Wij gaan voor gedeeltelijk betegelen en gedeeltelijk stucwerk. We vinden alles betegelen veel te druk. In onze omgeving (bij familie en vrienden) hebben we alleen maar badkamers gezien die volledig betegeld zijn. Het maakt de badkamer vaak kleiner is onze mening. Het stucwerk kan je na een tijd ook een leuk kleurtje (of een neutrale kleur) geven, dat geeft je badkamer ook een heel andere uitstraling
Het ligt er heel erg aan hoe je het aanpakt, maar ik vind het vaak goedkoop ogen (‘niet genoeg geld voor tegels tot het plafond, dus we hebben het uiterst minimale betegeld’), maar misschien is dat ook omdat onze woningbouwbadkamer dat zo had.
Als je grote tegels met een weinig contrasterende voeg kiest verkleint dat de ruimte niet (vind ik). Bij tegels tot een bepaalde hoogte krijg je altijd zo’n viezig randje waar stof op blijft liggen, of je moet na het tegelen stuccen zodat de tegels erin vallen, maar dat kost weer een godsvermogen.
Je hebt ook waterdicht stucwerk zodat je helemaal geen tegels nodig hebt, dat kan ook heel mooi zijn, maar werd ons door de aannemer sterk afgeraden omdat je het jaarlijks intensief moet behandelen en het anders gaat lekken.
Wij hebben twee wanden helemaal getegeld (wand met de deur, douchehoek en wc) en twee wanden volledig met stucwerk. Een wand met stucwerk is maar een halve, omdat we op die wand een enorm raam hebben. De andere wand met stucwerk is de wand achter de wastafel. Ik vind het fris staan, wilde inderdaad niet de hele badkamer tegelen, omdat ik dat ook veel te vol/druk vind. Ik kan wel foto’s sturen in PB als je dat wilt.
@Aguamenti bedankt voor jullie reacties! Ik dacht ook dat helemaal betegelen misschien te druk zou worden, maar ik kan t me ook niet helemaal voorstellen als het half betegeld is. We moeten sowieso nog een beslissing maken wat we voor tegels willen (en of we vloer en wand/douchetegel hetzelfde willen. @Merel vooral dat onderhoud heb ik weinig trek in eerlijk gezegd. Wil het nu netjes laten maken en dat we even door kunnen.
Om nog even een voorbeeld te geven van hoe onze badkamer eruit zou zien met gedeeltelijk betegelen en gedeeltelijk stucwerk (de kleuren zijn wel iets lichter dan op de 3D). Onze douche gaat dezelfde tegel krijgen als onze vloer.
Toevallig is onze nieuwe badkamer net klaar dus ik kan je wel wat foto’s laten zien!
Wij hebben in de badkamer een muur laten stucen en de rest van de badkamer helemaal betegeld in dezelfde tegel (vierkant op de grond en rechthoekig op de muur)
Ik ontdek nu dat ik niet echt duidelijke foto’s heb maar hier wat impressies
weg
In het toilet beneden hebben we de halve muur laten stucen na het tegelen, zodat het stucwerk even hoog kwam als de tegels en je niet zo’n randje had waar stof op komt te liggen
weg
Alles is echt nog stoffig van de verbouwing dus let daar niet op haha
Ik verwijder de foto’s later wel weer ivm herkenbaarheid! Hopelijk heb je er iets aan
Heel mooi! Mooie spiegel ook. waar heb je deze gevonden?
@Tobvit @Yucca mooi! Jullie hebben wel een grotere badkamer dan wij haha! Een muur onbetegeld laten kan sowieso niet bij ons. Mijn idee was dan betegelen tot twee derde ongeveer en de rest stuc. Maar ik twijfel dus heel erg wat we willen. We zijn nu in elk geval onderweg om inspiratie op te doen.
Op natte delen (zoals bij de douche) zou ik altijd tegelen tot aan het plafond. Daar moet je echt niet op bezuinigen, hoor! (of is dat niet wat je bedoelt?) Ik heb een badkamer en werd in de nieuwbouw opgeleverd met tegels tot 180 op de natte delen (douche en achterwand toilet) en de rest niet betegeld. Ik heb extra betaald om de tegels tot aan plafond te tegelen. De rest van de wanden heb ik een jaar later toch ook betegeld. De muren bleven helemaal niet mooi. Ze waren trouwens niet gestuct maar gespoten. Ik ben nu heel blij met de muren. Zoveel makkelijker schoonmaken. En geen vochtvlekken meer.
Bij ons nieuwbouw huis willen ze niet maar een deel tegelen omdat het dan niet waterdicht is en niet onder de woningborg garantie valt (volgens de leverancier). Terwijl wij helemaal niet de tegels van de projectleverancier willen en dus alles er weer uit gaan slopen
Herkenbaar, mijn moeder is nu bezig met nieuwbouw en heeft hetzelfde. Maar dit is al een tijdje geleden.
Nee het ging mij puur om esthetisch oogpunt. Helemaal betegelen is goedkoper dan goed watervast stucwerk. Maar we neigen sowieso weer naar helemaal betegelen!
Wat vinden jullie van deze vloer? Het is vinyl en voor in de gang en misschien wc en badkamer. Is dit heel leuk of écht wanstalig? M’n vriendinnen vinden het vreselijk maar ik vind het heel leuk maar ik word toch een beetje beinvloed merk ik… Soms heb je al zoveel opties gezien dat je het niet meer goed ziet zeg maar
Vind zulke tegels los heel leuk maar zo samen te druk
Ik vind het idee leuk, maar deze uitwerking echt niet mooi. Zowel de kleuren als patronen niet.
En zoiets als dit dan? Dit is onze wc, maar dan met tegels ipv vinyl. Op deze manier vind ik het nog leuk maar je hele gang ermee doen zou ik persoonlijk zelf ook wel wat heftig vinden…
Omg die stuur ik echt net, echt precies die naar iemand door voor zn mening
Maar die tegeltjes heeft een goede vriendin al en we hebben sowieso al dezelfde smaak en een aantal dingen dus ik wil niet in dit geval hetzelfde dus dat is wel jammer. Ik vind die heel leuk als je ze mooi legt
Wauw, echt mooi! Waar is je meubel van?
Ik heb een vraagje. Ik heb beschadigingen in m’n muur opgevuld met muurvuller. En nu moet ik er morgen dus weer overheen schilderen met roze. Hoe kan ik dit het beste aanpakkend?
Voordat ik net zo’n effect krijg als Tien
Helemaal gladschuren, voorstrijk tegen vlekken gebruiken en daarna schilderen
Die bovenste lijkt nog niet helemaal gevuld maar dat komt misschien door de foto?