de belangrijkste vraag is of je voor vloerverwarming gaat, zo ja sowieso een PVC nemen omdat die beter warmte geleid. Qua prijs en kwaliteit zit je tamelijk vergelijkbaar. onderhoud ook al wordt er ooit wel gezegd dat laminaat minder goed tegen vocht kan.
Akoestisch wordt vaak gezegd dat een PVC interessanter is dan een laminaat maar dat zou geen probleem mogen zijn door je laminaat op een geluidsabsorberende drager te leggen (bv vilt of van die schuimfolies die vaak worden gebruikt, zijn ook een beetje thermisch isolerend). Ik vind zelf persoonlijk dat het verschil voornamelijk uit komt op het gevoel en de houttekening.
Een PVC vloer is puur kunststof, een Laminaat is eigenlijk een combinatie van drager (meestal een MDF of multiplex) met als toplaag de laminaat (laminaat is een opeenstapeling van lagen papier en harsen waardoor je oneindig veel tekeningen kan bekomen in combinatie met een goede stevigheid). Ik vind zelf dat een laminaat dan nog een stuk warmer aanvoelt dan een PVC en doorgaans zijn de tekeningen iets mooier (al is er altijd het reëel risico dat je één tekening constant terug gaat zien per plank).
Het is trouwens ook door die vorming van laminaat dat gezegd wordt dat het slecht tegen vocht kan, al is dat nogal een nutteloos iets aangezien een laminaat geen echt natte poetsbuurt vereist, een vochtige dweil (droog dweilen) is doorgaans genoeg om alles er vanaf te krijgen.
Wel nog iets bijkomends in het algemeen voor iedereen die vloeren zoekt: rubbervloeren vind ik zelf heel fijn van oppervlakte textuur en warmte, is goedkoop te leggen en daar vind je ook veel kleuren en texturen in. Nora is een fijn merk ervan.