Juridische vragen

Uiteindelijk denk ik dat je hier niks mee kan, het is niet jouw huis en je zal niet getekend hebben voor een huis met die behoud van die vloer oid. Als ik eerlijk moet zijn vraag ik me ook een beetje af wat je hiermee wilt bereiken? De eigenaar kan toch niets anders zeggen dan: klopt, die vloer hebben we laten vervangen. Brengt uiteindelijk die vloer niet terug.

20 likes

Zonde zeg! Maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je bij die mensen moet zijn.

Wat bedoel je met ā€œkunnen we hier iets mee?ā€

1 like

OkƩ, duidelijk. Thanks voor de reacties!

Oke ik ga het hier alvast posten omdat ik een hard hoofd er in heb dat ze nu wel ineens gaan antwoorden.

Ik betaal servicekosten waaronder 75 voorschot stookkosten. Ik heb van die kastjes op mijn verwarming en in 2022 heb ik opgeschreven wat ik verbruikt heb en ik heb bijna niet gestookt uit angst voor de kosten. Ik zou tenminste 600 euro terug moeten krijgen.

Nu dient een verhuurder bij wet voor 01-07-2023 een overzicht te sturen van deze kosten zodat je kunt zien of je bij moet betalen of dat je geld terug krijgt.
Ik heb elke maand een herinnering gestuurd met 1 laffe reactie dat ze hier ā€˜zo spoedig mogelijk’ mee aan de slag gaan.

Enfin, ik heb vandaag dus maar een document verstuurd met een voorbeeld mail van het juridisch loket met de vraag of ze binnen 3 weken dit overzicht willen sturen.
Als ze dit niet doen? Wat dan? Ik ben niet rechtsbijstand verzekerd? Het is een particuliere woning dus kan niet aankloppen bij de huurcommissie.
Het gaat om veel geld :frowning: en dit jaar heb ik ook al bijna niets verbruikt omdat ik ook geen idee heb wat voor bedrag ze gaan rekenen per verbruikte W.

Huur je een sociale huurwoning of vrije sector? Als het sociaal is kun je gewoon naar de huurcommissie ook al is het van een particuliere verhuurder. Mocht je in Amsterdam of omgeving wonen dan zou je ook advies kunnen vragen bij Stichting !WOON.

3 likes

In aanvulling op @pineapple : mocht je niet in regio Amsterdam wonen, veel gemeentes hebben een eigen steunpunt of loket of huurteams waar je terecht kan voor vragen of advies op het gebied van wonen/huren. Je kunt het ook melden bij je gemeente. Sinds kort kunnen gemeentes namelijk ook actie ondernemen tegen dit soort verhuurders (wet goed verhuurderschap) en dat kost jou dan niks. Je moet alleen wel flink aandringen bij je gemeente.

2 likes

Volgens mij moet je formeel uit elkaar gaan en zelfs op andere adressen ingeschreven staan om fiscaal partnerschap te beƫindigen maar pin me er niet 100% op vast. Dat lijkt me als ik eerlijk ben ook het meest logisch want telkens je fiscaal partnerschap wijzigen als er iets in je financiƫn verandert lijkt me onwenselijk?

3 likes

Hebben jullie samen een koophuis? Want volgens mij blijf je dan sowieso fiscale partners van elkaar.

1 like

Heb je al op de website van de belastingdienst gekeken? Daar staat het uitgelegd namelijk:

3 likes

Ik had dus een bericht geschreven hier maar ge-delete. Ik zag net dat iemand reageerde maar ik kon het niet meer zien :smiling_face_with_tear:

Ja dat was ik! Ik had het maar snel weggehaald omdat jouw bericht ook was verdwenen. Wist niet zeker of je dan het antwoord nog wel wilde zien. (Want daarmee was de vraag ook wel duidelijk.)
Kwam er op neer: ik ben geen jurist maar vanuit informatieveilgheid (mijn vakgebied) is er een risico op de punten die je noemde en ik kan me indenken dat dit daarom erin staat.

1 like

Dankjewel voor je reactie nog!
Ik heb inmiddels contact gehad met de fnv want er staan meerdere punten in de overeenkomst die niet conform cao zijn. Ik heb teruggemaild naar de nieuwe werkgever dat ik de punten aangepast wil volgens cao.
Heel lastig want ik wil er graag werken maar dit zijn wel echt punten waar ik ook echt niet voor ga tekenen.

4 likes

Heeft iemand verstand van arbeidsrecht irt ziekte gevolgd door ontslag? Ik ben heel benieuwd ergens naar. Hoe zit dit;

Iemand in mijn omgeving is al heel lang ziek/ niet aan het werk. Zowel zij als de werkgever (een school) hebben nauwelijks geinvesteerd in integratie. Zo’n maand of 4 voor het aantikken van de 2jr ziekte (long covid-achtige klachten is het verhaal) is al beslist de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Nu lees ik online dat je na ontslag na 2 jr ziekte ook nog eens een transitievergoeding kan krijgen.
Hoe ziet dit er in de praktijk meestal uit? Rekening houdend met het feit dat dit maanden geleden al beslist is en er sindsdien ook helemaal niets meer aan reĆÆntegratie wordt gedaan?

