Italië topic

Grazie. Qua eten in Catania kon ik weinig vinden hier.

En jij bent ook in Rome geweest toch? Nieuwe tips zijn welkom. Ik heb al gezocht in de topics en de volgende tentjes genoteerd; o.a. San Lorenzo, Santo Palato, ristorante Toto, Pizzeria alla Carretta, La Taverna dei Fori Imperali, Bonci Pizzarium, La pasticceria siciliana

Ik kon ook niet echt eettips vinden voor Napels. Dus als iemand leuke dingen weet, let me know :smiley:

(Ja, ik ga zelf ook googelen)

Gunther gelato en gelateria die Gracchi in Rome. Ook: Caffe San’Eustachio, Il Emporio alla Pace, Forno, Roscioli, Emma Pizzeria, al vino al vino, Pianostrada.

Ga je binnekort naar Napels? Anders heb ik na begin oktober tips.

2 likes

Dank! Ja, deze maand ‘al’. Als ik chille shit ontdek, drop ik het hier.

1 like

Is er iemand in omgeving la spezia geweest met de trein?

1 like

Catania: BarnAut (goedkope drankjes en mooie blauwe regen en chille muziek) en wijnbar Razmataz (chille cocktails en wisselend menu op krijtbord). Leuk die “originele” paraplu’s in de lucht, maar het eten is daar echt kut. En bar Vermut is chill.

Naples:
Eten bij Da Maria, erg chill. Ijsjes halen bij Mennella. En verse pizza fritta bij Antica Pizza Fritta da Zia Esterina Sorbillo.

1 like

@FredPaillet oh en die pizzeria da Michelle met Michelin ster is erg lekker in Naples. Maar in principe niet veel lekkerder dan menig andere pizzeria in Naples. Take away is iig stuk sneller dan daar eten. Sephora ook altijd chill. En spritz of wijn bij bar Grillo of ander barretje in de Spaanse wijk is gezellig.

Als je lang in Catania bent is de trein nemen naar Taormina nemen ook een aanrader voor wat White lotus vibes.

3 likes

Super!! Ik ga het opzoeken. Nu al zin! Grazie

1 like

Klopt, wel een tijdje geleden al maar als ik thuis ben ga ik voor je kijken.
Nu in Catania en al wat tips verzameld. Wordt vervolgd!

Tipje van de sluier:

15 likes

Oh ik mis dit zo erg haha! Heerlijk

2 likes

@FredPaillet komt ‘ie!

Qua restaurants was eigenlijk alles wel goed, goede pasta, vis en fantastische wijnen, maar veel van hetzelfde en niet súper bijzonder. Maar ben ook niet bij hele bijzondere/high-end restaurants geweest.

Wel wil ik Tantikkìa apart benoemen, ik heb daar een auberginetorentje gegeten met kaassaus (hun interpretatie van melanzane parmigiana) en dat was echt zó lekker. Wijn was daar ook top. Had ik niet verwacht aangezien het op een hele toeristische plek zit (in één van de straten met de paraplu’s).

Jammer genoeg heb ik tot nu toe nog nergens zulke lekkere caponata gegeten als in Lucca, terwijl het een Siciliaans gerecht is. Misschien één van de komende dagen nog.

Verder nog een lijstje met absolute aanraders.

Je moet (ja, je MOET) naar Pasticceria Di Dio. De gevulde croissants (die met pistache en die met amandel) zijn echt geweldig. Ga op tijd, ik was er gisteren om 9 uur en toen waren die met pistache op. Vanochtend ben ik om 8 uur gegaan en toen waren ze er nog wel. De cannoli hier vond ik niet bijzonder.
De lekkerste cannoli (ik heb op 5 verschillende plekken cannoli gegeten haha) heb ik gekocht bij Pasticceria Giuffrida, zulke romige ricotta, aaahhh. Als ze niet meer in de vitrine liggen kun je erom vragen en worden ze achter gevuld.

Comis Ice Cafè: de brioche met granita is hier echt heel lekker, vooral de amandelgranita is :ok_hand:t3:.
De gelato hier (in het bijzonder de kokos en de fior di pistacchio, met pistachecrème) is ook de moeite waard en wat mij betreft één van de lekkerste gelato die ik in Catania heb gegeten. Gedeelde eerste plek met Nicecream (gelato met ricotta en honing van sinaasappelbloesem 🥹).
Don Peppinu vond ik niet zo. Alleen de pure chocolade gelato (helaas zonder chili) was heel lekker.

Natuurlijk heb ik ook arancini geproefd. Lekkerst vond ik die bij Arancineria Espresso Serafino, vooral die met pistache. Partner kon de raguvariant erg waarderen. Die van Arancinu munnu (hoge rating op Google) vonden we vergeleken bij deze een beetje flauw.
Bij La Salumeria Fratelli Zappala kun je zitten en lunchen maar ook broodjes afhalen met verschillende ingrediënten, er zijn ontzettend veel kazen en vleeswaren maar ook (gegrilde) groenten en olijven en pestosoorten. Hier alleen een broodje afgehaald, maar absoluut de moeite waard.

Ik heb maar één keer pizza gegeten, dat was bij Mad in Italy. Was een beetje sceptisch want het is een cocktailbar met burgers en pizza, steak én pasta, maar ik moet zeggen dat de pizza echt heel lekker was. Lekkere cocktails ook!

Oké, dit is een heel boekwerk geworden dus tijd voor een gelato (ik ga me nu verder rond eten in Siracusa).

7 likes

Iemand nog tips voor Bologna? We gaan volgende week

1 like

You are the best! Goeie tips. Ik ga t allemaal proberen, hoewel 8u ‘s ochtends voor mij wel een uitdaging wordt :crazy_face: veel dank!

2 likes

Bij de McDonalds heb je nog euroknallers! En bij Il Chianti Vineria hele lekkere pasta.

Goey

2 likes

Als je de toren op wilt lopen, zorg dan dat je van tevoren boekt. Op de dag zelf is het snel vol.

Café Bamboo heeft een happy hour met een enorm gratis buffet. De drankjes zijn dan wel €10 maar met veel eten er bij dus. Er zaten ook veel Italianen.

Als je van specialty coffee houdt kan ik Buro Café aanraden.

Patisserie Gamberini is ook geweldig. Heel veel lekkere taartjes en macarons enzo.

2 likes

@Daelyss heb je ijsje gehad. Erg lekker!:grimacing:

Ik kijk of ik goedkope tickets naar Rome kan scoren. Maar veel plezier :two_hearts:

Tip voor Pisa, eten bij We Love Pasta. Het is een soort van pasta fastfood. Het is mega lekker, komen veel italianen. Het is alleen in de middag open, dus geen avondeten.

De pasta carbona is ook een aanrader.

Is Sardinie een aanrader? Ik vind het altijd wel leuk om naar twee of drie plekken te gaan, vraag me dan vooral af of het leuker is om het te combineren met iets in het vaste land of beter meerdere plekken op Sardinie zelf. En specifieke tips voor overnachting of mooiebplekken zijn oom welkom (:

Ik vond Sardinië echt prachtig en behoorlijk divers van wat ik er van gezien heb. was er toen voor werk dus hadden niet mega veel vrije tijd maar ik zou er zo voor een paar weken op vakantie. Het eiland is ook best groot (ongeveer even groot als Nederland denk ik?) dus ook juist wel leuk denk ik om meerdere plekken als uitvalsbasis te nemen

2 likes