Ooh als je het geld hebt zou ik sowieso voor een caravan kiezen! Ik kampeer in een tent, en hoewel ik de tijd van m’n leven heb, kijk ik heel jaloers naar mensen met een caravan. En nog meer naar mensen met een camper. Maar ![]()
![]()
Ik zou echt nooit voor een caravan kiezen. Maar als ik jouw overwegingen lees en je toch meer voor gemak lijkt te willen gaan, is het denk ik wel een betere optie dan de vouwwagen.
Wij zijn dit jaar voor het eerst met de vouwwagen en twee kids (ook 1 en 3) op vakantie geweest. Ik vond het geweldig!
Hier is moeilijk advies op te geven en zo afhankelijk van je eigen voorkeuren. Als ik je zo hoor, dan word je heel blij van een caravan. Wij hebben ook een caravan en ik vind het super fijn. Ik ben van huis uit geen kampeerder, dus voor mij is dit het fijnst. Wel het campingleven, maar wel comfort zoals een prima bed en wc. Ik word er heel blij van dat we een klein huisje mee hebben.
Maar ‘echte’ kampeerders zullen het tentgevoel missen. Het is wel echt anders kamperen en in die zin ligt het gevoel van een vouwwagen wel dichterbij een tent.
Ik heb echt nog nooit iemand met een caravan 'm gewoon neer zien zetten en klaar. Zelfs zonder voortent vind ik het er vaak nog wel uit zien als een klusje met 'm goed krijgen en vastzetten. Maargoed ik heb met beide geen ervaring.
Ik snap wel je trauma met een lekke vouwwagen. Hebben jullie 'm later nog geïmpregneerd of ging dat niet meer? Of hebben jullie de vouwwagen weggedaan? En hoe zijn jullie dan sindsdien op vakantie geweest?
De laatste keer dat wij aankwamen op een camping met onze tent, zaten wij al aan de wijn terwijl de mensen naast ons die tegelijkertijd aankwamen (in caravan) nog druk bezig waren. Onze tent staat inclusief inrichting in ongeveer 45 minuten. Voor mij een grote reden om niet over te gaan op een ander kampeermiddel!
Wel een kanttekening: mijn kinderen verzorgen het opblazen van de luchtbedden en het opmaken hiervan.
Mijn hele jeugd heb ik gekampeerd in tenten. Love it. Tot 2019 altijd gekampeerd en toen kochten wij een oude vouwwagen en dit jaar een snelklapper gekocht. We stonden net zo snel als de buren met caravan.
Inpakken duurt wel wat langer. Caravan kun je meer voorbereiden en in de ochtend aankoppelen en wegrijden.
Zolang het droog is, maakt het mij ook niet zo gek veel uit hoe lang het duurt. Ik zit nog steeds met 1 been op de camping. De waarheid is dat ik morgen echt weer moet werken 🫠
Wij hebben deze (regenachtige) vakantie ook nagedacht of we nog wel in een tent willen. Een vouwwagen valt af want heb deze vakantie meerdere mensen zo’n ding zien neerzetten en duurt vrij lang. En is vaak heel erg groot, dat haalt voor mij ook wel wat kampeer charme weg. We staat het liefste ook niet mega lang op 1 plek. Caravans vind ik lelijk, en ook vaak een hele nederzetting als ze een voortent en een luifel hebben. Zo’n kleine vintage caravan vind ik dan wel weer leuk. Onze conclusie is dat we wel echt graag naar echte kampeer campings gaan, met ruime plekken in de natuur en dat we dus gaan kijken voor een goede luifel zodat we fijn droog voor de tent kunnen zitten. We hebben nu een (ook lelijke) opblaasbare tent en daar zijn we incl inrichten in 30 minuten mee klaar.
Wij zijn met onze caravan ook ruim 2 uur bezig. (inc voortent, luifel en inrichten miss nog wel langer). Je moet ook ieder zeil etc schoonmaken en dan als je thuis bent dat hele ding alsnog leeghalen en poetsen, dan stallen en verzekering etc. Ik had het ook wat onderschat. aan/afkoppelen en kraantjes vol/leeg /stroom erop, die toilet legen etc. echt wel veel gedoe met 2 kleintjes.
Maar wij hebben een mooi ding en zijn er nu 3 keer mee weggeweest, dus misschien dat we er ook steeds handiger in worden.
Tis ook wat je aan je caravan hangt qua tent. Wij hebben een mover en een vaste luifel (dus niet met doek of zo’n zak maar een cassette en zo’n stok waarmee je ‘m uitrolt) aan de caravan. I.p. Staan we in 20min haha.
Ja als je een voortent en kastjes en alles daar in wil, dan ben je natuurlijk langer bezig.
Meestal zet m’n man ‘m op z’n plek met de mover. Terwijl hij de pootjes en t waterpas doet doe ik het kleed/stoelen/tafel. Hij doet de luifel uit en ik de laatste dingen binnen en klaar. Bedden zijn al opgemaakt, lades al ingeruimd etc.
