Interieurtopic

de belangrijkste vraag is of je voor vloerverwarming gaat, zo ja sowieso een PVC nemen omdat die beter warmte geleid. Qua prijs en kwaliteit zit je tamelijk vergelijkbaar. onderhoud ook al wordt er ooit wel gezegd dat laminaat minder goed tegen vocht kan.

Akoestisch wordt vaak gezegd dat een PVC interessanter is dan een laminaat maar dat zou geen probleem mogen zijn door je laminaat op een geluidsabsorberende drager te leggen (bv vilt of van die schuimfolies die vaak worden gebruikt, zijn ook een beetje thermisch isolerend). Ik vind zelf persoonlijk dat het verschil voornamelijk uit komt op het gevoel en de houttekening.

Een PVC vloer is puur kunststof, een Laminaat is eigenlijk een combinatie van drager (meestal een MDF of multiplex) met als toplaag de laminaat (laminaat is een opeenstapeling van lagen papier en harsen waardoor je oneindig veel tekeningen kan bekomen in combinatie met een goede stevigheid). Ik vind zelf dat een laminaat dan nog een stuk warmer aanvoelt dan een PVC en doorgaans zijn de tekeningen iets mooier (al is er altijd het reëel risico dat je één tekening constant terug gaat zien per plank).

Het is trouwens ook door die vorming van laminaat dat gezegd wordt dat het slecht tegen vocht kan, al is dat nogal een nutteloos iets aangezien een laminaat geen echt natte poetsbuurt vereist, een vochtige dweil (droog dweilen) is doorgaans genoeg om alles er vanaf te krijgen.

Wel nog iets bijkomends in het algemeen voor iedereen die vloeren zoekt: rubbervloeren vind ik zelf heel fijn van oppervlakte textuur en warmte, is goedkoop te leggen en daar vind je ook veel kleuren en texturen in. Nora is een fijn merk ervan.

6 likes

Jeetje wat weet jij hier veel van!

1 like

het is mijn beroep dus beter wel ja :’)

4 likes

Dank voor je uitgebreide uitleg!!
Ik heb inderdaad vloerverwarming, maar dacht dat sommig laminaat dan ook wel kon, dus had dat er niet bij gezet. Maar helder, pvc is dan dus beter :ok_hand:t2:
Ben net bij een aantal bouwmarkten gaan kijken en ze hebben gewoon nergens pvc in de showroom, dus moet deze week maar eens bij een speciaalzaak gaan kijken.
Heb inmiddels wel consensus bereikt over wat voor ‘hout’ en kleur ik wil, dus ben alweer een stapje verder.

Hahaha sorry dat wist ik niet! Maar dan begrijp ik het wel ja!

ik moet wel zeggen dat het allemaal gaat hoor, wij hebben zelf ook al echte parket gelegd in combinatie met vloerverwarming maar dat zijn allemaal dingen die het een stuk duurder maken omdat je echt wel een vakman nodig zou hebben voor zowel het leggen als afwerken als leidingenwerk en calculaties ivm. warmteopbrengsten. PVC ga je idd eerder naar speciaalzaken moeten gaan, geen idee waarom dat zo is

1 like

Laminaat kan op zich ook wel hoor, moet je wel op de ondervloer letten (geen isolerende). Maar PVC laat meer warmte door dus scheelt ook in je energierekening. Ik huur dus heb zelf gewoon goedkoop PVC van Kwantum. Is natuurlijk niet de allerbeste kwaliteit maar ik zal hier geen jaren wonen en voor het geld is het prima.

1 like

Wat lief! Super bedankt, ik heb ‘m vanmiddag opgehaald en hij staat nu in de kamer :blush:

2 likes

Ik heb een laminaat visgraatvloer! Gekocht via Floer. Ik weet niet wat je budget is maar die had ik gekocht voor 30eu per m2. Het leggen is wel even puzzelen en moet je wel paar dagen voor uittrekken mocht je dat zelf willen doen. Maar is een supermooie vloer! En geschikt voor vloerverwarming.

4 likes

Ah superleuk om te horen! Dan ben i helemaal blij dat ik de moeite heb genomen om je post terug te zoeken haha

Ik ben voor ons nieuwe huis opzoek naar salontafels/bijzettafels en dan een set van 2 of 3.
In het rond. Heb wel wat gegoogeld op sites als westwing ed maar kan nog niet echt iets vinden. Iemand van jullie een goede tip?

Bedoel je zoiets?

Zo ja, dan ga ik even zoeken waar ik ze ook alweer gezien heb!

Edit: ik zie dat goossens ze heeft. Jelle heet die. Nu in de aanbieding!

Ja, dat hebben ze :slight_smile: ik ben alleen de bon kwijtgeraakt, wat wel zonde was, want na 8 jaar had ik wel echt een nieuwe matras nodig haha.

Ja zoiets bedoel ik inderdaad! Dankjewel, ga kijken.

1 like

Ik ben op zoek naar wat goedkopere eetkamerstoelen omdat mijn budget op dit moment niet heel toereikend is. Ik dacht dat ik hier laatst een link van een webshop voorbij heb zien komen waar ze hele leuke betaalbare eetkamerstoelen hadden. Weet iemand nog welke webshop dit was?

ik had deze laatst gedeeld, hebben leuke stoelen en leuke prijsjes ook :slight_smile:
https://www.4udesigned.nl/nl/zitmeubilair/armstoelen/armstoel-ariane-donkergrijs-pu

Is volgens mij niet welke ik bedoel maar ik ga zeker even rondneuzen! Dankje! :blush:

1 like

Ik heb zo’n set van 3 gekocht bij loods 5. :slightly_smiling_face:

1 like

Aan je gordijnrails/roede of met van die plakhaakjes (moeten ze wel sterk genoeg zijn uiteraard).

1 like

Heeft iemand ervaring met de IXXI posters die je dus in elkaar moet zetten? Ik kan niet echt iets bevestigen aan de muren, maar ik heb wel zo’n railsysteem waar ik dingen aan kan hangen (een kader met een poster in). Zou dat ook met IXXI werken of moet je dat echt bevestigen in de muur?

1 like