Hebben mensen hier verstand van relatiebeding in zzpcontracten? Ik stop bij een muziekschool waar ik lang als zzper/muziekdocent heb gewerkt, en ga alleen nog in mijn eigen stad lesgeven. Een aantal leerlingen geven uit zichzelf aan dat ze per se bij mij willen blijven, ook als ze naar een andere stad moeten komen. Meestal staat er in zulke overeenkomsten dat je geen leerlingen mag werven, maar hier staat ook nog in dat ik ze een jaar lang niet bij mij prive mag plaatsen, met hoge boetes daarop.
Ik vind dit zelf vrij onredelijk, leerlingen hebben toch ook recht op een vrije keuze? Dat ik niet actief mag werven lijkt me logisch. Ik word niet echt wijzer van wat ik op internet hierover vind eigenlijk⦠Of ze dit nou zo kunnen stellen of niet, in deze situatie. Ik vertrek er ook juist omdat ik minder les wil geven, en niet om leerlingen mee te willen sluizen naar mijn privepraktijk die bovendien in een andere stad zit dan deze muziekschool.