Ik zou voor de auto kiezen, het klopt helemaal dat Italianen als gekken rijden, maar ik vind dat ze over het algemeen wel goed rekening houden met toeristen. Daarnaast leer je er wel goed rijden. Ik ben toen ik net mijn rijbewijs had ook naar Italië gereden en daar heb ik wel heel veel aan gehad!
Ik heb een soortgelijk rondje met de trein gedaan en vond het echt leuk. Het zijn mooie routes omdat je veel langs de kust rijdt.
Ik zou zelf alleen niet kiezen voor zo’n georganiseerde reis maar zelf kaartjes kopen, die zijn op Sicilië trouwens heel goedkoop. Dan heb je de vrijheid om je eigen planning te maken. Ik heb bijvoorbeeld een wandeling op de Etna gemaakt en dat was heel tof. En er zijn wel meer leuke plaatjes langs de kust waar je misschien wil stoppen, zoals bijvoorbeeld Cefalu.
Je zou voor jezelf kunnen nagaan waar je echt naartoe wil op Sicilië en of dat plekken zijn die alleen met een auto of ook met het ov te bereiken zijn.
Maar als het met de trein kan zou ik dat zeker doen. Hele relaxte manier van reizen. Treinen zijn ook allemaal netjes, alles wordt ook in het Engels omgeroepen en overal zijn er stopcontacten.
Ik heb ook per trein door sicilie gereisd en vond het prima te doen! Af en toe had ik een bus, volgens mij sowieso naar Agrigento omdat daar geen trein kwam. Maar ik heb twee maanden door Italië gereisd per trein, met Sicilië als laatste dus was inmiddels ook wel wat gewend. Ik ben rondom geweest maar ook in het midden (Enna) en heb vanuit een hostel in Catania georganiseerde trips gedaan naar bijv de Etna. Verder Marsala, Agrigento, Palermo, Trapani, Cefalu (tijdens het ijsfestival!! Aanrader), Taormina, Siracusa, Catania, en Favignana met de boot vanaf Trapani.
Ik ben geen mega held met rijden in het buitenland, maar heb het op Sicilië wel gedaan en vond het prima te doen, geen rare dingen meegemaakt. Bij mij helpt goede navigatie en voor vertrek telkens echt al goed uitzoeken waar je de auto neer gaat zetten altijd goed. Geen last minute verrassingen in stadscentra enzo, brrr nope.
Ik ga ook binnenkort maar ook ov. Los van dat ik het niet relaxed vind om in Italië te rijden, gok ik ook dat ik in de middag al aan het wijnen ben. De verhalen zijn wisselend dus doen wat goed voelt!
Geen rare dingen meegemaakt? Ik vind het knap haha.
Ik vind wel dat ze op Sicilië heel goed kunnen rijden, ik heb geen ongelukken gezien, maar daardoor rijden ze wel als gekken. Het is vooral frusterend maar uiteindelijk kan je alleen maar lachen om idiote acties. Maar je moet er wel op anticiperen en de regels die je kent loslaten. En daarnaast ook een beetje initiatief tonen anders kan je uren stilstaan op een kruispunt denk ik :’)
Dankjewel voor alle reacties! We hebben het even laten bezinken en besloten om met de trein te gaan. We hebben naar de aangeboden reis gekeken en wat extra overnachtingen erbij bedacht, zodat we ook een dagtour naar de Etna kunnen doen, bij Agrigento een dag extra zodat we fietsen kunnen huren zodat we naar Scala dei Turchi kunnen gaan en een extra dag in Palermo.
Maar ik ga eens kijken hoe het eruit zou zijn als we het zelf zouden samenstellen. @Infidel jij hebt het dan over de treinkaartjes daar op het station kopen? Volgens mij kan ik via de website van Trenitalia best goed zien wat de reisopties zijn als we andere plekken zouden willen bezoeken.
Haha ja serieus, misschien komt het omdat we niet in grote steden hebben gereden, Catania beetje vermeden, maar toch heel wat kilometers gemaakt aan de Oost-kust.
