Italië topic

Wij zitten 2 nachtjes in Turijn en dan een week Lucca + omgeving Florence. Zijn sowieso van plan om naar Pisa, Florence zelf, Siena en een dagje kust te gaan. Daarna nog Bologna en Bergamo (dagje Milaan en Como waarschijnlijk).

3 likes

Vivace is een leuk restaurant in Siena met een super leuk terras. Had in Como ook lekker restaurant maar ben de naam kwijt, ga het even opzoeken.

In Milaan: sidewalk kitchens, is een leuk streetfood straatje met een wijnbar. Kan zeer druk zijn maar is alleen al leuk om echte Milanezen te spotten. IJs is het lekkerst bij Pavé tegenover het justitiepaleis.

2 likes

Probeer in Lucca een reservering te krijgen bij Osteria da Pasqualino Gubito. Ik was er een paar jaar geleden en vorige week weer. De caponata staat vast op het menu en is de lekkerste die ik ooit heb gegeten (zelfs geen betere gehad op Sicilië). Ik keek daar echt naar uit en het was net zo goed als in mijn herinnering. Daarna had ik ravioli gevuld met porcini in een pecorinosaus en echt, er zijn weinig dingen die mij gelukkiger maken dan een maaltijd als deze. De eigenaar heeft superveel verstand van wijn en schenkt geweldige bijpassende wijnen. De desserts vind ik het enige minpunt, tiramisu vond ik daar namelijk echt niet lekker (te zoet, amper koffiesmaak) maar de cannoli was de vorige keer volgens mij wel prima. Volgende keer neem ik daar geen dessert maar loop ik na het eten gewoon een stuk door voor gelato.

Ik zal de rest later nog posten!

Thanks @Daelyss! Ik ga sowieso naar die gelateria. Heel benieuwd naar nootmuskaatijs! De rest van je tips ga ik ook bekijken, ik ben hier sowieso nog een week dus tijd zat.

5 likes

Ik zie dat er meerdere Antorini’s zijn, welke is het qua restaurantje? Klinkt echt heel goed

1 like

Rinuccio 1180 is de naam van het restaurant.

3 likes

In Milaan moet je zeker naar Bar Paradiso, daar kun je een heerlijk glas wijn drinken en lekkere kleine gerechtjes bestellen. Perfect voor een uitgebreide borrel.

1 like

@Frankie en @George thanks voor de tips!

We werden wel enthousiast van Osteria da Pasqualino Gubito maar dat is dus al tot 28 september volgereserveerd :joy:

De tips van Florence, Milaan en Sienna gaan we zeker nog bekijken! Vooral dat ijs en Pina Rossa klinkt heeeeeel goed

3 likes

Als je toch in Lucca bent loont het misschien om even langs te lopen. Soms kan er toch een tafel vrijgemaakt worden of valt er een reservering uit!

Ze hadden nu denk ik een paar andere smaken, helaas niks met nootmuskaat.
Dus ik nam pistache en perzik (en mijn vriend had donkere chocolade met kersen en iets met vijgen) en het was echt :ok_hand:t3:

5 likes

Heeft iemand toevalig nog tips voor Sardinië in oktober? Vooral qua eten/restaurants, maar ook andere tips zeer welkom. Redeijk spontaan een weekje geboekt midden oktober, de week nadat ik een zeer hectische periode op werk afsluit, dus hoef niet heel veel uitstapjes te maken (hotel met zwembad en op loopafstand van het strand, daar hoop ik vooral veel tijd door te brengen). We zitten in het Noordoosten, wat ten zuiden van Olbia

Stond helaas elke avond een bordje met we zitten vol :frowning:

Uiteindelijk in Lucca gegeten bij Da Rosolo (echt lekker vlees met pepersaus :heart: lasagna was gewoon goed, maar niet bijzonder), Osteria Nova (hele lekkere truffelpasta, sowieso mooie tent waarbij je vooraf een hapje van het huis krijgt) en Tratoria Gigi (vonden we beide niet bijzonder)

Verder is Strabuono een hele bekende broodjeszaak, maar echttt de moeite waard als je in Lucca bent! Nog net zo lekker als 4 jaar terug. Gelateria Paniko was heeeerlijk ijs. Ele gelati e granite krijgt ook mega hoge ratings, maar de hazelnoot smaak daar was echt niet lekker (heb zelfs het laatste beetje weggegooid omdat ik het zonde vond om op te eten) Qua borrelen was Caffè Manon Lescaut heel leuk en je krijgt ook lekker snacks bij je drankje

