Je moet kiezen-topic #2

Maar waarom zou je bekennen als je het niet hebt gedaan? Er staat nergens dat dat zo is… dan ben je toch gek als je zomaar gaat bekennen

1 like

Wow die eerste vraag vind ik echt niet te doen. :frowning_with_open_mouth:

1 like

Sorry ik dacht dat het duidelijk was dat je hier wel de dader bent. Ik zou het erbij zetten.

1 like

50 likes

Er gaan hoe dan ook mensen dood dus dat is in principe sowieso kut

Daarnaast wil je eigenlijk t liefste niks doen, want niks doen = onschuldig zijn. Maar dan gaan er dus 5x zoveel mensen dood. Als je kiest om iets te doen dan gaat er maar 1 dood, maar dan heb je wel bewust gekozen om die dood te laten gaan

Lose lose toch?

2 likes

Als je niks doet ben je meer toeschouwer van een ongeluk, als je wel ingrijpt heb je actief schuld aan 1 iemands dood, dat is wat mensen er moeilijk aan vinden denk ik.

6 likes

Die op hol geslagen tram is iets wat overmacht is. Daar heb je geen controle meer over, als je niks doet overlijden er dus 5 mensen. Als je wel zelf ingrijpt 1, dus dan doe je dat bewust, ook al wil je dat natuurlijk niet. Jij maakt wel de keuze ipv de tram. Daarmee voelt het alsof je een leven van iemand toch wat meer bewust ontneemt.

3 likes

Het gaat niet om je levenspartner maar om je partner in crime toch? In dat geval lijkt diegene me een verdorven persoon die ik sowieso voor geen cent vertrouw, ik zou lekker snitchen. En zelf ben ik toch al een slecht persoon vanwege het plegen van dat ernstige misdrijf dus verraad kan er ook nog wel bij.

2 likes

De essentie is eigenlijk onder, welke omstandigheden is het toegestaan om het leven van één persoon op te offeren ten behoeve van de vijf? Wat als één persoon een bekende moordenaar is? Is het moreel juist om überhaupt een keuze te maken?

2 likes

Wat ik hiervan onthouden heb uit een boek van Frans de Waal is dat in het eerste scenario de meeste mensen een rationele beslissing kunnen maken (1 dood is minder erg dan 5 mensen dood), maar dat bij het nadenken over het derde scenario (man naar beneden gooien) andere delen van ons brein (niet rationeel maar die te maken hebben met moreel handelen) geactiveerd worden die zich verzetten het gooien. En dat klopt dus precies met de resultaten van deze poll.

8 likes

Ja als jeffrey dahmer daar lag voelt het misschien meer als justice. Maarja dat weet je dus niet. Er is zelf in mijn familie iemand vermoord en mn maag draait om dat mensen elkaar überhaupt kunnen vermoorden. Ja ik weet dat mensen al zillion jaar elkaar vermoorden helaas maar nog steeds als je er bij stilstaat denk ik WTF. Dat recht heb je niet, nooit.

2 likes

Ohhhh als dat zo is zou dat de zaak voor mij wel veranderen, ik heb het wel geïnterpreteerd als levenspartner. Dat zou ik echt een veel moeilijkere keuze vinden

2 likes

Ja klopt daar heb je helemaal gelijk in dat is heel grappig om te zien haha mensen stemmen later uit emotie. Wat als een dictator zou liggen? Mag je dan om in de grijpen ten behoeve van alle toekomstige slachtoffers?

3 likes

Hoe krijg ik in godsnaam in mn eentje een volwassen vent van die brug af.

3 likes

Hahahaha sorry maar mijn brein dacht ook : ik kan niet eens een man optillen? De tram gaat snel. Dus ook al zou ik het willen het is onmogelijk.

1 like

Alle versies hebben toch te maken met moreel handelen. Je kunt ethisch gezien in versie 1 ook prima verantwoorden dat je niks doet en het aan het lot overlaat omdat die ene persoon eigenlijk niet zou sterven en door jouw ingreep wel sterft. Ik denk dat de manier waarop het dilemma wordt voorgelegd ook al veel uitmaakt voor de keuze

2 likes

Hier nog wat leuke variaties op het trolley problem:

5 likes

Ben ik dit echt gaan doen? Jep :joy:

8 likes

In mijn optiek red je juist 4 mensen (ipv 1 iemand) door in te grijpen.

1 like

Je hebt voor altijd een lied in je hoofd, namelijk:

• Jij bent zo - Jeroen van der Boom
  • Ik ga zwemmen - Mart Hoogkamer
  • Heb je even voor mij - Frans Bauer

0 stemmers

1 like