Juridische vragen

Ik denk echt dat niemand hier aan twijfelt hoor. Het is gewoon heel naar dat de consequenties voor jou zijn en niet voor hem.
Mijn man had ook een opleiding die z’n werkgever betaalde als die zolang bleef. Hij kreeg nul dagen vrij om aan die studie te zitten, lestijd was altijd onbetaald in de avond en toen die z’n opleiding stopte en een jaar erna ontslag nam kreeg die alsnog een factuur. We hebben die factuur betaald toen, ook gewoon omdat we niks meer met die werkgever te maken wilde hebben en het de energie niet waard was (ging om minder dan duizend euro).

3 likes

Ja, dat vind ik in mijn situatie ook. Maar ze hebben de studie nu eenmaal betaald, dus als ik het volledige bedrag moet terugbetalen, dan is dat zo. Het gaat alleen wel om een flink bedrag. Voor duizend euro zou ik inderdaad ook gewoon direct betalen en er klaar mee zijn. Klinkt alsof het beter is dat je man daar weg is!

3 likes

Mijn partner en ik willen elkaars erfgenamen worden en zijn nu zoekende wat de logische route is. We zijn in principe niet direct geïnteresseerd in trouwen of geregistreerd partnerschap, maar zouden het wel doen als het de logische keuze blijkt te zijn.

We dachten er eerst aan om simpelweg twee testamenten op te laten tekenen, maar dan lijkt een geregistreerd partnerschap eigenlijk weer praktischer en goedkoper waarschijnlijk.

Enfin, is er iemand die recentelijk voor dezelfde keuze heeft gestaan en wil sparren?

Nja valt niet echt te sparren. De vraag is: heb je interesse in de juridische verplichtingen die bij geregistreerd partnerschap horen. En dan heb ik het over de standaardvariant, wil je daarvan afwijken moet je sowieso langs de notaris. Is het antwoord daarop nee: ga voor een testament. Dat regelt enkel en alleen erven.

Geregistreerd partnerschap klinkt goedkoop en praktisch, maar je gaat de kosten maken als je van elkaar af wilt. Zeker als je het niet met elkaar eens bent of tussentijds kinderen krijgt, want dan vervalt het voordeel van het geregistreerd partnerschap tov trouwen. Testament is nu duur, maar je trekt hem met minimale kosten in als het klaar is.

4 likes

Mijn vriend en ik willen graag ons huidige huurhuis kopen. Het huis is van een groot kantoor in een andere stad en zij willen graag van alle huurwoningen af en bieden nu de huurders aan om het te kopen.

Wij wonen hier al 7 jaar en hebben ook een berging in gebruik die past bij de grootte van het huis. Nu blijkt dat de makelaar onze berging 2 jaar geleden heeft verkocht aan de buurman. De buurman heeft nu een berging in gebruik die past bij de grootte van zijn huis. Eigenlijk hebben we dus allebei een berging in gebruik die passend is volgens de verdeling in het pand, maar omdat de makelaar ooit een typfout heeft gemaakt staat het verkeerd in het kadaster.

Nu geeft de makelaar twee opties:

• We tekenen een gebruiksovereenkomst waarin staat dat we elkaars berging gebruiken en als één van ons gaat verhuizen dan moeten de spullen over naar de andere berging.
  • We ruilen nu de sleutels om en verplaatsen onze spullen.

Beide opties spreken ons niet echt aan en voelen ‘te makkelijk’. Met de gebruikersovereenkomst stellen we naar ons idee het gedoe uit. Met de tweede optie gaan mijn vriend en ik er erg op achteruit (van 13m² naar 7m²) en heeft de buurman al een paar jaar te veel betaald voor iets wat hij in gebruik heeft. Het liefst zouden we het gewijzigd willen zien in het kadaster, maar dit heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor de woz-waarde (vooral van de buurman dan nu). En als we nu gaan ruilen, dan willen we ook minder betalen voor het huis, maar dit wordt nergens besproken door de makelaar.

Ik heb de makelaar gevraagd om de situatie op de mail te zetten met daarbij de opties die we volgens hem hebben, zodat ik het zwart op wit heb en er over kan denken. De makelaar heeft in de mail naar ons en naar de buurman de huisnummers verwisseld… Hierdoor lijkt het dus alsof het klopt zoals we het nu in gebruik hebben. (Echt, deze man :upside_down_face: Wat kun je wel???)

