het douchen).

Uiteindelijk zullen smaken altijd verschillen, en ga je voor een basic grijs witte badkamer dan kunnen jouw verkopers weer terracotta mensen zijn etc etc. Zolang hij netjes is en niet heel onpraktisch ofzo is ingericht zou ik me daar dus echt geen zorgen om maken. Je kent de mensen die ooit in de toekomst jouw woning gaan kopen toch niet.

Zelf zou ik overigens wel adviseren om dan niet voor donkere voegen te gaan.

3 likes

Tegels in huis, locatie Zetten.

https://maps.app.goo.gl/5WZjNKkX4ycKxL3r7?g_st=ic

Recensies zeggen voldoende. Leuk bedrijf en top service.

3 likes

Ik heb wat verfvragen!

Heeft iemand ervaring met een testkit voor loodverf? Ik zie dingen op Amazon voorbij komen, maar verder maar weinig voor particulieren.
Ik ga verhuizen naar een huis uit de jaren 50 en heb genoeg huisrenovaties op Youtube gezien om te weten dat er nog loodverf op de deuren kan zitten. Het is blijkbaar sinds 1934 verboden in Nederland, maar ik lees online toch dat mensen het nog wel vinden in jongere huizen. Dus ik wil het denk ik voor de zekerheid gewoon even testen. Ook al is de kans heel klein.

& Op de trap heeft tapijt gezeten en die zit nu dus vol met lijm, maar wil ik graag overschilderen (en er dus geen zeil ofzo op laten leggen). Ik ben er helemaal van bewust dat het een rotklus gaat worden, maar wil daar best desnoods maanden voor uittrekken :wink: Heeft iemand nog tips om dat alles zo makkelijk mogelijk los te krijgen?

4 likes

Sterkte met je trap :sob: Alabastin lijmoplosser er dik opsmeren, afdekken met folie en na een half uurtje kun je veel er zo af schrapen. Evt een verfbrander erbij en zo’n driehoekig krabbertje maakt het iets makkelijker. En alle ramen en deuren open en een mondmasker want de geur is echt niet te harden.

2 likes

Wat @Spaarlamp zegt! En idd een vreselijke klus maar het was het toch wel waard in the end.

2 likes

Deze topinvestering:

1 like

Ik heb het met een heteluchtpistool, zo’n driehoek verfkrabbertje en soms een plamuurmes. Het was echt een flinke klus, maar ben blij met het resultaat. Heb wel de dure verf (+ primer) van sigma gebruikt, omdat ik niet wilde riskeren dat het zou gaan bladderen. Nu 1,5 jaar later zit het er nog precies zo op als op dag 1.

Enige wat ik anders zou doen is 1 laag primer en daarna met houtvuller nog eens goed alles opvullen en 1 keer licht schuren. Had nu ook wel houtvuller gebruikt, maar omdat er zoooveel butsjes zaten, was het geen doen meer. Na de eerste laag primer zag je beter waar oneffenheden zitten.

Edit: en gebruik een fijne, sterke schuurmachine, dat scheelt echt ENORM!

3 likes

Wat voor lijm is het? Als je geluk hebt, krijg je het er zo af met Alabastine vloerlijmafbijt. Daarna goed ontvetten, alle gaatjes en kieren vullen met vulling en kit (anders gaat het enorm kraken), schuren en verven met goede trapverf in meerdere lagen met tussendoor opschuren. Ik vind het na ruim 2 jaar alweer dusdanig lelijk geworden dat ik binnenkort opnieuw ga verven voor er een loper opkomt maar geen grote schade of slijtage gelukkig.

Als je minder gelukt hebt met de lijm (soort dikke grijze betonlaag die er niet af gaat met dat spul van Alabastine) kan ik goede gehoorbescherming en een beitel aanraden :sweat_smile:

4 likes

Bedankt allemaal! Ik heb geen flauw idee wat voor lijm er op ligt @Feather, dat ga ik volgende week beter kunnen bekijken. Ik denk dat het restanten zijn van een tapijt wat er op heeft gelegen…

Ondertussen ben ik ook vreselijk in dubio over de bank. Het model wat ik op het oog had heeft slechte reviews, dus durf ik niet aan. Maar eigenlijk vind ik alle banken die ik heb gezien in de woonboulevard niet mooi (of ze zijn allemaal grijs, ik wil graag een groene, terracotta of roze bank haha). Misschien kunnen jullie meedenken… Ik wilde in de eerste instantie een hoekbank, maar ik heb nu een hocker en zit (vanwege de tv) eigenlijk het liefste in het midden van de bank. Dus misschien beter een ‘gewone’ bank?

Deze had ik op het oog, maar schijnt dus snel door te zakken.

Deze heb ik gezien in de winkel en zat lekker, maar ik ga wel in het midden zitten. Dus ik ben bang dat 'ie dan snel gaat doorzakken bij de naad.

Nog een andere hoekbank die betere (maar minder) reviews heeft maar eigenlijk exact hetzelfde lijkt als de eerste bank?

Deze heeft geen naden en is lekker diep, dat lijkt me fijn. Kan eventueel ook in het donkergroen (past wellicht beter bij mijn hocker, al kan die net een andere tint zijn).

En als laatste misschien deze… want dan kan ik ook goed in het midden zitten, haha! En ziet er leuk uit.

