Juridische vragen

Dankje, ja ik twijfel ook nog steeds, wacht het antwoord op mail even af en ga dan beslissen.

De auto heeft schade opgelopen, niet heel veel. Ze hebben mij niet aansprakelijk gesteld daarvoor wat ik ook raar vind omdat ze vrij stellig beweerde dat ik in fout was. Die aansprakelijkheidsverzekering heb ik gelukkig wel.

In Nederland is het zo dat bij een aanrijding tussen auto en fietser de auto altijd schuldig is

2 likes

Beetje te kort door de bocht dit. Zitten nogal wat nuances in en bovendien was dit ongeval niet in NL.

6 likes

Maar het is toch zo omdat een voetgangers en fietsers gezien worden als zwakkere verkeersdeelnemers.

Quote In het verkeersrecht worden fietsers en voetgangers als ā€˜zwakkere verkeersdeelnemers’ extra beschermd . De aansprakelijkheid ligt in principe altijd bij het motorrijtuig op grond van artikel 185 Wegenverkeerswet. Ook als de fietser een fout maakt omdat hij bijvoorbeeld door rood rijdt

3 likes

Zwakkere verkeersdeelnemers worden beschermd wettelijk gezien maar dat betekent niet dat bij een ongeval met auto en fiets de auto altijd aansprakelijk is. Er zijn uitzonderingen dus daarom vind ik het wat kort door de bocht. Het kan zo zijn dat je toch een deel van je eigen schade moet dragen als zwakkere verkeersdeelnemer namelijk.

5 likes

Dat aansprakelijk stellen kunnen ze wel op elk moment nog doen, duurt soms lang en gebeurt dan alsnog. Maar daar heb je dan verder in principe geen jurist of advocaat nodig want dat meld je dan bij je AVP verzekeraar en die pakt dat verder op.

Ik vraag mij af of een advocaat voor een belang van €300 hier werk van maakt. Want dat is zo ongeveer het uurtarief incl. BTW. Maar die kan misschien wel duiding geven aan de situatie i.c.m. Belgisch recht. Succes in elk geval!

1 like

Ik en mijn werkgever hebben besloten dat ik ga stoppen met mijn werk. Mijn leidinggevende wil nu met mij een einddatum gaan kiezen in ons systeem. Ik heb echter een tijdelijk contract, dus wil graag dat het contract afloopt ipv nu een einddatum kiezen. Want stel dat ik in de tussentijd (is nog 5 maanden voor laatste dag tijdelijk contract) een andere baan vind oid, dan kan ik niet eerder stoppen volgensmij, omdat we dan al die einddatum hebben vastgelegd (bij ons kan je wel tijdelijk contract eerder opzeggen) Terwijl als we mijn contract gewoon laten aflopen, heb ik nog de vrijheid om eerder op te zeggen. Klopt dit? Wat kan ik het beste doen. Want ik ben bang als ik dit vertel mijn werkgever moeilijk gaat doen dat ze perse een einddatum wil vastleggen

Maar wil je dan nu stoppen met werken en 5 maanden doorbetaald krijgen? Tot je contract is afgelopen?
Ik weet niet hoe dit juridisch zit maar ik snap dat als jij aangegeven hebt te willen stoppen het bedrijf ook graag een einddatum afspreekt.

1 like

Als jullie een vaststellingsovereenkomst gaan opstellen is het mogelijk om een uiterste einddatum erin te zetten, met een disclaimer wanneer jij eerder een nieuwe baan hebt, deze einddatum wordt vervroegd naar de dag voordat jouw nieuwe baan start. Ik denk alleen dat de kans dat de werkgever dit wilt doen bij een tijdelijk contract nihil is, dan hadden ze net zo goed gewoon je contract kunnen ā€œuitzittenā€

3 likes

Dit klopt inderdaad. Ik zou de einddatum die jullie samen bepalen vastleggen in een vaststellingsovereenkomst. Dan heb je ook altijd nog de mogelijkheid om alsnog eerder dan die datum weg te gaan indien je een andere baan hebt gevonden. Het voordeel voor de werkgever is natuurlijk dat ze niet tot de oorspronkelijke einddatum (van je contract) aan jou vastzitten, dus dit scheelt ze mogelijk een paar maanden salaris. Het contract ā€œuitzittenā€ is voor de werkgever wel iets minder aantrekkelijk, aangezien ze dan nog 5 maanden met jou door moeten terwijl beide partijen eigenlijk hebben aangegeven dat het er niet meer in zit.

