Juridische vragen

Hebben mensen hier verstand van relatiebeding in zzpcontracten? Ik stop bij een muziekschool waar ik lang als zzper/muziekdocent heb gewerkt, en ga alleen nog in mijn eigen stad lesgeven. Een aantal leerlingen geven uit zichzelf aan dat ze per se bij mij willen blijven, ook als ze naar een andere stad moeten komen. Meestal staat er in zulke overeenkomsten dat je geen leerlingen mag werven, maar hier staat ook nog in dat ik ze een jaar lang niet bij mij prive mag plaatsen, met hoge boetes daarop.

Ik vind dit zelf vrij onredelijk, leerlingen hebben toch ook recht op een vrije keuze? Dat ik niet actief mag werven lijkt me logisch. Ik word niet echt wijzer van wat ik op internet hierover vind eigenlijk… Of ze dit nou zo kunnen stellen of niet, in deze situatie. Ik vertrek er ook juist omdat ik minder les wil geven, en niet om leerlingen mee te willen sluizen naar mijn privepraktijk die bovendien in een andere stad zit dan deze muziekschool.

2 likes

Naar mijn weten ā€˜mag’ een relatiebeding alleen bij een vast contract en niet als zzp’er

1 like

Hoe is dit nog afgelopen?

1 like

Het mag alleen in een vast (onbepaalde tijd) contract en niet in een tijdelijk contract. Maar dan heb je het over het arbeidsrecht.
Als zzp’er ben je geen werknemer en is het arbeidsrecht niet op je van toepassing maar de gewone regels van het contractenrecht. Dus partijen hebben veel meer contractsvrijheid. Dus als je getekend hebt voor een concurrentiebeding of relatiebeding: ja daar ben je inderdaad aan gebonden.

4 likes

Ja dit is ook wat ik ervan begrijp. Maar dan is het toch altijd wel de vraag of het daadwerkelijk redelijk en proportioneel is? En dat is volgens mij per situatie heel verschillend, wat ik ervan begrijp dan. Misschien moet ik even officieel advies proberen in te winnen.

Je hebt helemaal gelijk!

1 like

Het moet natuurlijk inderdaad niet zo zijn dat je in heel NL geen opdrachten meer kunt aannemen. Dus er zit ergens wel een grens, maar dat verschilt natuurlijk per situatie wat redelijk is.

2 likes

Ik denk dat je dit vooral had moeten lezen toen je tekende, en dat je daar nu niet vanaf komt :sweat_smile:. Niet zonder veel gedoe in ieder geval.

2 likes

Ja ben daar ook bang voor. Het gaat om 2 a 3 leerlingen van de 11, waarvan 1 ouder heel vastberaden is om dit voor mekaar te krijgen. Ik heb de situatie ook aan hen uitgelegd. Het voelt ook eigenlijk meer in belang van de leerlingen/ouders die het zo graag willen, ik red me opzich prima als ik ze niet mag plaatsen. Maar het stiekem gaan doen lijkt me iig een no go.
Ik denk erover open kaart te spelen met de muziekschool en erover te overleggen. Het beding is er natuurlijk vooral zodat ik de boel niet leegtrek daar, niet om een individuele klant aan de ketting te leggen lijkt me. Hopelijk vinden we dan een oplossing, en anders dan hebben mijn leerlingen pech vrees ik. Er komt waarschijnlijk ook gewoon een vervangend docent.

4 likes

Gewoon overleggen inderdaad. In deze situatie zou ik er geen heel (juridisch) gedoe van maken, maar het gewoon aan de muziekschool voorleggen en meegaan in wat zij willen. Voor je eigen peace of mind maar ook om de relatie met de muziekschool en je contacten daar gewoon goed te houden. Desnoods kan die ouder zelf nog met de muziekschool contact opnemen, maar ik zou daar niet jouw strijd van maken.

Best nog een kans dat ze het voor die 2/3 studenten wel prima vinden, en zo niet dan redden die zich na de teleurstelling ook wel weer. Of zie je ze na een jaar weer terug.

4 likes

Is er hier iemand toevallig notaris? Zo ja, mag ik je een DM sturen?

Ik ben notarieel medewerker onroerend goed en ben momenteel met een kandidaat notaris en een notarieel medewerker ondernemingsrecht in Londen. Kan je daar iets mee? :joy:

1 like

Echt een domme vraag maar is het voor een notaris nuttig om op studiereis naar het buitenland te gaan? Of is het eerder teambuilding :smile:

2 likes

Ik heb je een DM gestuurd!

1 like

Hahaha nee we zijn (oud)-collega’s en nu dus gewoon vriendinnen en hier voor het concert van Harry Styles en Shania Twain :rofl:

17 likes