Juridische vragen

Wat zijn de voorwaarden van de werkend leren overeenkomst?
Ik kan me voorstellen dat het op punten vergelijkbaar is met een reguliere opleiding waarin de opleider kan besluiten je geen diploma te geven omdat je helaas niet geschikt bent gebleken voor het vak.
Kennelijk willen ze haar conform overeenkomst wel doorbetalen maar dan moet ze wel elder werk verrichten. (Buiten een opleidingsomgeving vermoed ik)

Wat kan ze doen? In gesprek gaan en haar bedenkingen delen. Overigens denk ik dat de mededeling ā€˜ik vrees dat ik dan weer depressief raak’ de opleider/werkgever bevestiging geeft. Maar als dat de waarheid is, is dat de waarheid.
Misschien kunnen ze samen op zoek naar een werkplek waar ze minder ongelukkig mee is.

1 like

In ieder geval de opleiding afmaken, dan heeft ze het papiertje maar en grotere kans op een nieuwe baan (lijkt mij). Daarna zou ze kunnen solliciteren en bedingen dat de nieuwe werkgever de opleidingskosten overneemt. Want als je zelf ontslag neemt moet je dat ook vaak terug betalen.

2 likes

Weet iemand hoe lang het kan duren tussen aangifte tegen een persoon en een oproep voor verhoor?
Begin november heeft mijn zwager iets gedaan en er is toen gedreigd met aangifte tegen hem. Omdat we inmiddels 13 weken verder zijn en niks hebben gehoord, ga ik er van uit dat er geen aangifte is gedaan maar schoonouders liggen hier wakker van.

Zal dit ook niet afhangen van waar? Het ene bureau is drukker dan het andere. En voor wat; bij een buren-ruzie duurde dit best lang (2-3 mnd begreep ik) maar missh handelen ze sneller als het urgenter is

2 likes

Mijn schoonbroertje is betrokken geweest bij een vechtpartij in Den Haag. Het gaat na lange tijd een weer een beetje de goede kant op met hem en hij heeft een voor het eerst een baan. Vandaar dat we erg zijn geschrokken. Vooral mijn schoonmoeder zit er heel erg mee en eet en slaapt sinds dien weinig. Ik had verwacht dat we na 3 maanden wel iets gehoord zouden hebben. Maar nog even afwachten dus. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

3 likes

Heb je meerdere wachtruimtes? Neem aan van wel, dat je niet met de tegenpartij in dezelfde ruimte moet wachten.
Gaat om familierecht / alimentatie.

Het verdachtenverhoor is het sluitstuk van het onderzoek. Komt altijd al laatste. Politie doet eerst al het andere onderzoek om de verdachte daar in het verhoor mee te conftonteren. Dat kan dus best wel even duren. Mocht het zo zijn dat de vechtpartij op beeld staat dan is het allemaal ook minder urgent, want dat ligt het toch vast en is het verhoor minder urgent geworden dus zullen andere spoedkwesties voor gaan.

Ik moet zeggen dat ik 3mnd wel lang vind. Je zwager kan best eens contact opnemen met politie en uitleggen ā€˜ik heb ruzie gehad, er is gedreigd met aangifte, ik maak me hier heel erg druk om, er staat veel voor me op het spel. Mag ik weten of er aangifte tegen me is gedaan en of ik word opgeroepen voor een verhoor?’

1 like

In mijn ervaring niet (rechtbank Rotterdam en Den Haag). Den Haag is groter, het bestaat uit een hele grote ruimte met verschillende elementen met stoelen. Je kan dus wel iets verder zitten maar je moet de bode horen voor het oproepen. In Rotterdam zit je wel dichter bij elkaar.

3 likes

De rechtbanken waar ik ben geweest was dit niet zo. Je zit allemaal op de gang te wachten in principe, tot je de zaal in mag waar de zitting plaats vindt.

2 likes

@keekie

Ok dank je. Ga t doorgeven, is toch fijner om vooraf te weten.
Al vind ik het wel best vreemd, je zit daar meestal wel met een reden.

1 like

Ik raad je aan met de rechtbank te bellen en het na te vragen. Sommige zaken worden in specifieke delen van het gebouw behandeld. Mijn ervaring is dat strafzaken in het grote ruim opgezette deel plaatsvinden waar iedereen in een ruimte zit, maar familie zaken bij de ā€˜familie kamers’ en daar is het ā€˜knusser’ met verschillende zitjes in ā€˜hoekjes’. Het kan dus enorm verschillen.

