Juridische vragen

Super, dankjewel voor het meedenken!

Ik ben nog steeds ziek. Kort voordat mijn contract afloopt meld ik me beter zodat ik hersteld uit dienst kan. Het werk dat ik deed kan ik nu niet meer uitvoeren. Voor een VSO is het inmiddels te laat.

Ook al staan zij in hun recht, had ik toch gehoopt dat er een mogelijkheid was om me te beroepen op een niet-verwijtbare beëindiging, omdat ik ziek ben geworden door de slechte omstandigheden daar. Ik had echt nooit gedacht dat ik daar zo snel weer weg zou moeten/gaan.

Alleen had je dan denk ik aan moeten sturen op een VSO en niet op ontslag op eigen initiatief, want dan geldt gewoon de afspraak waar je voor getekend hebt.

14 likes

Dan zou ik me niet beter melden. Als jij ziek uit dienst gaat neemt het UWV je over.

7 likes

Volgens mij mag dit niet. Ik zou een vrijblijvend gesprek met een arbeidsrechtadvocaat plannen. De teller gaat niet meteen lopen dan en je krijgt wel een beeld van jer rechten en plichten.

6 likes

Ik heb al een andere baan.

1 like

Dankjewel, dat ga ik doen!

2 likes

Wil je nieuwe werkgever je opleidingskosten niet overnemen? Of heeft de opleiding niets met je nieuwe baan/functie te maken?

6 likes

Ja idd, dat is helemaal niet ongebruikelijk.

2 likes

Het UWV neemt het niet over als je zelf hebt opgezegd, dan ben je namelijk “verwijtbaar werkloos”.

3 likes

Helaas, totaal andere functie.

Misschien te laat maar kan je niet beter vanuit ziek in dienst bij je nieuwe werkgever? Ze kunnen soms kortingen/tegemoetkomingen krijgen of een no-risk policy, je hebt zelf ook meer zekerheid geloof ik.

Ik denk een andere situatie maar ik ben twee jaar ziek geweest en kort daarna liep m’n tijdelijke contract af. Ik heb nu ook een nieuwe baan maar wel een wia keuring gedaan. Ik heb geen recht op wia maar mn werkgever is nu wel extra verzekerd voor het geval ik wel ziek wordt en ik zelf op een bepaalde manier volgens mij ook als ik binnen 5 jaar ziek word

Klinkt in elk geval wel alsof je werkgever je best wel naait :sob: hoop dat je nieuwe werkgever een fijne plek is :heart:

2 likes

Ik ben het hier niet mee eens. Werkgever staat in zn recht. En @Sade sorry dat ik het zeg maar je hebt dit gewoon niet handig aangepakt. Zoals anderen aangeven had je in een VSO nog iets kunnen bedingen over de studiekosten, maar bij eigen ontslag kan je daar niks meer mee

13 likes

Ja dat is waar en weet ik, maar het klinkt ook alsof de werkgever niet echt diens best heeft gedaan haar op haar rechten te wijzen en te helpen bij herstel etc maar goed, ik weet het verder ook niet het hele verhaal

2 likes

Je kan geen vso tekenen terwijl je ziekgemeld bent. De enige manier om uit dienst te treden terwijl je ziek bent is ontslag nemen.

Edit: wel dus

Kan wel hoor. Dan staat er gewoon in de overeenkomst dat je je beter meldt.

8 likes

Vaak wordt er in dit soort situaties wel een vso gedaan en afgesproken dat je je beter meldt

3 likes

Je beter melden terwijl je dit niet bent, zeker als je niet weet wanneer je wel écht beter wordt, kan echt ontzettend grote financiële gevolgen hebben.

Ik weet dat het in dit geval mosterd na de maaltijd is @Sade en dit is natuurlijk helemaal niet je oorspronkelijke vraag. Gelukkig heb jij een nieuwe werkgever dus ik begrijp dat je het risico dan niet groot acht. Je voelt daarnaast zelf het beste aan wat je verwacht qua herstel.

Maar ik wil hier toch even aandacht aan geven omdat dit nu in het Topic wordt gedeeld.

Langdurige ziekte is ontzettend complex en beslaat teveel om hier volledig neer te zetten. Maar ik zou het beter melden tijdens ziekte om de volgende 2 redenen niet adviseren

Je hebt geen recht op een Ziektewet uitkering als je toch niet bij een andere werkgever aan de slag kan. Ga je ziek uitdienst dan krijg je deze vaak wel vanuit het UW. De ZW uitkering is max 70% van het max dagloon gebaseerd op het jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. (Dit komt vaak neer op 70% van je laatstverdiende loon)

Stroom je na 2 jaar de WIA in dan kunnen de consequenties nog groter zijn. Veel werkgevers hebben namelijk ook aanvullende WIA verzekeringen afgesloten. Deze keren uit bovenop de WIA uitkering van het UWV. Als je ziek uitdienst gaat behoud je het recht op deze aanvullende verzekeringen. Bij het beter melden vervalt deze uiteraard.

Wanneer je zelf ontslag heb je vervolgens ook geen recht op een WW uitkering.

Je valt dan evt terug op een bijstandsuitkering (en toeslagen). Als je aan de voorwaarden voldoet. De bijstandsuitkering is momenteel zo’n 1350 euro netto per maand.

1. Ik zou ook niet adviseren om op verzoek van de werkgever je beter te melden. De werkgever heeft er vaak namelijk ook voordeel bij om geen hoge verzuimcijfers te hebben. De werkgever heeft daarnaast ook 2 jaar een loondoorbetalingsverplichting bij ziekte naar zijn werknemers toe. (Max 70% van je laatstverdiende loon). Daarnaast worden bepaalde premies ook gebaseerd op de verzuimcijfers binnen een bedrijf. En deze wordt uiteraard hoger bij een hoger ziekteverzuim.

Edit: veel te veel edits gedaan ivm herschrijven van wat zinnen :sweat_smile:

8 likes

Een VSO is inderdaad geen opzegging dus er is geen sprake van een opzegverbod tijdens ziekte. Er hoeft (strikt genomen) ook geen opzegtermijn in acht genomen te worden.
Ziek instemmen met een VSO kan inderdaad wel negatieve gevolgen hebben voor uitkeringen (zoals hierboven duidelijk uitgelegd) als je inderdaad niet kunt voldoen aan je sollicitatieplicht voor de WW.
Echter in dit geval is er volgens mij sprake van situatieve arbeidsongeschiktheid en heeft @Sade al een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever.

1 like

Is het een geldig studiekosten beding?

https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidsvoorwaarden/studiekostenbeding/

Ging het om een niet-verplichte opleiding, en staat er ook in dat de terugbetalingsverplichting stapsgewijs afneemt? (Staffel)

Inderdaad goed om met een arbeidsjurist te sparren, heb je een rechtsbijstandsverzekering toevallig? Heb je zelf nog bepaalde kosten waarvan je kan aangeven dat je tot verrekening overgaat?

5 likes