Ohh dat vond ik zoo leuk Taormina en de Etna
In Catania heb ik de lekkerste granita ever op, ik weet niet meer precies waar maar was zoo goed.
En in taormina deze croissantjes pfff
Ohh dat vond ik zoo leuk Taormina en de Etna
In Catania heb ik de lekkerste granita ever op, ik weet niet meer precies waar maar was zoo goed.
En in taormina deze croissantjes pfff
Waarom vond je één dag in Catania wel genoeg?
Ik wil deze zomer gaan en denk eraan sowieso naar Catania en Taormina te gaan maar twijfel even hoe lang ik waar wil blijven (en het liefst reis ik niet te veel/ver, anders had ik ook Syracuse nog wel willen doen).
Ik ben in oktober in Syracusa geweest en ik vond het heel erg meevallen met de hoeveelheid toeristen! Taormina was echt twintig keer erger dan dat, en dat was nog vóór White Lotus, dus dat zal nu wel veel erger zijn. Ik denk dat het buiten het hoogseizoen dus wel meevalt, maar misschien is april anders dan oktober.
@Frankie ik vond Taormina persoonlijk niet zo boeiend en zou dat ook max 1 dagje doen. Catania ben ik niet geweest dus kan ik weinig over zeggen.
Ik vond Siracusa echt heel leuk, Ortigia ook. Wij waren er in september en qua drukte viel het echt mee, dus nu zal het denk ik ook niet mega druk zijn. Daar in de buurt zijn volgens mij ook wat strandjes dus zou je het ook kunnen combineren met lunchen in de stad en daarna lekker naar het strand.
Ik ga eind mei meedoen aan een roeitocht in Venetië, superleuk! Ben er nog nooit geweest maar vind Italiaanse steden tot nu toe prachtig dus heb er wat extra dagen aan vastgeplakt. Er gaan meer mensen mee maar ik ga lekker zelf in 1 of 2 hostels slapen. Heb tot nu toe alleen de eerste nacht geboekt, dicht bij een station na een late vlucht. Helemaal zin in! Mocht iemand nog tips hebben houd ik me aanbevolen. Ook voor een dagtripje met wat natuur of zwemmen ofzo daar in de buurt!
Oh de Vogalonga! Ik ben jaloers! Enjoy!
Ik wil graag een weekje naar Italië in mijn eentje (geïnspireerd door Liesbeth Rasker ).
In de periode waarin ik wil gaan zijn de vliegtickets naar Brescia, Triëste en Pisa goedkoop. In Pisa ben ik al geweest, maar ik was van daaruit Cinque Terre aan het overwegen. Vandaar volgende vragen:
Is Brescia of Triëste de moeite om één week naartoe te gaan, of is dat te lang?
Wat zijn jullie beste tips voor Cinque Terre mocht ik er een dag of 6 verblijven? Ik had gedacht om één van de stadjes als uitvalsbasis te nemen en van daaruit alles te bezoeken. Is dat een goed idee? En welk stadje neem ik dan het beste? Ik wil niet vervallen in het massatoerisme (wat gezien de bestemming wel een risico is), maar aan de andere kant wil ik ook wel ergens in een levendige stad zitten waar ik leeftijdsgenoten (25-35) kan ontmoeten, gezellig een drankje kan doen…
Andere suggesties die de moeite zijn als solotraveller voor één week zijn zeker ook welkom
Ik heb wel al best veel van Italië gezien: ben al meerdere malen in Rome, Firenze, Venetië en Milaan geweest. Verder ben ik ook al in Verona, Padova, Napels + Amalfikust, Capri, Bologna, Como-meer, Turijn, Ferrara, San Marino, Ravenna, Rimini, Modena en Forte dei Marmi geweest. Ik spreek Italiaans, dus iets onbekenders schrikt me niet af.
Ik vond die dorpjes van Cinque Terre wel allemaal echt klein, zou dat niet per se als uitvalsbasis nemen. Wij zaten toen een paar dagen in Rapallo, vanuit daar kun je gemakkelijk met de trein naar Cinque Terre en Genua, en je kunt te voet naar Portofino. En het is nog wel een wat groter stadje met veel horeca en ik denk ook wel een nachtleven.
En volgens mij kun je niet naar Cinque Terre en eventueel Portofino zonder in massatoerisme vervallen, haha hoort erbij ben ik bang.
Dankjewel, goede tip. Ik zal Rapallo eens opzoeken!
Ja ik weet wel dat massatoerisme daar onvermijdbaar is, maar er zijn gradaties en het allerergste wil ik vermijden
Ik vond de wandeling van Rapallo naar Portofino wel echt heel vet, na elke bocht een nieuw mooi uitzicht. Tussen de Cinque Terre-dorpen waren bijna alle paden dicht toen wij er waren, vanwege recent veel regen volgens mij. Maar die trein is super goed geregeld.
Zou idd een stadje in de buurt als uitvals basis nemen! Wij hebben in 1 dag alle dorpjes bezocht, en op dag 2 teruggegaan naar monterosso om daar aan het strand te chillen. Ze zijn idd echt heel klein en je hebt er niet al te veel tijd voor nodig. Wil je rustig aan doen en veel rondlopen is 2 volle dagen echt genoeg dan kan je 50/50 doen per dag!
Heeft er iemand nog tips voor Puglia? Alle soorten tips welkom.
Leuk dat je naar Puglia gaat. Ik ben vorig jaar zomer geweest, hebben het echt heel tof gehad. Even uit m’n hoofd wat highlights:
Algemene tips: als je een huurauto hebt ben je in die regio vaak niet verzekerd als je langs de weg parkeert. Dus check je voorwaarden en parkeer op privé parkeerplaatsen. En er is ook een soort Parkmobile app waar je per minuut kunt betalen als je toch aan straat parkeert.
