Als het gelijk onbepaalde termijn is dan kan de verhuurder je er bijna niet uit krijgen, nooit zeg maar als jij lekker blijft zitten (zijn altijd uitzonderingen natuurlijk mag je hebt echt veel huurbescherming). Als hij eerst tijdelijk doet, in jouw geval 1 jaar, dan is het wat makkelijker om jou er na 1 jaar uit te krijgen. Voor jou geldt eigenlijk altijd die 1 maand opzegtermijn, ongeacht of er een nieuwe huurder is in dat eerste jaar. Huurrecht is dwingend recht dus je contract gaat niet ‘over’ de wet heen als dat de verhuurder dat toevallig beter uit komt: ook weer om de huurder te beschermen
Ik heb al een tijdje niet meer geadviseerd in het huurrecht. Maar uit mijn hoofd zijn huurovereenkomsten van onbepaalde tijd met een minimumperiode van 12 maanden de eerste 12 maanden niet opzegbaar door beide partijen. En ik lees juist uit de zin die je hebt geciteerd dat hier sprake is van overeenkomst van onbepaalde tijd met een minimumperiode van 12 maanden. Of ik ben helemaal in de war haha, heb er een tijdje uit gelegen.
Oh nee ik was juist opgelucht met de andere antwoorden en nu twijfel ik weer.
Sorry!! Ik twijfel ook hoor. Ik weet in ieder geval dat een huurovereenkomst van onbepaalde tijd met een minimumperiode van 12 maanden de eerste 12 maanden niet opgezegd kan worden door beide partijen. Maar ik vraag mij af of er sprake is van zo’n contract of van een tijdelijk contract van een jaar.
Want wil je opzeggen? Hoe is je contact met de verhuurder? Edit: als je dat wil zeggen natuurlijk. En grote kans dat ik het er gewoon niet goed in lees, zoals ik al zei, heb een tijdje niet gewerkt haha.
Maar in het contract staat wel dat het voor bepaalde tijd is toch en als we beide niet opzeggen dan pas onbepaalde tijd. Er staat niet dat het voor onbepaalde tijd is met minimaal 12 maanden huur.
Dit is een van de reden dat ik momenteel niet kan slapen
Sorry, ik had het niet zo moeten zeggen. Ik vroeg het ook meer uit interesse over het onderwerp, dan dat ik echt denk dat je niet kan opzeggen. Dus ik had het anders moeten formuleren want ik begrijp dat het bij jou voor veel stress zorgt. Ik hoop dat je alsnog een beetje hebt kunnen slapen. En zo lees ik het inderdaad aan de ene kant ook! Dat er sprake is van een huurovereenkomst van bepaalde tijd voor 12 maanden. Maar ik kan er ook in lezen dat het een overeenkomst voor onbepaalde tijd is, behoudens opzegging tegen het einde, met een bepaalde tijd (ofwel minimumperiode) van 12 maanden. Ik durf daar ook zo geen 100% uitsluitsel over te geven, want ik twijfel.
@Totoro Klopt ik had gisteren geprobeerd om het via hun chat te vragen, maar de chat opende niet. Het is toch eigenlijk belachelijk dat het niet gewoon duidelijk te vinden is.
@Dotje Geeft niks. Ben sowieso een slechte slaper en had ook nog andere dingen aan mijn hoofd. Zou eigenlijk niet mogen dat het zo geformuleerd is dat het op meerdere manieren opgevat kan worden.
Is er iemand die ik iets kan vragen over de bewijswaarde van processen-verbaal? Verdere uitleg kan ik in pb sturen.
Dochter werkt met een flex contract maar wil/mag vaste uren. Ze werkt er inmiddels een ruim jaar. Gemiddeld heeft ze 30uur per week gewerkt. Ze is in totaal 2 weken ziek geweest in die tijd. Mag haar werkgever de ziekte uren aftrekken van haar gemiddelde gewekte uren? Ze willen haar niet meer dan 23 uur vast geven ivm die ziekte uren. Dit heb ik gevonden.
Worden niet alle uren bij elkaar opgeteld gedeeld door 12? Als je vakantie/zieke hebt gehad tellen die uren dus niet mee en kom je op minder uit.
Aha. Ik wist niet dat het zo werkte. Dan klopt het misschien wel.
Voor feestdag toeslagen werkt dit ieder geval wel zo.
Als ze 50 weken gemiddeld 30 uur werkte en 2 weken helemaal niet kom je alleen niet op 23 uit.
Nee klopt, ik hoor net dat ze niet goed heeft berekend wat haar totaal uren aantal is. Het komt uiteindelijk op 25 uur uit. (Eerst alleen zaterdagen en zondagen gewerkt)
Het is niet jouw probleem hoeveel garantie een bedrijf geeft. Even heel simpel: als bepaald werk niet goed uitgevoerd is, moet dat hersteld worden. Belangrijk is of het normaal is dat je elk jaar opnieuw moet voegen. Zo niet, dan is het werk niet goed uitgevoerd. Voor aanneming van werk geldt volgens mij wel een verjaringstermijn van 2 jaar dus ik zou even het Juridisch Loket benaderen!
Heb je nog hulp nodig?
Nee ik ben er zelf uit gekomen! Dankjewel
Wij hebben dure gordijnen (2 in 1 met lamellen erin verwerkt) gekocht en hiervoor een fikse aanbetaling gedaan. De geschatte levertijd bedroeg 6-8 weken. Inmiddels zitten we op 16 weken en hebben we nog geen gordijnen. De winkel is aangesloten bij CBW woonwinkels en volgens de CBW voorwaarden komen we nu in aanmerking om de overeenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te vragen.
Als dit nog langer duurt dan overweeg ik inderdaad om te annuleren, maar het is mij niet duidelijk of ik dan ook mijn aanbetaling kwijt ben.
Is er iemand die dit toevallig weet?
Als de ontbinding slaagt, dan ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Dit betekent dat alle prestaties die zijn verricht, moeten worden teruggedraaid. Jij hoort dus het geld van de aanbetaling terug te krijgen.