Voor in Turijn zou ik trouwens Wema pizzeria (echt de beste pizza die ik ooit heb gehad qua deeg) en La Taverna Dei Mercanti aanraden. Die laatste heeft wel echt een hyperactieve ober haha, maar wel goede tips en super lekkere ragu pasta en vitello tonnato gegeten :drooling_face: Echt knap trouwens, die ober sprak heel goed Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans, hoorde hem steeds switchen per tafel

4 likes

Ah jammer, misschien de volgende keer! Trouwens met je eens over Strabuono, Paniko en Caffè Manon Lescaut, vond ik in ieder geval een paar jaar geleden ook goed.

Ik ben nu buiten het centrum van Florence plekken aan het ontdekken, het is echt aanzienlijk drukker dan een paar jaar geleden dus ik wil niet elke dag de stad in. Wel nog een paar keer bij Gelateria Della Passera geweest, volgens mij maken ze bijna elke dag nieuwe smaken! Gisteren had ik onder andere framboos en dat was echt ontzettend lekker.
Ik was in de avond ook bij Gustopanino, maar dat kun je wat mij betreft overslaan. Vond het eten niet heel goed. Het vlees van mijn vriend was droog (terwijl hij het rare bestelde) en mijn parmigiana was flauw en niet met gefrituurde aubergine.

Nog een paar tips aan de rand van/buiten Florence:
Pinsa & go, echt heel lekkere pinse met goed deeg, luchtig en krokant en niet te zwaar.
Osteria da Mordicchio, fantastische cacio e pepe gegeten.
Pasticceria Fratelli Rovai, verse bombolone :heart_eyes:
Gelateria Dolce di Latte, de smaak dolce di latte (dulce de leche) echt niet overslaan!

2 likes

De plaatsjes; Castelsardo, Bosa.
Wandelen door de Su Gorroqu-kloof, de muurschilderingen in Orgosolo

Eten niet echt tips voor sorry!

1 like

Iemand nog meer leuke Florence tips voor eettentjes/ijsjes en misschien parkeren?

Schrok een beetje van de ZTL waarschuwing hierboven, wij zijn denk ik in Lucca wel hierin gereden, wat een crime om te parkeren daar!

1 like

Qua parkeren in Florence is ook hierboven getipt, wij stonden daar ook en is helemaal prima en dichtbij de stad. Een andere keer stonden we op parkeerplaats Villa Costanza, getipt door onze b&b en vanaf daar 25 min tram stap je in centrum ong uit, dat was echt 2 euro voor 4 uur ofzo en 1,70 voor tram enkeltje en dikke prima verder.

2 likes

Hier hebben we recent ook gestaan. Echt meer dan prima. Er rijdt volgens mij ook maar 1 tramlijn, waarbij villa c het eindhalte is. Rijdt best regelmatig. Parkeerterrein is groot, open en daardoor ook best veilig. @Half.Moon

5 likes

Bij die hierboven was getipt (Oltrarno) stonden wij vandaag en is wel ons autoruitje ingetikt :smiling_face_with_tear: Zag in de recensies dat dat 5 dagen geleden ook al was gebeurd bij iemand, maar vraag me af of het in Florence echt uitmaakt waar je hem zet… Mocht je m daar parkeren zou je maybe zo ver mogelijk richting de stad kunnen parkeren, misschien dat dat nog uitmaakt

1 like

Meen je het? Zo fucked! Ik had online goede reviews gelezen en net daarom daar geparkeerd. :weary:

Zijn jullie oke, hebben ze spullen gestolen en kan hij daar hersteld worden?

3 likes

Gelateria villi
Echt heerlijk ijs

1 like

Ahhhh kak. Wij zijn uiteindelijk voor parkeergarage Beccaria gegaan afgelopen week. Kwartier lopen naar de duomo. Maar ik kon geen enkele parkeerplek vinden met reviews waar niet minstens een persoon schade of inbraak had.

@Half.Moon ik zou hem wel zo weer in Beccaria zetten. Had het gevoel alsof daar constant mensen waren die hun auto gingen halen of parkeren. Veel verkeer. Laat je niet afschrikken als er ‘completo’ staat. Er rijdt altijd snel weer iemand uit waardoor er plek is.

2 likes