Italië topic

Neen niet Lucca, heb gisteren wel bij wat restaurants gereserveerd die op lijst staan van 50 top italy. 1 in Firenze en 2 in de Amalfikust.

Ach wat goed om te horen! Goed dat jullie zijn overgestapt dan

1 like

Ik raakte gisteren aan de praat met een serveerster bij een wijnbar in Milaan en zij schrijft voor een hele leuke website met restauranttips voor heel veel Italiaanse steden.

Bij sommige steden is het alleen een lijst, maar bij andere steden maken ze ook onderscheid tussen classic en new school. De classics zijn de klassieke Italiaanse restaurants (duh) en new school zijn de hippere zaken waar ze oa natuurwijn schenken en lekkere gerechtjes serveren.

Ik heb in Milaan al bij een paar zaakjes gezeten en overal heel lekker gegeten en goede wijnen gedronken. De rest van deze week zit ik in Napels en ga ik weer op haar site af. Echt een aanrader!

21 likes

Voor de mensen die via Zwitersland naar Italië reizen. Je kunt online een e-vignet aanvragen. Zeer makkelijk en snel en goedkoopste dat ik gezien heb.
Is de officiële site van de Zwitserse douane, heb afgerekend in Zwitserse frank met mijn CC en kwam uit op 42 euro.
Hier in België kost de vignet bij auto5 55 euro.

https://via.admin.ch/shop/dashboard?gad_source=1&gbraid=0AAAAAoiJpA798gqogdbllRZWOirJUiWco

5 likes

Oh dit is top, hoe werkt dit verder dan, niet met een sticker op de ruit?

1 like

Het wordt gekoppeld aan je kenteken, heel handig.

1 like

Wat @Eline_A zegt :smiley:

2 likes

Beetje late reactie, maar heb je al iets gevonden? M’n dochter en ik hebben hier geslapen 2 jaar geleden. Domus Sessoriana Roma | Rooms in the center of Rome
Vrij basic maar betaalbaar we hadden het erg naar onze zin! We hebben toen via tui geboekt.

Ik zie dat t nu niet perse goedkoop is :relieved:

2 likes

Ik ben nog aan het rondkijken , dankjewel voor de tip :blush:

1 like

Was een handige tip voor ons! Net terug vanuit Italië. We hadden dit maal ook een apparaatje gekocht waardoor de tol automatisch via je cc werd afgeschreven. Echt ideaal.

Helaas is onze auto wel beschadigd. Enorme krassen door iemand aangericht in Florence. Uiteraard doet de politie alsof hun neus bloedt.

3 likes

Ooh kut, schade die niet door jouw toedoen is aangericht. En natuurlijk niemand die een briefje achterlaat :face_with_symbols_over_mouth: ik zou in Nederland ook nog eens naar de politie gaan. Dan is het hier ook correct aangegeven voor de verzekering.

Ja, ik heb ook zo’n tolbadge. Is een grote tijdswinst en ik ga ook nog minstens 1x per jaar naar Frankrijk wat de investering nog meer drukt.

Ik keek toevallig naar sunweb en dan sicilie. Ziet er leuk uit!
Maar naar welk gebied kijk je?

Ah dat scheelt. Ik heb zelf vorig jaar rome pisa en milaan gedaan. Vond ik erg leuk! Kun je bog combineren met florence.

3 likes

Ben op reis hier zo lekker aan het eten. Van bekende plekken tot hidden gems :drooling_face::drooling_face:

8 likes

Ik ook, echt heerlijk. Waar ben jij?

1 like

Toscane eerst en nu aan de Amalfikust.

4 likes

Heb je nog tips voor Toscane? Daar ben ik nu.

2 likes

Hier ook vanaf vandaag in Toscane! Wel beetje jammer van de mega regen maar morgen zou het beter worden :sweat_smile:

@Frankie mocht je ook al tips hebben ben ik benieuwd!

2 likes

Haha ja, ik zit te wachten tot de storm ons bereikt.

Waar zit jij ongeveer of waar ga je naartoe? Ik was een paar dagen in Livorno, een dag in Lucca en nu zit ik in de buurt van Florence met een auto dus met het plan om ook rondom Florence wat steden/dorpen te bezoeken.
Een paar jaar geleden was ik hier ook. Vanavond kan ik wel wat uittypen.

1 like

Oké haha wacht!

• Arezzo: zeer lekkere broodjes gegeten bij panini & co in het historisch centrum. Goed warm brood en verse ingrediënten. Je kan uit dertig broodjes kiezen of zelf samenstellen.
  • Firenze: indien je met de auto bent, parkeer aan de poorten van de stad bij Parcheggio Oltrarno. Het is de goedkoopste aan 2 euro per uur. Ik heb lekker gebruncht bij Ozio Bistro. Snelle lunch kan bij il Panifico en als je er binnen geraakt is il Santo Bevitore voor avondeten ook een goede.
    IJsjes deed ik bij Gelateria della Passera en ik vond dit de beste ijsjes ooit. Mijn man had een bol banaan, sinaasappel en nootmuskaat (!) met een bol perzik. Ik had roze pompelmoes.
    Ik was het toscaans eten wat beu en had zin in vis. We zijn uiteindelijk op de rand van de stad naar Pina Rossa geweest en ooohhh myyyy gooodddd.
    Hadden daar als primi pasta met kreeft en vongole en die smaak :drooling_face::drooling_face::drooling_face:

In Toscane is er een bekende en zeer mooie wijngaard Antinori. Ik had niet echt zin in een wijntour maar las dat je er ook terecht kon voor lunch. Je moet er wel reserveren, de plek is zo mooi en het eten heerlijk. Ik kan je wat foto’s sturen. We zijn daar zo’n 3 uur gebleven.

Heb nog andere tips voor Radda in Chianti en Siena maar die kan ik voor je opzoeken als je daar zou passeren.

7 likes