Juridische vragen

Jij kan duidelijk mailen:

Vragen of je een andere datum/tijd kan. Zo niet: schrijven van:
Bij deze(n?) wil ik annuleren mocht het voorgenoemde tijdstip de enige mogelijkheid zijn.

1 like

Ja dat heb ik idd meteen gedaan. Maar ben bang dat zij zeggen ohja nee sorry je bent al te laat aangezien het morgen al niet meer binnen 2 weken is

Als je het zo hebt benoemd, hebben zij geen poot om op te staan zou ik zeggen.
(Zeker trouwens als het moment van cursus niet eens bekend was vóórdat je je inschreef)

2 likes

Lijkt mij prima te annuleren hoor, want jij zegt zelf dat ze nu een voorstel doen. Het is niet zo dat het tijdstip al vast stond, toch?
Wat mij betreft moet je er dan nog wel onderuit komen, aangezien het tijdstip wel redelijk essentieel is en dus tot nu niet bekend was. Dan lijkt het mij niet dat ze betaling kunnen afdwingen.

Nee dat is waar. Zij doen een voorstel, ik kan dan niet. Klaar…

2 likes

Yes. Als er in de arbeidsovereenkomst of cao geen aanvullende afspraken zijn gemaakt, val je terug op de wettelijke hoofdregel; 2 jaar lang minimaal 70%

Wordt mijn loon doorbetaald als ik ziek word? | Rijksoverheid.nl.

Heb je een specifieke vraag?

Tuurlijk!

Is er iemand die ik zou mogen dm’en met een vraag over een testament?

Je mag mij wel dm’en!

Zit hier iemand met kennis van huurdersrecht die ik een berichtje mag sturen?

Ik heb zelf veel gedoe (gehad) met mijn verhuurder en daardoor veel uitgezocht op juridisch gebied. Wellicht kan ik je helpen?

1 like

Ja mag!

1 like

Ik woon sinds een paar maanden in een veel te dure particuliere huurwoning. Ik heb nu een tijdelijk contract van 1 jaar, de verhuurder zegt dat ik daarna “als alles goed gaat” een vast contract krijg (maar dat heb ik niet zwart op wit).

Nu krijg ik net een brief van een organisatie die kan helpen met te hoge huurprijzen. Zij krijgen dan een percentage van de verlaging als het lukt. Ik wil nu niet met hen in zee gaan, want dan wordt mijn huurcontract straks zeker weten beëindigd. Als ik volgend jaar een vast contract heb, wil ik het wel proberen. Maar in die brief staat dat ik snel actie moet ondernemen, omdat ik over een paar weken geen recht meer heb op een huurverlaging. Weet iemand of dit klopt, of is dit een marketingtruc? Ik heb natuurlijk gegoogled maar kom er niet uit. Op de ene plek staat dat je binnen 6 maanden na start contract moet aanvechten, maar op de andere dat het tot 6 maanden na afloop contract nog kan.

Sowieso niet met zo’n partij in zee gaan. Heb je zelf al gekeken op de site van de huurcommissie?

4 likes

Particulier = vrije sector = wat de gek ervoor geeft. Helaas!

Je kunt ook zelf bij de huurcommissie kijken ipv zo’n rare partij!

2 likes

Niet helemaal waar toch? Als de huur op basis van de puntentelling onder de liberalisatiegrens komt, dan moet de huur alsnog verlaagd worden naar de maximaal redelijke huur. Als de maximaal redelijke huur uitkomt boven de liberalisatiegrens dan heb je idd geen poot om op te staan.

@NoyraSoturi idd niet via zo’n partij doen, dat is alleen maar een verdienmodel voor iets wat je prima zelf kunt doen. Even op de site van de huurcommissie kijken, daar staat alles wat je moet weten, ook over de periodes ed

6 likes

Ja helemaal waar! Excuus!
Bij die mogelijkheid stond ik even niet stil.

@NoyraSoturi misschien kan je er wel een lagere huurprijs uit slepen. Het blijft een zeer lastige iverweging. Áls je het doet en het slaagt en je blijft er wonen hoef je voorlopig niets meer van je huurbaas te verwachten. Misschien mondt het wel uit in zo’n terrorverhaal. Moet je het willen? Het is ietswat onsympathiek om je onbepaalde tijd huurcontract af te wachten en dan zo’n procedure starten.

Het is ietswat onsympathiek om voor een woning die qua punten systeem in de sociale huur zou vallen, een vrije sector prijs te vragen

8 likes

Onsympathiek is het om misbruik te maken van de woningnood door te doen wat de eigenaar van mijn woning doet: hele gebouwen opkopen, bizar hoge huurprijzen te vragen voor mini appartementjes, en mensen contracten van 1 jaar te geven zodat je altijd in onzekerheid leeft. Mijn hele leven is nu al meerdere keren ontworteld doordat ik wéér een woning uit moest na een tijdelijk contract van 1 of 2 jaar. Elke keer dat ik moet verhuizen kom ik terecht in een duurdere woning die verder weg is van de stad waar ik begon en een groot deel van mijn leven zich afspeelt. De community die ik daar had, ben ik kwijt omdat ik inmiddels naar een overpriced dorp 30 km verderop ben geforceerd. Ondertussen gaat zo’n groot deel van mijn inkomen naar huur dat ik wel kan fluiten naar het idee van een koophuis in de komende 10 jaar. Of mijn huisbaas me onsympathiek vindt, is wel het laatste waar ik van wakker lig.

@ de rest: thanks voor het advies! Ik ga sowieso niet met deze partij in zee, ik denk ook dat dit prima zelf kan. En zo niet dan zou ik contact opnemen met een organisatie die ik ken (Rentbusters) die hetzelfde doet maar dan op donatiebasis en zonder verdienmodel erachter. Ik ga voor nu in ieder geval contact opnemen met de huurcommissie.

11 likes