Nee ik blijf gewoon werken tot de einddatum. @Samsam @Fetablokje Het is aan mij wat de einddatum is, dus ik wil graag aangeven dat ik in principe wil blijven tot einde tijdelijke contract (is voordelig ook voor de werkgever aangezien ik bijna helemaal ben ingewerkt, reden van vertrek is vooral vanuit mij en niet omdat de werkgever mij perse weg wil hebben, maar wij zijn samen overeen gekomen dat het beter is voor mij). Alleen weet ik dus niet als je dit al vastlegt in het systeem (met dus einddatum van tijdelijke contract) of dit juridisch al bindend is en je dus daarna niet meer eerder zou kunnen opzeggen stel je gelijk een andere baan vindt. Kan je dan beter gewoon nog niks vastleggen en dan sowieso het tijdelijke contract laten aflopen?

1 like

Nee hoor je hebt als werknemer altijd nog de mogelijkheid van tussentijds opzeggen (mits dat in je contract is opgenomen, je gaf aan dat dit erin staat). Dus die datum in het systeem is niet juridisch bindend.

2 likes

Is er iemand die meer weet over erfenissen? Mijn vader gaat ergens de komende dagen overlijden. Hij heeft erg veel schulden en we kunnen de erfenis absoluut niet accepteren. Dit heb ik verder ook allemaal al uitgezocht. Nu ging ik 3 weken geleden op vakantie en heeft hij 100 euro als vakantiegeld gestort. 2 Weken geleden heeft hij 100 euro overgemaakt zodat ik sigaretten voor hem kon kopen. Hij ligt in een hospice dus kan dit zelf ook niet halen. Nu lees ik dat geld gestort in de 180 dagen voor het overlijden als deel van de erfenis wordt gezien. Zien ze dit ook zo als het om de bovenstaande redenen gaat?? Kan ik het geld beter terug storten zodat ze het niet als acceptatie zien? Dit levert mij nu heel veel stress op.

1 like

Ik weet er niet veel van helaas maar dit lijkt me bijzonder onredelijk eerlijk gezegd… zeker omdat het om relatief kleine bedragen gaat. Ik heb zelf met iets soortgelijks te maken dus ik lees wel even mee

2 likes

Ja mij ook… Hij ligt in een hospice dus hij kan ook zelf gewoon geen sigaretten halen. Maarja ik heb afgelopen week geen bonnetjes bewaard dus kan niks aantonen.

1 like

Ik heb er ook geen verstand van maar volgens deze pagina geldt er een vrijstelling tot een bepaald bedrag: Minder erfbelasting betalen door schenking?

En volgens deze pagina heeft dit geen invloed op de aanvaarding van de erfenis: Wat zijn de risico's bij schenken voor de dood?

Maar ik heb er dus geen verstand van, en die tweede pagina is ook niet van de overheid. Heel veel sterkte in ieder geval!

1 like

Maar er is toch geen sprake van een vrijstelling als ze het voornemen heeft de erfenis niet te accepteren?

3 likes

Disndag ff bellen met een notaris!

Als je zijn nalatenschap wil verwerpen moet je ook goed opletten wat je na zijn overlijden doet met zijn spullen, bepaalde gedragingen kunnen namelijk worden gezien als zuiver aanvaarden van de nalatenschap, ook daar kan een notaris in adviseren.

3 likes

Ja de huur is per eind april opgezegd dus voor die tijd moeten we het huis leeghalen. Hij heeft fotos al meegegeven aan mij en verder doen we alles weg. Moet dat ook nog even goed uitzoeken.

Wat vervelend dat je tijdens zo’n kut periode ook nog over dit soort dingen moet nadenken… heel veel sterkte de komende dagen!

4 likes