Je moet kiezen-topic #2

Heb de mijne 8 maanden en geen lekkage gelukkig! Vond het een onzin ding maar kreeg hem bij een baantje en het bevalt serieus goed.

2 likes

Ik heb echt spijt van mijn airup, dat andere ding ken ik niet. Hij lekt 9 vd 10 keer als je hem mee wil nemen en hij maakt een raar geluid als je drinkt met die pod dus niet zo chill voor kantoor, lijkt net of je alleen maar lucht binnenkrijgt

1 like

Weet je wat het is… ik kan zelf niet eens een leuke partner vinden. Dus het maakt me niet uit wie mijn partner voor me kiest. Slechter kan het toch niet

1 like

Ik durf het risico wel te nemen hahaha

1 like

Ik ga NU op zoek :joy:

5 likes

Hahaha jou vertrouw ik wel :kissing_heart:

1 like

Het trolley probleem

Dit is een filosofisch dilemma

‘De bestuurder van een op hol geslagen tram kan alleen van een spoor naar een ander spoor sturen; vijf man werken op een spoor en één man op het andere; iedereen op het spoor waar hij op gaat zal doodgaan.’ Jij bent degene die bepaalt wat er gebeurt.

• Dan doe ik niks en komen er vijf mensen onder de trein
  • Dat grijp ik in en komt er één persoon onder de trein

0 stemmers

En wat als de ene persoon een bekende van je is?

• Dan kies ik voor het redden van vijf personen
  • Dan red ik mijn vriend er sterven er vijf mensen

0 stemmers

Er als je bovenop een brug staat en naast je staat een man. Je ziet dat een trein onder je bijna vijf bouwvakkers over rijdt. De enige manier om de trein te stoppen is door de man naar beneden te gooien. Doe je dit?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

5 likes

Ja je hebt gelijk. Ik heb deze niet bedacht het is een variatie. Ik pas hem aan.

1 like

Vind die 1e heel lastig. Zou het in de praktijk moeten ervaren.

3 likes

Als ik niks doe bij 1 is het niet dood door schuld toch? Als ik wel actief een keuze maak en 1 iemand ‘opoffer’ is het wel dood door schuld lijkt me.

Dus ik loop weg en kijk niet om.

11 likes

Je werkt voor het metrobedrijf dus weglopen is al helemaal nalatigheid. Hoe komen die mensen eigenlijk op het spoor Zemraluani? :joy:

6 likes

Die heb ik daar gelegd

14 likes

Nog een dilemma want sociologie is leuk. Dit is het gevangenissen dilemma.

Er is een ernstig misdrijf gepleegd. Je bent de dader en bent samen met je partner in crime opgepakt met wapens op zak. Je kunt geen contact zoeken met je elkaar dus je kunt niet overleggen.

De officier van justitie doet elk van jullie het volgende voorstel

1. Als jullie allebei blijven zwijgen, kan ik jullie niet veel maken. Je krijgt dan alleen een geldboete wegens wapenbezit zonder vergunning.*
  2. Als er één bekent is de zaak rond. Degene die bekent zal ik laten gaan omdat hij/zijn/hen zo goed heeft meegewerkt. Degene die niet bekent kan minstens tien jaar gevangenisstraf verwachten.*
  3. Als jullie allebei bekennen, krijgen jullie allebei vijf jaar.

Wat zou jij doen?

• Zwijgen
  • Meewerken met het OM

0 stemmers

4 likes

Vind dit nauwelijks een dilemma eigenlijk

2 likes

Hoe is dit een dilemma?

Wat als je ander bekent en jij zwijgt? Dan ga jij 10 jaar de gevangenis in.

1 like

Maar het is mijn partner. Als hij uit het niets zonder reden mij de schuld geeft heeft hij wel grotere problemen dan een geldboete. Zit ik iig ook gelijk terecht in de gevangenis.

15 likes

Ik mag toch hopen dat mijn partner mij niet onder de bus smijt. En in ieder geval ben ik dan geen snitch

2 likes

Het gaat er in deze variant vooral om de vraag of je iemand anders als middel mag gebruiken. Door zijn lichaamsomvang kan hij namelijk de trolley tegenhouden. Het is bedacht door Judith Jarvis Thomson, die op deze gronden ook het recht op abortus heeft verdedigd en heel invloedrijk was in de VS. Ze verdedigt dus juist zelfbeschikking en dat je nooit iemand mag opofferen.

7 likes

Snitches get stitches

9 likes