Juridische vragen

Heb je al een officiele klacht ingediend bij je woningbouw? Dat zou ik eerst doen en daarin vragen om een terugvordering vd kosten sinds november 2023. En ik zou contact opnemem met de huurcommissie, eerst voor algemeen advies en eventueel later om er een zaak van te maken Onderhoud en gebreken aan uw woning | Huurders | Huurcommissie.
Succes!

6 likes

Om een klacht bij de huurcommissie in te kunnen dienen bij de huurcommissie moet je eerst schriftelijk een klacht in hebben gediend bij de woningbouw. Zij hebben vervolgens 6 weken om het op te lossen. Dus ik zou dat nu eerst doen @ontherun

Je betaalt trouwens eenmalig 25 euro aan de Huurcommissie maar dit bedrag moet de woningbouw jou betalen als je in het gelijk wordt gesteld.

4 likes

Ja, heb al een klacht ingediend.

Zal deze nog wel even schriftelijk toe sturen.

1 like

Alleen een opsporingsambtenaar of een officier van justitie mag je telefoon in beslag nemen. Het lijkt meer op een hele bijzondere grap haha

3 likes

Haha ja ik vond het ook al zo raar!

Nou…
dit zijn hun huisregels, misschien te verglijken met het mobieltjes verbod op scholen?
Afpakken zou denk ik nog wel juridisch houdbaar zijn. Weggeven aan oudjes in zuid europa is onredelijk.

Mijn kennis van het verbintenissenrecht is zeer verouderd maar ik denk dat dit soort bepalingen vergelijken zijn met algemene voorwaarden. Het verbod, evt afpakken is denk ik houdbaar. De passage over het weggeven lijkt me iets voor de zwarte of grijze lijst (onredelijke of vermoedelijk onredelijke voorwaarden)

Maar bovenal denk ik dat de sportschool eigenaar een lolbroek is die mobieltjes in de gym irritant vindt. 🫠😜

4 likes

Haha het eerste wat in mij opkomt is of het een test is of de huisregels wel gelezen worden :joy:

10 likes

In de VS heeft een bedrijf ooit in de algemene voorwaarden gezet ā€˜wil je $15.000? Mail dan naar xxx@xxxx.com.
Pas na jaren heeft iemand die $15.000 geĆÆncasseerd :upside_down_face:

9 likes

We hebben gezeik met de klusjesman (zzp-er) die onze zolder verbouwd heeft. Een van de dingen gaat om isolatie. Hij zou het hele dak isoleren, maar we zijn erachter gekomen dat hij een deel ā€˜vergeten’ is. Dit heeft hij net zogenaamd opgelost, maar dat kan niet omdat er niks opengebroken is, en dat moest wel.

Hij wil er verder niks meer aan doen. Wat kunnen wij hier nu mee? Ik moet nog 10% betalen, maar vertik het. Hij is verder nergens bij aangesloten voor een geschillencommissie of iets…

1 like

Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou je het daar nog kunnen neerleggen.

Oja goeie, dat heb ik

2 likes

Zeker niet betalen, daar is die laatste 10% juist goed voor. Wel even schriftelijk mededelen dat je het opschort totdat hij het naar behoren heeft hersteld. Als hij de rest van zijn geld dan wil dan moet hij het werk afmaken. Maar bespreek dit vooral even met je rechtsbijstandverzekering

Als ik nu rechtsbijstand ga aanvragen, en ik heb hoogstwaarschijnlijk het pas tussen september en december '25 nodig, en het gaat over een scholingsovereenkomst van 2023, willen ze me dan wel helpen? Of had ik in de tijd van het tekenen van de scholingsovereenkomst al rechtsbijstand moeten hebben.

1 like

Nee, als je nu al weet dat je dan een conflict hebt (en zij dat ook prima terug kunnen redeneren) niet.

5 likes

Het moment van het tekenen van de scholingsovereenkomst maakt niet uit, het gaat er inderdaad om of het geschil al bestaat of dat op dit moment al duidelijk is dat er een geschil gaat ontstaan. Als dat het geval is en je rechtsbijstandverzekering komt daar ook achter, dan kunnen ze je dekking ontzeggen. Je kunt je verzekering voor die discussie dan niet inzetten.

2 likes

ā€˜Een brandend huis kan je niet verzekeren’

Soms kan je wel juridische advies krijgen tegen een sympathiek tarief als je daarna jezelf verzekert. Ik zou het gewoon vragen.

2 likes

Thanks iedereen.

Het hangt er vanaf of ik aangenomen ga worden of niet, dat weet ik binnen nu en drie weken, en dan mag ik waarschijnlijk starten in het laatste kwartaal van 2025, dus dan moet ik ontslag nemen en heb ik advies/hulp nodig over een getekende scholingsovereenkomst van mijn huidige baan waar o.a. geen glijdende schaal in zit. En ik heb de studie verplicht voor de functie moeten volgen, dan mag de scholingsovereenkomst waarschijnlijk ook niet. Maar ik heb dus wel ervoor getekend. :clown_face:

Heb je al met het juridisch loket gebeld? Je werkgever gevraagd hoe zij hier naar kijken (zonder te laten weten dat je ook weg wilt)? Zou zoals Wonderland zegt sowieso een verzekering nemen, maar niet met het idee dat ze dit ook gaan dekken, want als je eerlijk bent zijn is die kans klein. Maar voor hetzelfde geld loopt het met een sisser af omdat je werkgever ook wel inziet dat dit een rare situatie oplevert.

1 like

Ik verdien teveel voor Juridisch Loket helaas, dat was mijn eerste plan. Ik zou wel bij rechtenstudenten in de stad advies kunnen vragen.

Ik durf op het moment echt helemaal niets bij mijn huidige werk te melden. :sweat_smile:

Ja, is ook zo. Sowieso goed om de verzekering aan te gaan voor in de toekomst.

Ben je lid van een beroepsvereniging en heb je via daar iets van recht op juridisch advies? Via die weg zou je misschien ook geholpen kunnen worden. Of snel lid worden en t.z.t. dan gebruik maken van de optie tot juridisch advies.

2 likes