Thanks! Echt super fijn!
Juist als je massatoerisme wilt vermijden zou ik een paar dagen blijven en niet 2 of 3. Dan kan je ook lekker vroeg van alles doen of juist later op de dag. De grote horde komt even kijken, lunchen en weer weg.
Wij zijn gevlogen op Genua en daar 2 nachten gebleven. Ik vond het een verrassend leuke en gezellige stad, vooral s avonds. Daarna met de trein naar Levanto en daar weer 2 nachten. Vanaf Levanto zijn we naar Monterosso gewandeld en daar een dagje op het strand gehangen en met de fiets naar Bonassola. Vervolgens zijn we 3 nachten in Vernazza geweest en vanaf daar weer een wandeling gedaan (naar Manarola dacht ik) en naar de andere dorpjes met de trein. Niet alle wandelpaden waren open ivm herstelwerkzaamheden maar misschien inmiddels wel weer. We hebben afgesloten in La Spezia, ik vond dat de minst leuke plek. Vanaf daar zijn we nog een dag naar Lerici of San Terenzo geweest met de bus. Vanaf La Spezia zijn we met de trein naar Turijn gegaan, en vanaf Turijn naar huis met de trein via Parijs.
Ik vond het op deze manier echt een dikke aanrader! Juist ook heel leuk om in Vernazza te verblijven want dan zie je het ook als het rustig is allemaal. Op de blog girlonthemove.nl vind je heel veel tips voor Cinque Terre.
Wij hadden bewust gekozen voor verschillende plekken omdat verblijven in Cinque Terre super duur was en je op deze manier ook makkelijk naar omringende plekken kon.
Durf niet te zeggen of dit solo ook het allerleukst is want ik was op huwelijksreis
Ik weet niet of ik nou echt goede tips heb haha maar heb wel een hele leuke vakantie gehad daar!
Wij zijn vorig jaar in sept geweest, was toen echt nog warm!
Wij vlogen op Bari, daar 1 nachtje gebleven en toen huurauto (via sunnycars) opgehaald en naar polignano a mare gegaan. Daarna door naar monopoli. Volgens mij waren we daar allebei 1 of 2 nachten. Toen gingen we een dagje naar alberobello. Daar zijn al die trulli’s idd. Je kan daarvoor geloof ik ook naar locorotondo, maar zijn wij niet geweest. Alberobello heb je na een dagje ook wel gezien. Wij gingen toen naar ostuni (ook 1 dag) en daar vandaan naar lecce. Dat is wat groter en daar is dus ook wat meer te doen. Wij hadden daar een voetbalwedstrijdje meegepakt, in de kelder van de Serie A. Was echt nr 16 tegen nr 18 ofzo maar wel leuk om mee te maken! In lecce heb je ook een bakkerij die hele goeie pasticciotto’s maakt en die zat vlakbij dat stadion, dus daar zijn we ook ff langs geweest. Luca Capilungo. De zoete kunst van Lecce - Italië Uitgelicht
Wij gingen daar vandaan naar gallipoli om een paar dagen te chillen. Daar was volgens mij verder niet echt wat te doen (wij lagen iig alleen maar bij t zwembad overdag haha) en toen nog naar matera gegaan. Dat is officieel geen puglia, maar wel echt de moeite waard! Er is ook een james bond film opgenomen, maar ik weet ff niet welke. Redelijk recent wel. Wij gingen daarna nog ff 2 dagen naar Bari.
Wij boekten bijna alles ter plekke, vandaag boekten we dan voor morgen. Maar vond het soms wel beperkt qua aanbod en ook wel duur. Vaak minimaal 100 euro per nacht en ik hoorde van een vriendin dat zij dat vorig jaar ook had.
In de meeste kleine plaatjes is 1 of 2 dagen wel genoeg, dan heb je bijna alles wel gezien.
Eten kan overal heel lekker! En dat was volgens mij wel goedkoop. Overal veel lekker ijs ook
Ohja en als je het leuk vindt, schijnen masseria’s ook heel chill te zijn. Ik kreeg dat aangeraden van een kennis, maar zijn vaak landelijk gelegen en wij wilden wel wat dichterbij het centrum
Super bedankt! Ik heb al een Masseria in het zuiden bij Lecce in de buurt en eentje bij Alberobelli enzo in de buurt gezien, echt super mooi idd, ziet er zo relaxt uit! Veel mooie huisjes rondom een zwembad vaak, hele mooie terrassen en mooie tuinen. En we hebben sowieso een huurauto. Krijg er echt super veel zin in!
Mijn vriend en ik zijn aan het kijken naar een rondreis door Sicilië. We twijfelen erg tussen deze treinreis of met een auto.
Wij zijn allebei wat onzekere chauffeurs, ik heb ook nog niet zo lang mijn rijbewijs en nog niet veel ervaring met rijden in het buitenland. Daarom neigen we naar de treinreis. Maar aan de andere kant zijn we bang dat we veel mooie plekken missen, omdat je dus niet zo veel vrijheid hebt en best wel gebonden bent aan de steden waar je met de trein komt.
Dus ik ben op zoek naar zowel ervaringen van het rijden op Sicilië, als ook ervaringen met de trein / ov daar.
Op Sicilië rijden ze echt als gekken dus als je wat onzeker bent zou ik de treinreis pakken. Ze maken er daar gewoon 3-baans wegen van terwijl het eigenlijk 2 is, halen van alle kanten in, stoppen midden op de weg, boeit ze allemaal echt niet hoor.