Poging 2 voor Tsjechie: iemand al eens geweest inmiddels?
Ik ben wel eens een paar dagen bij het Lipno meer geweest en uitstapje gemaakt naar Cesky Krumlov, was erg leuk! Maar was er maar 2 of 3 nachten onderweg naar Sloveniƫ dus niet zoveel van Tsjechiƫ gezien
Wel vaker geweest, maar wel al tien jaar geleden. Heb geen namen van campings, weet niet wat je wil weten?
Ben vooral benieuwd welke plekken je hebt aan gedaan. Idee is nu Noord Bohemen, Reuzengebergte en Zuid Moravie maar vind het lastig kiezen! Wil max 3 uitvalsbasissen.
Ja van Decin naar Praag naar Brno is een optie. Brno zelf vond ik overigens niet heel boeiend, maar het is toch de tweede stad van Tsjechie uit mijn hoofd gezegd. In dat opzicht wel het bezoeken waard.
Om Praag te bezoeken kan je gewoon in de regio Decin verblijven eventueel. Wijzelf hebben nu twee keer een pension geboekt in Praag zelf zodat je met het ov zo in de stad bent.
Heeft er iemand toevallig ervaring met een daktent?
Ik wil dit jaar gaan roadtrippen met me myself and I, afgelopen jaar ook gedaan en dan met een uitgooi tent. Nu lijkt het me wĆ©l iets om zoān daktent aan te schaffen. Het lijkt me makkelijker / handiger / sneller. Want afgelopen jaar viel het me op dat de tent toch nog wel een aanzienlijk deel van de kofferbak in beslag nam en mān auto werd er onwijs smerig van omdat steeds op en af gebroken wordt op vochtige tijdstippen.
Nu heb ik al zitten kijken en voor 1000,- ongeveer zou je er opzich al wel een kunnen hebben. Maar ik heb wat twijfels omdat, is het ook echt handiger / makkelijker / sneller? Tevens heb ik een ford fiesta zonder dakdragers. Dus ik vraag me af of het uberhaupt wel kan?
voor degene met ervaring, waar liep je tegen aan of waar heb jij op gelet?
Wij hebben er een gehuurd vorig jaar. Was leuk, je slaapt er goed in maar kan dus alleen staan waar je auto staat (duh) maar voor mij was dat wel een stapje terug qua kampeerervaring. Daarnaast hadden wij een lage auto, maar kon ik weinig bijdragen aan het in en uitklappen omdat ik te klein ben. Ik ben 1.63.
Koken doe je niet echt in de tent, je kan dan een āondertentā kopen maar dat vonden wij teveel gedoe.
We overwogen er een te kopen, maar doen dat toch niet, het was niet helemaal wat wij ervan gehoopt hadden. We gaan dit jaar deels kamperen en deels in simpele cabins overnachten.
Ohhh, dat is al een hele goeie. Ik ben 1,64. Daar had ik dus nog helemaal niet bij stilgestaan En misschien is idd bekijken of ik er een zou kunnen huren voor 'n keer en daarna pas beslissen over of ik zoān grote uitgave doe ook wel slim.
Wij hadden er 1 gekocht in het buitenland waar we woonden om mee rond te reizen. Het was echt mān droom om een daktent te hebben haha, vond dat er altijd zo leuk uitzien. In totaal hebben we er denk ik meer dan 5 weken in geslapen, dus mijn ervaring:
Voordelen:
- klapte snel uit (echt in 3-5min) + je kunt matrasje en beddengoed (mits dun) er in laten liggen als het niet heeft geregend
- altijd droog en niet koud omdat je zo hoog vanaf de grond bent
- vond het zelf heeel gezellig haha, beetje boomhut gevoel
Nadelen:
- je zit altijd aan je auto vast, dus niet handig voor als je graag lang op dezelfde plek staat en vanaf daar tripjes maakt. Ik zou het meer aanraden voor roadtrips waarbij je de hele tijd op doorreis bent.
- het is best een unit om op te bergen, dus als je geen grote garage hebt ofzo is het niet ideaal
- je kunt bij wat miezerregen nog wel prima onder het uitklapgedeelte zitten, maar bij echt slecht weer wil je denk ik nog wel iets wat overdekt is om in te zitten/chillen, anders heb je echt alleen je slaapgedeelte
Wij gaan voor het eerst met de caravan weg. Met voortent en luifel. Nou vraag ik me af wat ik nodig heb aan worteldoek/gronddoek?
Er zit ook een kuipzeil bij volgens mij(zo niet dan willen we die nog kopen).
En heb je dan 2x een gronddoek nodig bijv 2x 500x300 cm? Of 1 grote?
Wil dit graag ook onder de luifel ivm kindjes.
