Juridische vragen

Met oma bespreekbaar maken. Als het kleinkind dit gezien heeft zal de rekening waar die 10k opstaat nog gekoppeld moeten zijn aan oma. Want als die alleen op naam dochter zou staan zie je die niet in internetbankieren van oma.

3 likes

Klopt, dus de verwachting is, zodra oma er niet meer is, de rekening losgekoppeld gaat worden. Oma vindt het een hele lastige situatie en durft dochter er niet op aan te spreken…

Dan kun je er weinig mee. Zodra oma dood is en de bank weet dit worden gemachtigden direct de toegang ontzegd. Maar dan kan dochter dat geld nog net weggesluisd hebben.

Andere optie is dat mens er zelf op aanspreken. Anders kun je niks. Als oma er niks mee wil doen, haar geld.

1 like
4 likes

Ja inderdaad, dus als oma het op zijn beloop laat, dan is dit wat het is.
Niet te geloven dit hoor… maar dankjewel voor je antwoorden!!

Je kan oma bewegen een levenstestament op te stellen. Daarin wordt vastgelegd wat de gemachtigde mag doen onder welke omstandigheden. Alles wat buiten het vooraf vastgelegde valt is dan niet toegestaan. (Ofzoiets … laat je informeren door een notaris)

4 likes

Ik zou ook vooral bij oma er op aansturen dat er minimaal 2 mensen mee kunnen kijken, dus bijv een van jouw ouders? Zodra er 2 mensen gemachtigd zijn (liefst 3) is aanspreken veel makkelijker.

En wat @Beutyschooldropout zegt, dat kan goed met een (levens) testament. En notaris kan dan een goede rol spelen in het je oma aanmoedigen meerdere mensen te machtigen.

1 like

Ja ik snap helemaal wat je zegt! Alleen oma heeft nog maar een dochter.
Dus dan zou een van de kleinkinderen de andere gemachtigde moeten worden. (wel allemaal al volwassenen uiteraard)

3 likes

Die hebben via (evt overleden ) kinderen ook dat soort rechten.

3 likes

Ga hier even goed over nadenken wat nu de beste oplossing is.

1 like

Ja klopt helemaal, alleen de tante heeft er nogal een handje van om alles naar haar hand te zetten.

1 like

Des te belangrijker om het nu nog goed te regelen voor oma niet meer goed zelf kan beslissen. Ik herken het goed, dat ouderen het moeilijk hebben om hun kind aan te spreken iets van ‘macht’ te ontdoen, maar dat is zo belangrijk voor de toekomst.

Als oma een goede notaris in de regio rondom Naarden wil, pb me dan voor een naam.

3 likes

Een volmacht bij een bijlevenstestament hoeft niet perse op naam van de kinderen te komen, kan ook op de kleinkinderen!

1 like

Wellicht eerst aan dochter vragen hoe dit volgens haar zit? Want er zijn nu al veel verwachtingen, vermoedens, als oma dood gaat dan, die er meteen vanuit gaan dat zij erop uit is 10.000 euro te ontvreemden.

3 likes

@Allysa
Kan het zo zijn dat die dochter dit met goede bedoelingen doet? Het lijkt me sowieso wijs dit met haar te bespreken, hoe lastig ook.
Zelf ben ik ook gemachtigd voor de rekening van mijn moeder en ik sluis ook regelmatig geld weg naar een spaarrekening. Voor die rekening ben ik overigens niet gemachtigd, maar mijn moeder heeft daar geen pinpas voor en dat geld kan ze zelf niet opnemen. Niet omdat het niet mag maar omdat ze niet zo handig is met internetbankieren. Dit doe ik uit veiligheidsoverwegingen; ik ben als de dood dat iemand meekijkt tijden het pinnen of haar oplicht via bankhelpdeskfraude oid waardoor ze geld verliest.

Je kan ook nog overwegen om bij de rechtbank beschermingsbewind aan te vragen over het vermogen van oma. Maar dan moeten er wel indicaties zijn dat oma niet in staat is zelf haar vermogen goed te beheren. En dan is het verstandig om ook in het verzoekschrift op te nemen dat het beter is als dochter geen bewindvoerder wordt van oma vanwege vermoedens van financieel ouderenmisbruik.

Een levenstestament is echter in dit stadium beter als oma nog wel in staat is om haar eigen geldzaken grotendeels te regelen.

2 likes

Mijn oma had ook een rekening met zo’n bedrag samen met minj moeder, en die was bedoeld om de uitvaart mee te betalen. Mijn oma wilde niet dat mn moeder het zelf hoefde voor te schieten.

En dat is dus ‘onzin’ (althans paar jaar terug toen ik bij de bank werkte) want bij de bank kun je gewoon met die rekeningen terecht bij een overledene. Mits er voldoende saldo is kunnen die rekeningen worden betaald. Net zoals incasso’s doorlopen.

3 likes

Bedankt voor al jullie reacties. Oma heeft naast het apart gezette geld, ook nog een eigen (spaar) rekening met een behoorlijk bedrag. Dat maakt het ook allemaal zo vreemd, dat het echt apart is gezet op eigen naam.

Op korte termijn ga ik met oma overleggen hoe verder…

1 like

Ik woon in een sociaal huur appartement waarbij ik zonnepanelen moet huren a 36,- per maand.

Mijn zonnepanelen doen het nu sinds nov 23 niet meer omdat er een breuk in de kabel is gevonden afgelopen augustus.

Ik wacht nu al maanden op een oplossing en compensatie maar de afdeling die er over gaat negeert me gewoon. Bel 2x per week en dan krijgen ze een terugbel verzoek. Ze bellen me uiteraard niet…

Ben nu weer aan het bellen en ze zeggen dat mijn melding is afgemeld omdat ik gister ( zondag) een mail heb gehad. Heb ik uiteraard niet.

Wat kan ik hier mee?

2 likes