Vorig jaar rondom Zadar in Kroatië vond ik de situatie vaak gestoorder, maarja Kroaten zijn ook een soort Italianen volgens mij.
Ik vond alleen Palermo erg hectisch met allemaal scooters en 4 autos naast elkaar voor het stoplicht op een tweebaansweg etc.
Verder prima te doen. Zoals mijn vriend altijd zegt: niemand wil zijn auto kapot. Dat is dan mijn mantra in spannende situaties.
Maar op de snelweg en de andere grote wegen is het echt prima te doen. Ze rijden anders dan in NL, maar als je goed kijkt en oogcontact maakt als dat kan, dan gaat het prima. En het is een beetje het recht van de sterkste l, dus je leert ook wel om te ‘durven’ rijden.
Mijn ervaring is dat je juist leert autorijden door dit soort dingen te doen. Sowieso eens in een hele andere auto rijden en ook in een andere rijcultuur. Ik heb in veel zuidelijke landen gereden en het gaat echt prima. Ze rijden anders en toeteren een keer en zijn wat heethoofdiger, maar mijn ervaring is dat ze wel socialer rijden dan in Nederland.
En als je via SunnyCars boekt, dan heb je altijd alles allrisk gedekt. Dus als je een keer schade rijdt is dat ook geen ramp.
Ik heb in al die keren (ik denk iets van 15x) dat ik in zuidelijke landen heb gereden nooit een ongeluk of bijna ongeluk gehad.
Wel schade, omdat ik niet goed keek bij achteruitrijden en een muurtje, omdat ik ingebouwd stond op een parkeerplek
Ik vond Kroatië ook heftiger dan Sicilië
Het lastigst vond ik in Turkije rijden, niet zozeer door de stijl, want dat is ook vergelijkbaar met Italië. Maar vooral door de snelheidsverschillen.
Je kan daar op de snelweg voorbij geracet worden door een mercedes en aan de andere kant op de vluchtstrook reden dan een paard en wagen
En waar Italianen wel echt kunnen rijden, vroeg ik me in Turkije weleens af waar men het geleerd had.
Dat is trouwens wel waar, we hebben de meeste gekke dingen meegemaakt in Palermo denk ik.
Ja op het station of online. De bus kan trouwens ook een goede optie zijn, als je ergens een onhandige treinverbinding hebt zou ik daar zeker even naar kijken.
Ik heb vanuit Palermo naar Taormina en Cefalu gereden en vond het in Palermo rijden met die 2 banen en 4 auto’s naast elkaar het lastigst. De rest ging eigenlijk allemaal wel.
Ik rijd in Nederland bijna nooit, want ik heb geen auto, maar vond het rijden daar verder heel leuk.
Ik zou je eerder de bussen aanraden! Heb daar ook een reis gedaan zonder zelf auto te rijden, en de bussen waren echt veel betrouwbaarder dan de trein! Sommige routes zijn misschien wel te doen, maar over het algemeen echt heel veel vertraging / afschaffing en nul communicatie.
Locals lachten me op een plaats ook echt half uit wanneer ik vertelde dat ik met de trein wilde gaan.
Misschien heb ik geluk gehad maar mijn ervaring was echt heel anders. Ik heb geen enkele keer vertraging gehad met de trein op Sicilië.
Ik heb twee keer een bus genomen en daar heb ik juist beide keren minstens een half uur op moeten wachten.
Ik wil graag een pasta / Italiaanse kookles volgen in augustus, hebben jullie tips voor in:
- Cinque Terre (we zijn hier meerdere dagen dus elk dorpje mag!)
- Pistoia
- Cecina
Vind het online zo moeilijk inschatten… had er een gevonden maar die ik helemaal tiktok hyped en dus al vol.
Geen kooklestips maar wilde even zeggen dat ik Pistoia zo leuk vond. Je merkt dat veel mensen dat overslaan en alleen Lucca en Florence pakken. En als je b&b vol liefde hebt gezien dan herken je ook direct het beruchte marktje.
Haha ja heb ik gezien!
Heb geen tips voor je maar ik boek kooklessen of wijnproeverijen via de ervaringen op airbnb
Ah, da’s een goed idee. Dankje!