1 like

Ik vind het best wel een stomme vraag maar voor de juristen hier:

Ik heb een tijd geleden een gratis raadpleging gehad en gezegd dat er even over ging nadenken en bespreken met een andere helpende partij (vakbond). Ik heb nu deze maandag een mail gestuurd naar de jurist om te zeggen dat ik er mee door wil gaan en dat ze mag beginnen aan de dagvaarding voor te bereiden. Is het te snel om nu al te bellen of het duidelijk is? Ik heb namelijk nog geen respons van hen gehad en vind het zo moeilijk in te schatten omdat ik bij hen ook niet opdringerig wil overkomen.

Het lijkt me niet onredelijk om even om bevestiging te vragen hoor, gewoon even bellen om te vragen of ze het inderdaad voor je willen oppakken kan prima!

1 like

Ja dat is echt te kort dag! Het duurt in mijn ervaring wel een week of 2/3 voor je aan de beurt bent maar dat kan ook langer duren. Daarna moet er nog aan zo’n zaak gewerkt worden en dat kan ook wel een paar weken duren. En vaak lijkt een zaak op het eerste gezicht duidelijk maar komen er daarna toch allemaal vragen bovendrijven. Maar je kan altijd even bellen om te vragen of ze een indicatie hebben hoor.

1 like

Wij zitten met een vraag; is het mogelijk om een auto op iemands naam te zetten en de verzekering op naam van een ander? Het is allemaal nogal een ingewikkeld verhaal maar komt neer op het volgende: de bezitter van de auto is overleden, diens partner heeft geen geldig rijbewijs meer en rijdt ook niet, maar het zou wel handig zijn de auto aan te houden voor mantelzorg ritjes etc zoals dat ook ging voor de partner overleed. Ik zou dan net als voorheen rijden, maar ben geen officieel erfgenaam; overschrijven van de auto zelf naar mij zou zorgen voor allerlei erfkwesties die de zaak compliceren. Maar iemand verzekeren zonder dat diegene rijdt en een rijbewijs heeft lijkt ook lastig. Er is helaas enige spoed bij geboden dus veel tijd hebben we niet om keuzes te maken. Iemand ideeen hoe hiermee om te gaan?

merci @Takkie @Zonnestraaltje

ik ga volgende week wel bellen, ik zou wel graag gewoon bevestiging hebben dat ze er mee aan de slag gaan omdat er wel een vrije korte verjaring op staat nu (eind april) wat zij zelf ook wel stellig in waren dus ik zou wel graag de duidelijkheid hebben met hen om te weten waar ik sta qua timing ookal was er wel al gesproken dat we sowieso pas op de laatste dag dagvaarden om de kans op een tegenvordering zo klein mogelijk te houden :’)

1 like

Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat jou relatie is tot de erfgenaam op wiens naam de auto zou komen staan. Als jullie partners zijn die op hetzelfde adres wonen, dan kan de verzekering op jouw naam en de auto op naam van je partner. Als de erfgenaam niet jouw partner is, dan kan het niet: Auto verzekeren op andere naam - Independer

1 like

In principe hoort de eigenaar van de auto zich te verzekeren (maar je moet ook een geldig rijbewijs hebben, want waarom bezit je anders een auto?). Je mag niet zomaar een auto verzekeren die niet op jouw naam staat en waarvan de regelmatig bestuurder niet jijzelf of je partner is. Dus nee. Als die auto aangehouden moet worden voor mantelzorg dan zal degene die het meest in de auto gaat rijden de auto op naam moeten zetten Ʃn moeten verzekeren. Anders kun je echt gezeik krijgen.

1 like

Puur interesse eigenlijk vanuit mij naar mijn werk, een collega zou de vraag neerleggen bij rechtsbijstand, maar ben zelf heel benieuwd!

Een klant heeft gebeld met een aanvraag voor een bezoek van monteur ivm een storing op de cv-ketel.
Onze medewerker is naar deze klus gegaan en dit was zeer snel opgelost door de cv-ketel te resetten, +/- 15 minuten. Wij hebben de klant 1 arbeidsuur in rekening gebracht, zoals wij regulier doen bij klussen, dit staat ook vermeld op onze website, Ʃn het wordt ook telefonisch vermeldt door onze planner bij het maken van een afspraak. Klant houdt vol hier niet van op de hoogte te zijn geweest en weigert de factuur te betalen.

2 likes

Zelfs al zou je niks hebben afgesproken dan is de klant een redelijk loon verschuldigd. Het is namelijk een overeenkomst van opdracht. De vraag is dan of het redelijk is om 1 uur in rekening te brengen als je na 15 minuten weer buiten staat. Ik neem aan dat er niet ook nog voorrijkosten worden gerekend?

2 likes