2 likes

Maar is de ziekte gemeld bij het uwv ook en loopt daar aanvraag voor een wia uitkering?
Of is het ontslag met wederzijds goedkeuren, en zijn er samen afspraken gemaakt?

1 like

Wat bedoel je met dat het al besloten is? Is er al een vaststellingsovereenkomst getekend? Het bedrijf moet jouw vriendin ontslaan als ze van haar af willen en normaal mag dat inderdaad niet bij ziekte, maar 2 jaar mag je iemand ontslaan die ziek is. Dus wat ik heb gezien wat gebruikelijk is, is dat werkgever een vaststellingsovereenkomst opstelt met daarin de voorwaarden van ontslag. Als werknemer kan je die wel of niet tekenen, afhankelijk van wat je wil. Ze zou in ieder geval minimaal een bedrag ter hoogte van de transitievergoeding moeten krijgen, maar soms worden er meer afspraken gemaakt. Let er wel op dat als ze niet instemt met het ontslag dat de werkgever toestemming voor ontslag kan vragen aan het UWV (ook dan krijg je transitievergoeding). Als zieke wil je na je ontslag wel recht hebben op een uitkering, dus stem niet zomaar in met een ontslag/voorwaarden. Laat het aub nalezen door een jurist/rechtsbijstand.

Kans bestaat wel dat het bedrijf langer door zou moeten betalen als ze de reĆÆntegratie niet goed hebben gedaan, maar dat is een ander punt en het ligt eraan of je vriendin daar werk van wil maken. Daarvoor zou ze even op de website van UWV moeten kijken en zoeken op loonsanctie.

Ben geen arbeidsrechtjurist, maar dit is wat ik er in de praktijk van heb gezien. Dus ga niet enkel uit van wat ik hier zeg aub

3 likes

Mijn vriendin deed een werkend leren opleiding tot neonatologie verpleegkundige, maar ze hebben haar opleiding nu 3 maanden voor het einde stopgezet omdat ze haar niet mentaal stabiel genoeg vinden. Ze zeggen tegen haar dat ze haar contract af kan maken op een andere afdeling binnen het ziekenhuis of dat ze ontslag moet nemen. Ze wil eigenlijk niet meer binnen dat ziekenhuis werken maar heeft het gevoel dat se wel moet in verband met geld. Maar ze voelt zich daar helemaal niet meer fijn en denkt dat ze weer depressief gaat raken als ze maandenlang op een werkplek zit waar ze niet wil werken.
Wat is het handigste dat ze kan doen hierin? Ze wil eigenlijk dan gewoon op zoek naar iets anders nu maar kan het zich niet veroorloven om ontslag te nemen en geen geld te krijgen.

Heeft er iemand tips om een eerste raadpleging voor te bereiden? Ik heb morgenochten een gesprek met een advocaat om te kijken of het valabel is verdere stappen te ondernemen en welke bij iets waar de vakbond al heeft proberen te bemiddelen. Ik heb alleen totaal geen idee waar ik me aan kan verwachten.

De advocaat is er juist om je te begeleiden in dit traject dus die zal dit toelichten.

Tov advocaat: vragen naar inschatting kosten en om jou steeds tussentijds op de hoogte te houden van de kosten. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, checken of de advocaatkosten daaronder vallen.

1 like

Juridisch Loket?
en kijken of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand? maar daar kan een advocaat je ook over informeren.

1 like

Ja het was een beetje vaag allemaal en ik was erover aan het stressen haha. Om even te schetsen: het was een gratis consultatie na verwijzing van de vakbond omdat zij niet mogen procederen als je niet lang genoeg lid bent en een conflict met mijn vorige werkgever wel aan het escaleren is. De vakbond had wel al wat zaken aangehaald natuurlijk om op te letten maar ik vroeg me toch af of er nog tips hier waren die je niet zo snel online vind. Ik ben we tevreden van het gesprek en de kosten nu, de persoon waar ik mee sprak was heel duidelijk en eerlijk tov. hoe ze qua procedure wel veel zag maar ook wel echt van het inhoudelijke weg zou willen blijven bijvoorbeeld. Qua kosten gaf ze zelf aan dat ze wel tot een bepaald uurloon zou willen zakken en dan vermoelijk rond x bedrag zou eindigen voor de hele afhandeling dus dat kwam wel eerlijk en vertrouwelijk over. We hebben ook afgesproken dat er even over ging nadenken en met de vakbond overleggen en dat ik dan contact op neem om te zeggen wat mijn keuze is.

en @ABC123 rechtsbijstandverzekering moet ik nog even navragen maandag of dit er ook onder zou vallen, we hebben wel een polis thuis maar die papieren zijn niet geüpdate omdat mijn vader dat altijd afsluit en rommelig is. In België hebben we geen Juridisch Loket trouwens dus dat was geen optie.

1 like