Luifel maken we op de laatste kampeer dag van het jaar grondig schoon. Kleed ook.
Thuis doen we wel de binnenkant 1x per jaar goed en dat is effe half uurtje werk wel. Maar dat doe je dus niet op de kampeerplek met de kinderen en na een lange reis haha.
Ben zelf heel blij met onze caravan! Enige minpunt vind ik een auto ervoor vinden met een flink trekvermogen om ‘m te mogen trekken… en wij hadden mazzel dat we de stalling over genomen hebben, anders was er de komende 5jr volgens mij geen plek in de buurt geweest.
Heb je een quechua tent? Daar hadden wij een luifel voor gekocht en is heel goed bevallen!
Bij veel doeken is een eerste keer wat lekken wel normaal. Het moet dan nog ‘zetten’. Na zo’n eerste goede bui is het dan als het goed is goed. Heb je toen contact opgenomen met de verkoper?
Ik ben wel team vouwwagen in de zomer (onze campooz staat ook vlot), maar zie ons in koudere maanden er niet zo snel mee kamperen. Dat zou ik met een caravan dan wel doen/willen dus sluit niet uit dat we ooit een caravan zouden kopen.
Ik ben helemaal team vouwwagen. Wij hebben een oude Holtkamper gekocht en ik sta meestal echt binnen een half uur? Ben nooit uren bezig met in- of uitklappen.
Ik vind de combinatie van het tentgevoel en een lekker bed heel fijn.
Wij hebben nu een buscamper en staan binnen 5 min haha. Wilden graag ook in het wild kunnen kamperen in Scandinavie, natuur in & zelfvoorzienend dan kunnen zijn en makkelijk overal kunnen komen (wendbaar) zoals de kleine smalle haarspeld bergweggetje in de Pyreneen dit jaar bijv (die verboden waren voor caravans) & camperplaatsen in een stad aandoen voor een nacht zoals dit jaar Berlijn (aanrader daar, mocht je keer willen citytrippen!).
Wij hebben een caravan met een zakluifel en vinden het ideaal. Binnen 5 minuten staat hij, spullen eronder en je bent klaar. Dit is onze eerste vakantie er mee weg en zelf nu we er nog geen handigheid in hebben ging het extreem snel.
Toen ik jong was hadden we een caravan met voortent en luifel en ik weet nog dat dat altijd zó lang duurde met opzetten en opruimen. Daarom wist ik zeker dat we dat zelf niet willen hebben.
Deze camping is echt zo goed bevallen afgelopen Juni! bedankt voor de tip. Wat een fijne rustige plek in de natuur aan een riviertje waar je kan zwemmen, net sanitair en heerlijk kleinschalig.
Nu zijn we weer opzoek naar zo’n parel dus wie weet dat iemand hier nog een geweldige ervaring heeft ergens
. Onze wensen voor begin september:
- Ergens rondom bergen (noord italie/slovenie/oostenrijk/etc)
- Natuurcamping
- Kleinschalig (geen animatie etc.)
- Beetje eco / bio / natuurlijke vibes
- Wel iets van een klein speeltuintje voor onze peuter
- Beetje hip
bijvoorbeeld klein winkeltje/restaurantje/foodtruck oid waar je beetje oké koffie kan krijgen.
Mijn tips van afgelopen jaren voor mensen die ook van deze sfeer houden: Vegan camping Noordeloo in Groningen, Camping Maka in de ardennen & Eco river camp in Slovenie.
Misschien camping fink? Mooie locatie, veel te doen en zo’n gastenpas. Weet alleen niet meer of er koffie was maar wel een benzinestation en supermarkt op loopafstand.
Fijn dat Maka zo beviel. Ik mis het hoor. Ben nu in zuid Noorwegen en zuid Zweden en met het wildkamperen tref je gave plekken maar de meeste campings niet echt.
Rancone Lodges vonden we heel fijn in Noord-Italie, vooral met jonge kindjes: veel dieren en kinderen mogen ook helpen hierbij, aan een rivier om lekker te spelen (die campingplekken zijn ook het leukste), ecocamping, omringt door het groen, geen recht toe recht aan camping maar echt in de natuur, heel fijn restaurant erbij met goed eten. Geen animatie maar je kunt wel een keer een yogales doen of bijv pizza-avond. Bij de wijngaard ernaast hebben we een keer een aanschuifdiner gedaan, was ook heel leuk.
Nou wij hebben reikhalzend uitgekeken naar weer een jaar kamperen. Dus dit weekend op pad en de eerste dagen prachtig weer in de Ardennen. Maar volgende week wordt het gewoon dikke regen en maximaal 17 graden overdag. Sommige nachten zelfs 6 of 7 graden. Dat is al verdrietigstemmend op zich haha, maar hebben jullie nog tips qua warm blijven in de tent/tijdens het slapen? We hebben ook onze 3-jarige dochter mee die bij voorkeur niet verkleumd raakt 's nachts ![]()