Pfft sorry voor alle vragen, maar ik vind het zo vreselijk overweldigend allemaal en ik slaap er gewoon echt niet van de afgelopen twee weken. Ik kijk overal zo vreselijk tegenop. En alle banken die ik in de winkel heb gezien vond ik niet mooi, behalve die Kwantumbank die ik vooral qua kleur mooi vind. Ik wil gewoon echt geen grijze bank :joy: Ik bedacht me ook dat ik nog nooit in mijn leven een bank heb gekocht, heb altijd afdankertjes gehad :joy: Misschien is daarom de druk zo hoog haha!

Bij de Woonsquare kun je uit best wat banken kiezen en daar ook de stof zelf van kiezen, dus ook leukere kleuren. En als je niet de duurste banken daar uitkiest, passen ze bij de prijs van de banken die je laat zien. Misschien is dat wat?

Ah dat ken ik niet! Ik zie best wat leuke dingen op de website, maar het lijkt er op dat je het in een winkel moet bestellen? Ze zitten hier niet dus dan moet het bereikbaar zijn met OV. Ga ik eens even naar kijken, dankjewel :slight_smile:

Gezien de trap experts hier haak ik graag even in. Afgelopen weekend ben ik naar de bouwmarkt geweest om advies in te winnen, maar ik kreeg niet de indruk dat ze echt wisten waar ze het over hadden haha.

Wij hebben een houten trap met flinke slijtageplekken. Deze wil ik wit gaan verven met de sigma primer en vervolgens lak.

Heb al het eea uitgezocht maar nog wat losse vragen:

• de lak heeft anti-slip, maar ik wil het liefst de leuning ook wit verven. Iemand ervaring of dit A) mooi blijft en B) niet vervelend/schurend aanvoelt?
  • hoeveel lak/verf is aan te raden gezien er nu nog geen lak op zit? Is 1L voldoende?
  • ik heb houtvuller gehaald van alblastine, maar loop je dit niet eraf? Blijft dit goed zitten?
  • de kit rand langs de muur is erg lelijk geworden. Wat voor kit kan ik het beste gebruiken om dit weer mooi te maken?

Alle andere tips zijn ook meer dan welkom :slight_smile:

1 like

Er zijn best veel winkels waar je voor je bank uit veel verschillende stoffen en kleuren kan kiezen. Bij een zaak als Zitmaxx bijvoorbeeld kan je je bank bijna volledig zelf samenstellen met keuze uit heel veel modellen, kleuren en soorten stoffen. Die is alleen wel slecht te bereiken met ov. Maar zaken als Pronto, Haco of Bouman & Porter hebben ook best wat keuzemogelijkheden en zo zijn er wel meer.
Wat wel een nadeel is als je het laat samenstellen, is dat je dan vaak met langere levertijden zit.

4 likes

Jaa Zitmaxx kreeg ik ook al aangeraden maar is voor mij te ver weg. Pronto & Haco heb ik gekeken vond ik niet zoveel. Daarbij denk ik dat de hoeveelheid keuze me misschien ook weer teveel duizelt haha!
Ik was er eigenlijk uit dat ik die groene hoekbank van de Wehkamp wilde, maar die heeft zo’n beetje als enige levertijd van 8 weken :joy: :joy: En ik heb net gehoord dat ik 2 weken eerder ga verhuizen dan verwacht dus dat is dan toch wel een beetje jammer. Ik snap dat het gebruikelijk is maar bijna alle anderen waren op voorraad haha zo zuur!

Edit: ik heb die groene bank besteld die 8 weken duurt. Helemaal klaar mee haha die wordt het gewoon! Ik wil die!

8 likes

Oh dat weet ik niet! Ik was recent in de winkel en daar kan het in ieder geval wel (en aardige verkopers die met je meedenken en veel kleur/stofstalen) maar of het wel/niet online kan durf ik niet te zeggen.

Ik zou met 1 liter beginnen en dan kan je altijd bijkopen. Volgens mij had ik 750mL en er is meer dan 1 emmer door gegaan maar ik moest twee trappen en ook stootborden.

Houtvuller is bij ons goed blijven zitten. Zie ook niet hoe je dat eraf loopt want het gaat in het gat zitten en dan schuur je het op zodat het even glad/plat is als de tredes.

En mijn hele huis zit aan elkaar gekit met deze:

Koop er ook een kitspuit bij, maakt het veel makkelijker.

1 like

Houtvuller doe je als eerste, dat schuur je op en daarna doe je een grondverf en 2 keer gewone verf dus als je dat er af loopt dan is alle verf er inmiddels ook al af.

5 likes

Van welk merk had je die anti slip verf? Ik worstel een beetje met hetzelfde dilemma

2 likes

Ik ben bezig met het uitzoeken/inrichtenvan de kinderkamer. Wil alle muren een kleurtje geven en ook graag iets van behang. Kan op Pinterest alleen weinig inspiratie vinden van kleurrijke kinderkamers, alleen heel zachte kleuren, maar wil graag wat feller en ook meerdere kleuren. Hebben jullie misschien tips? Of insta accounts bv. Volg nu doortjekruisheer, baukjesnieder en lieks_home

2 likes

Als je van kleurrijk houdt is @lterveld een aanrader.

6 likes