Wij hebben een kleed onder de luifel en voor de luifel. Geen kuipzeil. Onze luifel is wel zo een:
Dus uitschuif op de caravan en dan met sun blockers aan de zijkant en we hebben voor het voor/najaar zoān tent variant:
Voor de luifel hebben we dan, als er plek voor is, ook een kleed (tent tapijt heet het?). Van dat geweven spul ofzo. Kun je bij de kampeer handel per halve meter kopen vaak.
Nog een kampeervraag; wij gaan waarschijnlijk dit jaar met een hele compacte auto kamperen. Is even de meest logische optie. Maar we hebben een grote decathlon familie tent (air voor 5p, weegt 22kg). We zitten nu te denken aan een grote dakkoffer om (een deel van) de tent in te doen, en dan gooien we de andere spullen in de achterbak en nog wat tassen rondom de kinderen op de achterbank. Is dit realistisch denken jullie? Een auto huren wordt al gauw weer zoān dure grapā¦
Nogal lastig inschatten als buitenstaander. Wat is compact? Wat is de last die je auto kan dragen (staat in de handleiding)? Wat zijn de grote spullen die je meeneemt (stoelen, campingbed, kinderwagen, kookstel, koelbox)?
Misschien is een aanhanger kopen/huren nog een optie?
Hoe compact is compact? Ik heb ook geen hele grote auto en wil de achterbak niet tot het plafond volstouwen zodat ik nog goed zicht heb. Tot nu hebben we het zo met 1 kind altijd gered zonder dakkoffer en zonder al te veel spullen op de stoelen. Dat is voor mij ook wel een veiligheidsding ivm schuiven als je plots moet remmen of een dikke bocht maakt. Weekendtas in de gordel prima, maar zou zelf geen krat met losse spullen op de achterbank willen. Maar dan hadden we wel heel minimaal spullen mee, dat moet je ook liggen. Ik kampeerde hiervoor zonder auto en daar zijn veel van onze spullen ook op gekocht (lichtgewicht, compact in te pakken). Hebben inmiddels wel een normale 4p tent die dan ook verreweg de meeste ruimte in neemt. We halen ook het reservewiel uit de auto zodat we in dat gat nog van alles kunnen doen. Zou het gewoon eens van tevoren uitproberen!
Ik gok dat een compacte auto ook geen trekhaak heeft of nauwelijks gewicht mag trekken. Geldt voor onze boodschappenwagen iig wel.
@Rosalala ik zou het gewoon eens uittesten en de auto inpakken zoals je zou willen. Misschien een goed excuus om een keer een weekendje vlakbij te gaan ātestkamperenā met deze auto + kofferbak, als het dan echt niet past kan je altijd nog 2x rijden
Bij ons is die tent te zwaar om in een dakkoffer tr tillen(misschien hebben we nog 1 model groter) dus die doen we achterin en dan juist de andere tassen, matjes en slaapzakken in de dakkoffer
@Feather We hebben geen kinderwagen/stoel/campingbed meer nodig dus dat scheelt wel wat. Koelkast huren we daar, tafel en (kleine) stoelen moeten wel mee.
We hebben 2 kinderen dus 1 vrij plekje achterin. Het is wel een 5-deurs, maar een vrij kleine kofferbak (ca 235 liter) en het totale laadvermogen is zoān 520 kg.
Bagagekar is ivm doorreis door steden niet zo handigā¦
En idd testen is handig, maar we hebben nog geen dakdragers en dakkoffer, dus die investering zouden we dan eerst wel moeten doenā¦
Je kan ook dakkoffers huren! Al heb je dan nog steeds dakdragers nodig
Zijn er mensen in je omgeving waar je een dakkoffer kunt lenen? Dan zou ik dat wel aanraden.
Huren kan ook, maar vond ik relatief duur, voor dat geld heb je er ook een op Marktplaats.
Wij hadden vorig jaar zomer ook een kleine auto en hebben toen van vrienden een dakkoffer geleend. We hebben 1 kind maar wel veel zooi, want grote tent en luxe grote stoelen, een kinderfiets en kookstel en kastje voor kookstel etc. Ook geen kinderwagen en dat soort dingen meer gelukkig.
Tent en andere zware dingen in de auto en kleding, slaapzakken, matjes en volgens mij ook nog een stoel in de dakkoffer. Zo ging t net
Dit jaar hebben we een iets grotere auto en zwager gaf al aan dat hij nog dakdragers had en een vriend dat hij van zijn dakkoffer af wilde. Dus dat is mooi geregeld! Mijn vriend twijfelde of niet alles hier wel in kon zonder dakkoffer, maar ik heb geen zin in tetrissen en niet goed kunnen kijken en een kind dat zwetend tussen de zooi naar zuid Europa moet rijden.
Samenvatting: dakkoffer, het liefst lenen om te kijken of het bevalt.
Wij hebben een dakkofferzak, die was 70⬠op Amazon. Ik heb 'm in dit topic volgens mij al eerder gelinkt.
Daar heb je ook geen dakdragers voor nodig. Wel opletten dat je 'm niet te zwaar belaadt, volgens mij is 25 kg de max?