Nu vroeg ik me af:

• Wat kunnen we het beste doen?
  • Bij wie moet ik zijn om het probleem voor te leggen? Ik wil mijn rechtsbijstandverzekering bellen vandaag, maar is er ook nog iemand anders waar ik terecht kan?
  • Kun je ‘zomaar’ een berging verkopen die al in gebruik is?
  • Heb ik, nu ik nog huurder ben, ook rechten waar ik iets mee kan?

Ik baal echt zo erg van deze situatie. Ben ook ontzettend geïrriteerd door die makelaar omdat ie fout na fout blijft maken en heel summier is in zijn communicatie naar ons en ik steeds overal achteraan moet.

Even zonder overal afzonderlijk op in te gaan: ik zou persoonlijk zorgen dat het kadastraal goed staat en daar echt op in zetten. Anders zit je met een probleem als je het ooit wil verkopen, ik zou het als buitenstaander namelijk nooit kopen als de berging van mijn nieuwe huis eigenlijk bij een ander in gebruik is. Rechtsbijstandverzekering kan je hier prima bij helpen als je die hebt!

11 likes

Ja hè? Wij willen dat ook, dat lijkt ons de beste optie. Onze hypotheekadviseur vindt dit eigenlijk ook de enige logische optie, maar helaas kan hij ons hier niet bij helpen. Ik ga vanmiddag de verzekering bellen.

(Met de verkoop zou het dus gewisseld zijn als we voor die gebruikersovereenkomst gaan. Dus een nieuwe koper heeft dan niet een berging in gebruik die van de buurman is.)

1 like

Ik denk dat je met deze vraag bij (jouw eigen, geen gedeelde met de verkoper) notaris moet zijn.

Hoe bedoel je precies? Als we zouden gaan voor een gebruikersovereenkomst? Dat lijkt mij inderdaad ook meer rechtsgeldig dan een formuliertje van de makelaar. Maar eigenlijk wil ik liever gewoon mijn eigen berging houden en de buurman ook :sweat_smile:

Begrijp ik het goed dat jullie allebei tevreden zijn met de berging die je nu in gebruik hebt maar het wel wilt formaliseren? Dan zou ik dat doen. Kijk in het WOZ rapport even waar z evanuit gaan, als het goed is dan is dat de plattegrond zoals die in het kadaster staat. Dan betekent ruilen toch niks of juist iets positiefs (want: minder m2 bergruimte) voor de buurman? Desnoods betaal je een verschil aan hem om goed te maken dat hij te veel (en jullie dus te weinig) hebben betaald maar zou dst lekker de buurman met de verhuurder laten oplossen. Hij heeft betaald voor iets dat hij niet gekregen heeft, dat is zijn probleem niet het jouwe.

3 likes

Nee ik bedoel om advies te vragen hoe je dit best oplost. Aangezien je gaat kopen heb je toch een notaris nodig, dan kun je dit ook even voorleggen denk ik.

1 like

Hoe is de berging nu kadastraal geregeld? Hebben beide bergingen een eigen kadastraal perceel/appartementsindex of maken ze deel uit van het perceel waar de woning ook op staat?

Bruikleen moet je volgens mij ook niet willen ivm verzekeringswerk.

3 likes

Omg ik voel al helemaal irritatie om de SLORDIGHEID van deze kutvent
Dat die nu ook nog in de mail de huisnummers verwisseld??

2 likes

Ik doe even meerdere reacties in één bericht hoor.

Ja, klopt inderdaad! We willen het allebei zo houden zoals het is, maar volgens de makelaar kan dat alleen met een gebruikersovereenkomst en dat willen we niet. We willen graag dat het in één keer goed geregeld is i.p.v. gedoe qua verzekering en dergelijke + we willen geen gedoe als één van ons gaat verhuizen we dus alle spullen moeten overhevelen.

@Tamara In het kadaster staat nu dat de buurman eigenaar is van onze berging. Ik heb dat van ons vergeleken en de cijfers van de splitsingsakte komen overeen. Dus ik denk dat wij dan óók eigenaar zijn? En de berging die de buurman in gebruik heeft lijkt van niemand te zijn. Eerst zei de makelaar dat wij de verkeerde berging in gebruik hadden, maar na veel spitten in oude aktes kwam ik erachter dat dat niet juist is. Toen ik de makelaar ermee confronteerde kwam ineens de aap uit de mouw en zei hij dat het een typfout is geweest en de buurman daarom nu de eigenaar is.

