Interieurtopic #5

Heeft iemand een tip voor een mooie lamp voor op of naast een eettafel wanneer je geen hanglamp wil ophangen? Ik vind dat te veel gedoe maar vraag me af of er alternatieven zijn die ook mooi zijn, ik denk bijvoorbeeld aan een booglamp (het liefst verstelbaar en dimbaar - tips hiervoor zijn ook welkom). Maar er zijn vast meer mensen die geen plafondlampen hebben?

2 likes

Staat je eettafel bij een wand, zodat een (uittrekbare) wandlamp evt een optie is? En wat voor stijl vind je mooi?

Hmm nee dat is niet echt een optie, het is een ronde eettafel die midden in de ruimte staat. Ik houd een beetje van art deco met goud of messing details! Maar sta opzich wel open voor meer stijlen

1 like

Mag ik vragen waarom je geen hanglamp wil? Denk namelijk wel dat er weinig opties zijn bij een ronde eettafel niet bij een muur in de buurt
 stalamp ernaast is dan gek denk ik en een lamp op tafel hou ik zelf niet zo van op eettafels. Boog is dan wellicht je enige optie idd

5 likes

Hangt ook van de rest van het licht af toch? Als er wel verder voldoende verlichting is in de ruimte kun je iets doen met een leuk oplaadbaar lampje op tafel bijv

1 like

Ik ben zelf niet technisch genoeg en ook eigenlijk niemand in mijn omgeving waarvan ik weet dat die wel technisch genoeg is. Misschien maak ik het nu ook ingewikkelder dan het is want heb er verder geen ervaring mee, maar ik wil eigenlijk gewoon kiezen voor de weg van de minste weerstand :stuck_out_tongue: en vroeg me af of anderen hier misschien een creatieve oplossing hebben, maar ik snap zeker dat zonder hanglamp de mogelijkheden beperkt zijn.

@Bambam momenteel heb ik verder niet heel veel licht op de betreffende plek. Ik kan wel zorgen voor meer licht van de ‘zijkant’ door op andere plekken lampen toe te voegen (ben ik ook over na aan het denken!) maar vraag me af of je dan niet altijd iets van ‘bovenlicht’ mist als je aan tafel zit?

1 like

Een hanglamp ophangen is écht niet lastig. En dit bedoel ik opbeurend. Ik weet niet eens wat links en rechts is en ik kan dit ook. Alleen opletten dat de stroom er afgaat en dat je een trapje of zo hebt en er goed bij kan.

Met deze tutorial kan het bijna niet misgaan

En oh ja, misschien hangt er al een kroonsteentje, dan hoef je dat strippen en zo ook niet te doen.

12 likes

Ik zou zelf een hanglamp leren ophangen. Het is even goed priegelen soms, maar als je het een keer goed voor elkaar hebt gekregen snap je hoe het werkt. Anders (maar ik heb intens dure smaak dus dit is dromen) zou ik een hanging lamp nr. 5 van Muller van Severen willen.

3 likes

Hangt er wel bedrading voor de lamp om een hanglamp te bevestigen?

2 likes

Wat een goede tip! Ik ga over een half jaar verhuizen en het huis heeft heel saaie deuren die we niet willen vervangen, dit is wel een heel leuke laagdrempelige manier om ze op te leuken.

2 likes

Ontzettend mooi! Hoe heb jij het zo recht geplakt gekregen?

3 likes

Zou je een linkje willen delen welke je hebt gekozen? Ik zie er zoveel

Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat frontjes voor Ikea keukens maakt, zoals Koak, studio Fedde of Reform?

2 likes

En bedankt he. Heb het opgezocht en staat nu ook op mijn lijstje.

5 likes

Ik heb ervaring met weer een ander bedrijf haha. Ik heb frontjes laten maken bij K14. Ik ben er echt heel blij mee, want bij ikea kon ik gewoon net niet vinden wat ik zocht.
En nu heb ik front type dat ik heel mooi vond + gewenste kleur + frontjes op maat laten doorlopen naar het plafond :grin:

2 likes

Ik heb fronten van houtcuisine (nog zo’n soort bedrijf), daar ben ik na 7 jaar nog steeds tevreden over.

Inmiddels hoort dit denk ik al bijna meer in het ‘klussen in huis’-topic maargoed

Ik heb eerst bedacht welk patroon ik wilde. Je kunt heel veel kiezen en heb geprobeerd het bij de rest van mijn huis te laten passen. Hier zie je wat inspiratie.

Vervolgens heb ik naar een andere deur in huis gekeken naar de afmetingen en met tape afgezet op de deur om te kijken of ik het er mooi uit vond zien. Bij mij was de deur 200cm lang en 90 breed. Ik kwam uit op 10 cm aan de zijkanten aan afstand en 12 aan de bovenkant en tussen de twee delen.

Vervolgens deze sierlijsten bij de Gamma gehaald, en aangezien ze 260cm waren had ik er 3 nodig.

Deze hebben wit folie maar aangezien ik de deur nog moet gaan verven denk ik achteraf dat ik beter deze had kunnen doen want ik weet niet helemaal zeker hoe dit folie de verf gaat pakken

Vervolgens uitmeten en afknippen met een plintenschaar (grenen kun je daar niet mee knippen, mdf wel) of zagen met een (decoupeer)zaag. Je moet een hoek van 45 graden knippen en dan passen ze perfect.

Ik had met het uitmeten en aftapen de hoekjes gemerkt met potlood op de deur, dus toen heb ik 1 voor 1 het tape eraf gehaald en de lijst erop geplakt met alles-lijm waarbij ik er dan voor zorgde dat de lijst die hoekjes aanraakte, en dan de waterpas erlangs voor de precisie. Met die lijm kun je nog een paar minuten een beetje schuiven dus dat was handig. Maar het klopt eigenlijk al wel omdat je die afmetingen vanaf de rand ook hebt gemeten.

Hoop dat dit je helpt. Succes!

14 likes

En @Merel dank voor de tips! Zijn jullie tevreden over de Ikea elementen? En wie heeft de keuken geplaatst? Ikea, het maatwerkbedrijf of zelf gedaan?

Ik heb in traditionele keukenzaken nog niets moois gezien, en vind de fronten van Studio Fedde echt te gek. Reform vind ik ook mooi maar volgens mij is dat echt kneiterduur

Heeft er iemand ervaring met een elementenbank? We willen graag een bank waar we aan twee zijden kunnen zitten, maar lees bijvoorbeeld over 4x6 slechte reviews van zitkuilen

2 likes

Zitmaxx đŸ«¶đŸŒ

1 like