Italië topic

Ik zag dat er nog geen Italië topic was!
Vroeg me af of jullie tips/ervaringen kunnen delen over een autovakantie naar Italië :blush:

2 likes

Wij zijn afgelopen zomer naar Italie geweest. Vond toscane eigenlijk vrij ver (1500+ km) 2 volle dagen in de auto (overnachting gedaan ivm kinderen) vorig jaar rond Gardameer geweest en dag was beter te doen. 6 jaar geleden rond Pisa/Lucca geweest en dat was ook leuk. Qua tips; echt Toscane is meer afstanden rijden als je wat leuks wil doen. Firenze lag bijvoorbeeld op 1,5 uur rijden en Arrezzo 1 uur. Maar vorig jaar was al die plekjes rond Garda 15/30 minuten. Vond ik leuker en fijner qua (avond)eten ook.

Maar als je vragen hebt; ask

4 likes

Lucca vond ik erg leuk!

1 like

De meeste Italië tips zullen gewoon hier gedeeld worden denk ik, ik ben nu in ieder geval aan het wachten tot dit topic wordt dichtgegooid.

1 like

Is het niet zo dat als je een nieuw topic wil openen dat een mod dit moet goedkeuren? Die melding kreeg ik tenminste eens.


OT:
Laatste tripje Italie van mij ging zo:
Frans gedeelte Zwitserland, Lago Maggiore, Milaan, Toscane, Ligurische kust.

In Lago Maggiore konden we vrij goedkoop een bootje huren en een aantal uren rondvaren, dat was echt leuk.

Mocht je de Cinque Terre gaan doen, met de trein is sneller en handiger qua tijd dan met de volgestopte boten.

2 likes

Wij deden

Comomeer, Gardameer, Verona, Venetië, Florence, Lucca, Cinque Terre en San Remo.

Ik zou je aanraden niet in één dag naar Italië te rijden, maar een tussenstop te doen. Je komt minder kapot aan en hebt nog wat speling en dus minder stress.

Let er goed op dat je een plan hebt voor pech onderweg. Wij zijn uiteindelijk goed geholpen, maar het duurde wel twee dagen, terwijl het in Nederland waarschijnlijk binnen drie uur gefixt was geweest. Het is redelijk normaal dat zulke dingen echt wat langer duren.

Ook een goeie: bedenk dat sommige stukken bergachtig kunnen zijn en dat dat lastiger rijden kan zijn, met haarspeldbochten. Plus kijk uit dat je je niet klemrijdt in oude stadjes met steeds kleiner wordende weggetjes (ik herinner me nog het achteruit rijden uit een benarde smalle situatie met 6 toekijkende Italianen die tips scandeerden…)

Mensen rijden ook vaak temperamentvol en er is soms tol. Google Maps heeft een mogelijkheid om tolwegen te omzeilen.

En: oude historische steden hebben een zone waarin geen verkeer is toegestaan, behalve als je nummerbord bekend is bij de handhavers daar. Er staat alleen een bord als je zo’n zone ingaat, geen slagboom. Check of je bestemming dat misschien ook heeft, zodat je geen onnodige boete rijdt. Milieuzones en -sticker, dit is hoe het werkt in Italië

Waar wil je heen? :blush:

5 likes

In Lucca en Siena zijn parkeerplaatsen buiten de stadsmuren. Je moet dan nog wel een stukje lopen

2 likes

Sommige mensen vinden het mentaal fijner aanvoelen om op reisdag 1 dan alvast de Gotthardpas/ Gotthardtunnel/ Brennerpas (afhankelijk van of je via Zwitserland of Oostenrijk gaat) mee te pakken op het eind van deze reisdag, zodat je daar niet mee hoeft te beginnen op reisdag 2 richting Toscane. Ze vinden dat dan irritant; er staan wat vaker files of het zijn uitdagendere routes. Als je dat ook liever gehad hebt als horde op reisdag 1, zou ik vlak na deze plekken overnachten.

Zwitserland is wel ERG duur en heeft alleen een vignet voor een jaar beschikbaar. Oostenrijk is iets goedkoper en de vignet situatie weet ik even niet. Beide landen hebben ook prachtige landschappen.

Maar als je het op wil delen in twee dagen van ongeveer evenveel uur reizen, zou ik juist (net) voor die genoemde plekken overnachten. Ik vond dat zelf heel fijn.

Je kunt via google maps checken of er een bushalte met verbinding naar het centrum is bij je gewenste parkeerplaats, dat is misschien met een baby wel heel fijn! Zelf heb ik bijna elke keer 30 minuten gelopen naar de binnenstad, zou je dat dan niet zozeer aanraden.

Uit m’n hoofd herinner ik me nog dat Siena een nette+goedkope ondergrondse parking had bij het station, ik vermoed dat er vanaf daar sowieso een bus gaat naar het echte centrum.

2 likes

Parcheccio IL Campo! Hebben wij ook gestaan, onze jongste van 2 wil veel zelf lopen en die kon dit prima zelf. Dit is zo’n overdekte parking wat wij sowieso wel heel fijn vonden.

Ik kan ook nog Gasthof Rieder aanraden in Jenbach om te overnachten. Als je zorgt dat je de dag erna vroeg weggaat rond 7 uur dan ben je de drukte op de brenner voor

3 likes

Ik ben deze zomer via het Gardameer naar Toscane gegaan.
Ik heb dit geleerd: in in ieder geval in de zomervakantie: reis niet op een zaterdag via de Gotthardtunnel. Zowel heen als terug was dit bij ons echt drama en heeft ons serieus 3 uur extra gekost ofzo.

Vanaf Toscane terug naar NL vond ik echt veel te ver, zelfs met een overnachting (wij overnachtten in Offenburg)

In Siena hebben wij bij het stadion geparkeerd, was misschien 10 minuten lopen ofzo naar het centrum.

1 like

Heeft iemand eettips voor in Florence?

Broodjes bij Panini Toscani. Lijkt super toeristisch, naast de Duomo. Maar wel erg lekker

1 like

Il santo bevitori, ze hebben een broodjeszaak en restaurant. Op 10 minuten wandelen van ponte vecchio

1 like

Ja de broodjes waren ook heerlijk hier! :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Ik ga even achter het adres aan, maar er is een parkeerplaats voor maar enkele euro’s voor de hele dag in Sienna. Hij zit verstopt bij een overdekt winkelcentrum, je denkt echt dat je verkeerd zit maar het is ideaal.

1 like

Goed om te weten! Ga binnenkort weer naar Toscane en we willen ook naar Siena

Heb het! @Mexi

Bij het treinstation, in parkeergarage La Stazione aan Piazza Carlo Rosselli. Via een aantal roltrappen kom je via Porta Camollia vlak bij het centrum uit en is nog geen 5€ voor de hele dag.

Andere opties, iets dichterbij, zijn Parkeergarages Santa Catarina (Via Fontebranda Esterna) en Il Campo (Via di Fontanella) maar kost 35€.

4 likes

Dank!! Heb deze opgeslagen.

Heb je nog goede tips voor lunch in Siena?

1 like

Nee helaas… toen ik er voor de laatste keer was, was er een hittegolf dus ben savonds pas naar Sienna gegaan. Die keren daarvoor was ik een stuk jonger en met mijn ouders, haha! Dus heb ik daar niet op gelet.

Ik kan ook eens kijken maar we hebben lekker gegeten in een tof restaurant in het historisch centrum met zicht op de stad.



Terug gevonden op basis van de foto’s. Het heet Vivace in Sienna

5 likes