De buurman wil graag compensatie voor de te veel betaalde hypotheek als het veranderd wordt naar de berging die hij in gebruik heeft (die is kleiner). En wij willen graag minder betalen voor het huis als het echt niet anders is en we moeten ruilen (omdat we er dan op achteruit gaan). Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat het niet veranderd kan worden omdat je bij het kadaster voor ongeveer €20 een rectificatie akte van de notaris kunt doorgeven :sweat_smile: Ik weet alleen niet of dat invloed heeft op de hypotheek en woz-waarde van het huis van de buurman, maar ik denk inderdaad dat hij dat zelf moet checken.

@Eileen Hmm ja advies vragen bij de notaris is wel een goede. De makelaar stuurt wel heel erg aan op eerst dit zo onderling oplossen en dan overgaan op kopen, maar misschien is dat niet terecht.

@Enthusiasm nou echt!!! Oh ik ben zo geïrriteerd. Alles vertraagd nu door hem. Eerst belde hij me elke dag om te vragen of ik al met de buurman had gesproken over het idee om te ruilen en toen ik hem confronteerde met zijn fout en vroeg hoe hij het ging oplossen liet ie zo een week niks van zich horen.

Ik zou schriftelijk aan de makelaar laten weten dat jullie niet instemmen met de door hem aangedragen “oplossingen”, hij heeft zelf waarschijnlijk goede contacten met notarissen dus laat hem zelf maar eens contact opnemen met een notaris om te vragen hoe de notaris kan helpen in deze situatie.

Wat ik zelf zo aan mogelijk oplossingen kan bedenken is (maar is wel lastig zeggen nu ik de stukken niet zelf gezien heb haha)

• akte van splitsing wijzigen en bij die wijziging splitsing de juiste bergingen aan de juiste woning toebedelen (= erg duur, splitsingstekening moet misschien wijzigen, vaak moeten alle eigenaren én hypotheekhouders meewerken);
  • misschien dat de akte van levering waarbij de buurman de berging in eigendom heeft verkregen gerectificeerd kan worden?
  • jullie woning op naam krijgen met de verkeerde berging en vervolgens een akte van ruiling opstellen voor de bergingen (op kosten van de makelaar?), maar daar moeten de beide hypotheekhouders dan ook aan meewerken ivm gedeeltelijk royement (en misschien dat de bank daarna juist weer een bijverband wil) dus klinkt ook niet ideaal.

Makkelijkste oplossing zou denk ik zijn om de akte van levering van de buurman te rectificeren, er vanuit gaande dat het toen misgegaan is.

3 likes

Bedankt voor het meedenken! Goeie tips. Het is inderdaad misgegaan bij de buurman zijn akte, daarvoor was het nog goed. Ik las zelfs dat als bijvoorbeeld de notaris een typfout heeft gemaakt, volgens mij staan onze nummers ook naast elkaar op het toetsenbord, de notaris dit kosteloos rectificeert. Maar gezien de makelaar zo pushy is met zijn oplossingen, denk ik dat hij zelf de fout heeft gemaakt. Ik ga eens informeren naar de notaris en ik ga bezig met de rechtsbijstand (helaas kon dat alleen online en ik moet er even voor zitten).

3 likes

Ik heb met de Rechtstelefoon gebeld en zij hebben me advies gegeven. Helaas kan ik niet ‘eisen’ dat de berging weer op onze naam komt te staan via de notaris, omdat wij geen eigenaar zijn. Het lukt me alleen niet om hen te spreken omdat de verhuurder het in beheer heeft en de eigenaar niet te bereiken is. Deze optie moet ik denk ik laten varen.

De andere opties zijn nu ruilen of een gebruikersovereenkomst tekenen. Als we nu ruilen gaan we er flink op achteruit, dus we willen hierin gecompenseerd worden. Ik heb vandaag contact opgenomen met een makelaarskantoor en hoop dat een aankoopmakelaar ons kan helpen met deze kwestie. Misschien kunnen zij de onderhandelingen voor ons doen. Ik ben echt moe van de stress. Heb er regelmatig buikpijn van en vind het vervelend dat ik afhankelijk ben van anderen om dit op te lossen.

Via het kadaster kun je de adresgegevens van de eigenaar opzoeken, misschien kun je zo contact krijgen?

Heb ik gecheckt, maar helaas is het zo’n grote b.v. die niet echt bereikbaar is :sweat_smile: